Få styr på jobsamtalen

Når du har fået en jobsamtale, betyder det, at virksomheden er interesseret i netop dig og finder dig kvalificeret til at varetage en stilling i deres organisation. Din faglighed er dog kun den afgørende faktor i ca. 20 % af alle jobsamtaler. Derfor er det vigtigt, at du er godt forberedt, så du kan overbevise dem om, at netop du er det rigtige valg.

Jobsamtaler er meget forskellige, og processen varierer fra virksomhed til virksomhed. Nogle jobsamtaler varer en halv time, mens andre kan vare flere timer. Nogle virksomheder holder kun en enkelt samtale, mens andre virksomheder holder flere i jagten efter den rigtige kandidat. Det er en god idé at finde ud af, hvor mange og hvem der deltager, samt om der er noget særligt, du skal forberede dig på.

Forberedelsen
Uanset processen er der nogle faste elementer, som er gode at forberede sig på.

Lav research
Undersøg virksomheden og jobbet inden du skal ind til samtale. Det kan du gøre ved, at du sætter dig ind i kerneydelser samt afdelinger, så du har et grundlæggende kendskab og kan spørge ind, hvis du har spørgsmål. I denne forbindelse er det også godt at tænke over, hvilke spørgsmål du har til virksomheden og eventuelt forberede et par stykker.

Du kan finde ud af mere om virksomheden ved at spørge relevante kontakter i dit netværk, google eller se nærmere på virksomhedens hjemmeside. Derudover kan det også være en fordel at researche de personer, som du kan møde til samtalen. På den måde får du sat et ansigt på dem og bliver klar over, i hvor stor grad du kan benytte dig af fagtermer.

Identificer dine styrker og svagheder
Det kan være en god idé at identificere dine tre vigtigste styrker og svagheder i forhold til jobbet. Med hensyn til styrker bør du lægge vægt på, i hvilke dele af jobbet du har flest kvalifikationer, du kan anvende. En styrke kan fx være et bestemt fagligt område, du har et stort kendskab til, eller en personlig styrke du ved, at du skal benytte i din specifikke rolle. Hvis du til samtalen bliver bedt om at nævne en svaghed, er det ikke nødvendigvis negativt, tænk dog over hvordan du kan imødekomme dine svagheder. Derfor skal svagheden være relevant i forhold til jobbet. En meget brugt svaghed er fx perfektionist, hvor det kan være en svaghed, at man har svært ved at frigive en opgave igen men samtidig er opmærksom på detaljerne. Tænk også over hvad de kan finde som en svaghed – fx hvis du har dårlige karakterer i et fag - og overvej, hvordan du imødekommer det.

Forbered en elevatortale
Du vil oftest blive bedt om at præsentere dig selv. Her kan du gøre brug af en såkaldt ”elevatortale”. Hvis du forestiller dig, at du møder lederende af den pågældende virksomhed i en elevator, hvad vil du så sige om dig selv. Her skal du altså komme ind på, hvad du tidligere har lavet og eventuelt binde det op på den specifikke stilling.

 

Selve jobsamtalen
Når du kommer til selve jobsamtalen, er det vigtigt at give det bedst mulige indtryk. Selvom jobsamtaler er forskellige, er der 4 faser, som oftest kommer i spil. Rækkefølgen kan dog variere, hvorfor det altid er vigtigt at være opmærksom på ansættelsesudvalget.

Kontaktfasen
Det er vigtigt at komme godt fra start og bekræfte det positive indtryk, de har fra dit CV og ansøgning. Husk at hilse pænt og være imødekommende da et førsteåndsindtryk ofte sætter stemningen for samtalen. Hvis du fx bliver hentet i en reception, er det en god ide at small talke undervejs til lokalet. Kommenter fx på lokationen, udsigten eller lignende. Dit kropssprog har også stor betydning, og det er derfor vigtigt at møde ansættelsesudvalget med et smil. Undgå krydsede arme og flakkende blik.

Informationsfasen
Her vil ansættelsesudvalget typisk præsentere virksomheden, afdelingen og stillingen. Det er en god ide at lytte efter, hvad de lægger vægt på. Du kan også benytte dig af din foregående research og dermed stille nogle relevante spørgsmål på baggrund af din research samt det de fortæller.

Argumentationsfasen
Virksomheden vil gerne vide, at du kan bidrage til dem. Derfor kan du benytte dig af din forberedte elevatortale og dermed vise, at du er den rette til stillingen, motiveret og engageret.  I denne fase kan du også blive spurgt om dine styrker og svagheder i forhold til stilingen. Tænk over dine svar, vær positiv og ærlig. På denne måde fremstår du optimalt, viser at du er dygtig samt et godt supplement til gruppen.

Afslutning
Lige så vigtigt som et godt førstehåndsindtryk er, er et godt slutindtryk, da det er det, som de vil huske dig for. Vis forsat at du er interesseret i stillingen, spørg ind til den videre proces eller benyt dig af small talk.

Mange virksomheder holder to samtalerunder, hvor de udvælger nogle fra første runde til at gå videre. Anden samtale dykker ned i de faglige aspekter i jobbet, samt at man lærer hinanden bedre at kende. Til samtalen kan der udover ansættelsesudvalget deltage personer og den chef, du skal arbejde sammen med. Det er en god ide at huske dine spørgsmål efter første samtale, da du her har mulighed for at stille dem.

I nogle virksomheder er der i 2. runde en test eller en case, som du skal forberede dig på. Dette sker dog sjældent for studerende. Der findes tre slags test: Personlighedstest, Færdighedstest og Intelligenstest. Testene skal primært ses som et værktøj til dialog – husk derfor at svare ærligt på spørgsmålene og ikke det som du tror, de forventer af dig. Du har desuden krav på at få feedback på den udførte test.

  • Kontakt IDA Karriererådgivning

    Vi sidder klar alle hverdage mellem 12.00 - 16.00.

    Du kontakter os via denne kontaktformular.
    Det er også via kontaktformularen, du skal uploade CV og ansøgning.