Flere ingeniører skaber øget vækst

Ny analyse fra ROCKWOOL Fondens Forskningsenhed viser, at både ændringer i arbejdsstyrkens uddannelsesniveau, og flere studerende på de tekniske uddannelser har positive effekter på økonomien

Hvis 10 000 flere personer får en uddannelse ud over grundskolen, der i gennemsnit modsvarer den nuværende uddannelsesfordeling, Det svarer til en samlet forøgelse på 1 milliard kroner, og samme gevinst vil der ifølge rapporten være, hvis 10 000 personer med videregående uddannelse får en teknisk i stedet for en humanistisk uddannelse.

Formanden for Ingeniørforeningen, IDA Thomas Damkjær Petersen, mener at Rockwool-rapporten er interessant læsning

”En af hovedkonklusionerne er, at det entydigt er positivt for Danmark, hvis der bliver flere højtuddannede inden for det tekniske område. Det viser sig både i en højere indkomst for dem, der i stedet vælger en teknisk uddannelsesretning ,og i en velstandsstigning for Danmark som helhed,” siger han.

En ny analyse fra Engineer the future viser, at Danmark kommer til at mangle 10.000 ingeniører og naturvidenskabeligt uddannede allerede i 2025.  Heraf vil der mangle 6.500 civil- og diplomingeniører og 3.500 naturvidenskabelige kandidater, så der ligger under alle omstændigheder en tvungen opgave foran os, mener IDAs formand.

”Derfor er det kommende arbejde med den Teknologipagt, som regeringen har etableret så vigtigt. Unge mennesker skal motiveres til STEM-uddannelserne ved at se alle de interessante muligheder, det giver dem i deres arbejdsliv. Ud over at bidrage til den hjemlige vækst, er det nemlig mindst ligeså vigtigt, at vi allerede fra folkeskolen skaber interessen for teknik, naturvidenskab og it, så de unge søger disse uddannelser, siger Thomas Damkjær Petersen,

IDAs formand understreger, at bevægelsen allerede er i gang.

”Vi ser jo, at flere søger mod de tekniske uddannelser, og at optaget på disse uddannelser også er steget de senere år, mens optaget på de humanistiske uddannelser er faldet,” siger Thomas Damkjær Petersen.

RSS tagging: