24.09.2019
0 min læsetid

Ledelsesekspert: Du er nødt til at lede igennem dine værdier

Ledere skal først og fremmest være rollemodeller, og kulturen er i dag den mest effektive kontrolmekanisme på arbejdspladsen. Costas Markides giver her tre bud på, hvordan lederrollen er under forandring.

Anders Kjøller

af Anders Kjøller

Energisk, passioneret og med så store armbevægelser, at de næsten kan fornemmes igennem telefonforbindelsen til London. Costas Markides, der er professor i strategi og entreprenørskab ved London Business School, er ikke bare en af verdens mest indflydelsesrige ledelseseksperter ifølge Forbes.

Costas Markides, professor i strategi og entreprenørskab.

Han er nok også en af de mest engagerende på en scene (vil du have syn for sagen, så se bare denne video, hvor han forklarer, hvordan virksomheder skal håndtere disruption).

Cyprioten, der er uddannet ved Boston University og Harvard Business School, giver på dette års Ledelse Der Styrker et indblik i, hvordan lederrollen de seneste tyve år er blevet påvirket af forandringer i teknologien og samfundet. Her giver han tre eksempler på de nye vilkår for ledere:

Du skal bruge værdier som kontrolmekanisme

Nye teknologier og normer på arbejdspladsen betyder, at du som leder har sværere ved at vurdere, om dine medarbejdere leverer den indsats, du forventer.

Vi arbejder meget autonomt og decentraliseret i dag, så hvordan sikrer du, at dine medarbejdere rent faktisk udfører deres arbejde, hvis de sidder derhjemme, eller at de ikke er på sociale medier, når de sidder foran computeren?.

,

De fleste ledere svarer ifølge Markides, at de bedømmer deres medarbejdere på deres resultater. ”Afleverer de det aftalte, er vi glade, får jeg ofte som svar”, fortæller Markides og fortsætter:

 

”Og det er ikke et dårligt udgangspunkt. Problemet er bare, at du oftest først ser resultaterne efter lang tid, og så er der en risiko for, at det er for sent. Derfor bliver den vigtigste kontrolmekanisme fremover de værdier, som vi indprenter i medarbejderne, og som betyder at de arbejder hårdt for virksomheden”.

Når den vigtigste kontrolmekanisme bliver værdierne, betyder det, at ledere i mindre grad skal være autoritative.
”Det første spørgsmål til lederen i dag er; kan du være en rollemodel? Det næste er; kan du fortælle historier? For man skal i højere grad kunne nå folk på et følelsesmæssigt end et rationelt niveau. Og det tredje spørgsmål er; kan du være en arkitekt, der bygger miljøet rundt om medarbejderne, så de kan indfri deres potentiale”?

Du skal gøre din virksomhed speciel

Særligt yngre medarbejdere skifter job hyppigere end nogensinde før, og ifølge Costas Markides er den største udfordring derfor ikke længere at tiltrække dygtige medarbejdere, men at fastholde dem og sørge for, at de forbliver motiverede.

”Kravet er ikke længere kun at gøre din virksomhed bedre. Du skal gøre den speciel. Medarbejderne skal føle sig specielle ved at arbejde der. Det kan du gøre på flere måder: Det kan være igennem purpose, og her tiltrækker nogle virksomheder medarbejdere, fordi de kan gøre en forskel. Det kan også handle om, at organisationen er speciel, eller at produkterne, den producerer, er det”.

Den amerikanske virksomhed Zappos, der sælger sko online, er ifølge Markides et eksempel på en virksomhed, der ikke havde et særligt formål eller produkt, men som formår at skille sig ud fra mængden ved deres arbejdskultur. Faktisk så meget at Amazon betalte 1,2 milliarder dollars for virksomheden i 2009.

”Spørger man Amazon siger de, at de købte dem på grund af den kultur og det arbejdsmiljø, de havde skabt. Skaber du et miljø, som folk virkelig elsker, vil de arbejde hårdt og længe på at finde nye ideer. Og det vil gøre dig i stand til at blive meget succesfuld”.

Du skal lade dine medarbejdere fejle

At være en rollemodel er særligt vigtigt, når det gælder innovation. De fleste ledere ved, at de bliver vurderet på deres evne til at understøtte innovation. Men ifølge Markides kan medarbejderne fornemme, når det bliver hul snak.

”Det første, man skal vide, er, at du ikke kan bede folk om at være innovative. Innovation er et biprodukt af en adfærd. Det opstår, når dine medarbejdere stiller spørgsmål og er kritiske, når de ser efter nye ideer uden for virksomheden, når de ikke tænker i siloer, og når de tør tage personligt ansvar”.

De fleste virksomheder ved godt, at de har brug for denne adfærd, og de ved også, at de selv er nødt til at skabe et miljø, der understøtter den. Så hvorfor mislykkes de så ofte med at skabe de rigtige rammer?

”Mange virksomheder vil ikke betale prisen for at skabe sådan et miljø. Prisen for at eksperimentere er en smule ineffektivitet. Med andre ord kommer dine medarbejdere til at begå nogle fejl, hvis de skal eksperimentere. Men når ledere, beder deres medarbejdere om at eksperimentere, mener de ”eksperimenter uden at begå fejl”. Og når de siger; ”stil spørgsmål”, mener de; ”stil spørgsmål, men ikke ved min ledelse. Undskyld mig, men du kan ikke få innovation uden en vis mængde ineffektivitet og ubehag”, afslutter Costas Markides.