Mangel på it-kompetencer truer offentlig digitalisering

Danmark er en stærk it-nation med et stort digitalt potentiale. Men for at bevare den position og udnytte potentialet kræver det, at de rette it-kompetencer er til stede for at løse fremtidens digitale udfordringer i både det offentlige og private. 

Mangel på it-kompetencer er i dag en højaktuel problemstilling. Erhvervsstyrelsen har regnet sig frem til, at der i 2030 vil mangle 19.000 it-specialister. Både den private og offentlige sektor bekymrer sig over at skulle navigere i den allestedsnærværende digitale transformation uden tilstrækkelige it-kompetencer. For at få indsigt i, hvad virksomhederne – offentlige såvel som private – kan gøre for at rekruttere og fastholde de efterspurgte it-kompetencer, har IDA i en ny analyse fået svar fra 673 it-professionelle om, hvad der definerer det gode job samt hvilke forhold, der kan motivere til jobskifte mellem sektorer. Analysen dokumenterer blandt andet, at det offentlige har store udfordringer i kampen om de digitale talenter. Når vi spørger it-specialisterne om, hvad der kan motivere dem til at skifte sektor, svarer halvdelen, at de vil have mere i løn og/eller bedre bonus.

”Det er uhyre vigtigt, at de, der sidder og former fremtidens digitale løsninger, som skal servicere både borgere og erhvervsliv, er klædt på med de rette kompetencer til at løse opgaverne. Og i en tid med ryg-til-ryg-spareøvelser overalt i den offentlige sektor, har det offentlige tabt den kamp på forhånd,” siger Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA.

Det offentlige er særligt udfordret, fordi der alle vegne stilles krav og forventninger til offentlig digitalisering og det offentliges evne til at understøtte digital vækst i det private. Derfor er det særligt vigtigt, at offentlige arbejdspladser fremstår attraktive og på lige konkurrencevilkår som de private. De it-professionelle i de 2 sektorer er ellers overordnet enige i vurderingen af deres arbejdspladser samt i, hvad der gør dem glade i deres nuværende job, viser analysen.

”Trods en række møgsager med offentlig it bør det offentlige ikke outsource, som nogen røster har slået et slag for. Derimod bør man insource flere it-relaterede opgaver, end tilfældet er i dag. Danmark har, når vi sammenligner med lande, som vi normalt sammenligner os med, allerede outsourcet en betydelig del af den offentlige it-portefølje til private. Samtidig har man brugt milliarder på konsulentbistand. Og resultatet har ikke just være it-skandale-frit. Nu er tiden inde til at hjemtage ansvar og kompetencer. Men kampen om højtkvalificerede medarbejdere er hård, og både offentlige og private virksomheder i Danmark er i international konkurrence om at tiltrække de dygtigste talenter, der skal fremtidssikre vores digitale velfærdssamfund,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Parametre der kunne få it-specialister til at skifte sektor fordelt på sektorer