Teknikken til roadpricing er klar

Allerede inden Trængselskommissionen i dag fremlagde dens endelige anbefalinger, blev forslaget om et storskala-forsøg skudt ned med manglende teknologi som argument. Det vækker undren i IDA.

Formand Frida Frost, mener ikke man kan skyde roadpricing ned, før man har gennemført netop det storskalaforsøg, som Trængselskommissionen anbefaler.

”Det virker en anelse nølende, hvis politikerne vælger, at se bort fra Trængselskommissionens anbefalinger om et storskalaforsøg med roadpricing. Her kan vi – for hvad et par kilometer motorvej koster – afprøve en teknologi, der vil mindske CO2-udledningen markant og reducere antal af de milliondyre spildtimer med kø-kørsel betydeligt. På trods af opbakning indtil nu, ser det desværre ikke ud til, at det politiske mod er stort nok. 

Derudover undrer det Frida Frost, at den politiske argumentation går på, at teknologien ikke er på plads.

”Det jeg hører fra branchen er, at vi kan igangsætte et storskalforsøg – baseret på eksisterende teknologier, så det undrer mig at politikerne ikke tager det næste skridt. Der findes allerede et system til lastbiler som blev skrinlagt politisk, og desuden kører der allerede et forsøg i Nordjylland, som man med fordel kunne kigge på,” siger hun.

For bare 2-3 år siden var roadpricing populært blandt stort set alle partier, og når Trængselskommissionens anbefaling meget klart lyder at landsdækkende roadpricing er det redskab, der indeholder det største potentiale, er det mærkværdigt, at det skydes ned.

”Jeg kan ganske enkelt ikke gennemskue, hvad det er der får politikerne til at hugge bremsen i,” siger Frida Frost.