Kursus

Business Model Canvas – forretningsudvikling og -modeller

Business Model Canvas lader dig forstå, beskrive og udvikle forretningsmodeller. Få indsigt i, hvordan du arbejder professionelt med forretningsidéer, og bliv i stand til at prioritere imellem initiativer og se kritisk på forretningsmodellen bag.


Tid og sted

  • 05.05.21

    København

  • 25.08.21

    København

Varighed: 2 dage

Business Model Canvas 

Business Model Canvas er et visuelt værktøj til at arbejde med forretningsudvikling og til beskrive, udvikle og forstå forretningsmodeller for en virksomhed, et produkt, en service eller ydelse på en struktureret måde, så du får alle perspektiverne med.  

Business Model Canvas er opbygget af en række byggesten både interne og eksterne faktorer, der påvirker forretningen f.eks. kundesegmenter og -relationer, indtægtsstrukturer og prismodeller, omkostningsstrukturer, salgs- og distributionskanaler, ressourcer og aktiviteter og samarbejdspartnere og i særdeleshed hvordan de indbyrdes hænger sammen og skaber værdi for kunderne.  

Business Model Canvask kan både bruges til at analysere eksisterende forretningsmodeller såvel som i udviklingen af nye forretningsmodeller. 

På kurset som er hands-on prøver vi kræfter med alle dele. 

Dag 1

Business Model Canvas - Forstå og beskriv forretningsmodeller

Lær at analysere og udvikle på den eksisterende forretningsmodel med fokus på værdiskabelsen 
for alle involverede. 

  • Gennemgang af Business Model Canvas forskellige elementer og hvordan de hænger sammen 
  • Hvilke eksterne faktorer der påvirker forretningsmodellen 
  • Eksempler på forretningsmodel mønstre herunder digitale og bæredygtige modeller 
Dag 2

Business Model Canvas som værktøj til forretningsudvikling.

Lær at arbejde struktureret og professionelt med forretningsideer, så du kan prioritere imellem 
initiativer og se kritisk på forretningsmodellen bag.

  • Business Model Canvas som udviklingsværktøj og den innovative metode 
  • Udvikling igennem kundeforståelse 
  • Udvikling igennem prototyping 

Kurset er for dig, der vil tættere på forretningsudvikling

Målgruppen for kurset

Specialister, der arbejder med innovation og produktudvikling og som gerne vil tættere på forretningsudviklingProjektledere, der leder innovations- eller udviklingsprojekter. Ledere, der vil have et indblik i forretningsudvikling eller som ønsker at styrke udviklingen i deres virksomhed 

Deltagernes udbytte: 

  • Få et overblik over elementerne i en forretningsmodel og deres samspil og få et sprog for værdiskabelsen - styrk din forretningsprofil 
  • Lær at analysere og udvikle på den eksisterende forretningsmodel med fokus på værdiskabelsen for alle involverede. 
  • Lær at arbejde struktureret og professionelt med forretningsideer, så du kan prioritere imellem initiativer og se kritisk på forretningsmodellen bag. 

Virksomhedens udbytte: 

  • Bliv bedre til at tilpasse din forretning til de ændrede omstændigheder 
  • Øg konkurrencedygtigheden ikke bare på de bedste produkter, men på den samlede pakke 
  • Få et fælles sprog og bliv bedre til at sammenligne initiativer og se kritisk på forretningsmodellen bag 

Kurset er hands-on og lægger vægt på aktiv deltagelse

Det består af to kursusdage, hvor forretningsudvikling og business model canvas først introduceres, derefter arbejdes med at analysere forretningsinitiativer, dernæst benyttes modellen til udvikling og test af nye forretningsinitiativer. 

Før kurset: 

  • Ca. 1-2 uger før kurset sender vi dig bogen ”Business Model Generation” af Alexander Osterwalder og Yves Pigneur (værdi kr. 214,95). Det er ikke et krav at du når at læse den ignnem, men du vil få et bedre udbytte af kurset, hvis du har kigget den igennem inden selve kurset 

Under kurset: 

  • To undervisningsdage kl. 9.00-16.00 (morgenmad fra kl. 8.30) 
  • Undervisningsmateriale 
  • Fuld forplejning 

Efter kurset: 

  • Kursusbevis 

Varighed

2 dage

Pris ekskl. moms

IDA-medlem:

9.500 kr.

Ikke IDA-medlem:

11.500 kr.

Vælg sted og dato

København

Startdatoer

Kursusmoduler

Afholdes
5. maj. - 6. maj. 2021
Kl. 09:00 - 16:00

Adresse

Tivoli Hotel & Congress Center

Arni Magnussons Gade 2

1577 København


Arrangementsnummer

338727

Tilmeldingsfrist 26. apr. 2021 - kl. 23:59

Nynne Budtz Christiansen

Nynne Budtz Christiansen har arbejdet med innovation og entreprenørskab de sidste 17 år med særligt fokus på hvordan metoderne kan integreres benyttes til at skabe værdi i en organisatorisk kontekst (intraprenørskab). Hun har undervist på bl.a. på DTU og DTUs efteruddannelsesafdeling sideløbende med sit virke der blandt andet indebærer opbygningen af Copenhagen School of Entrepreneurship på CBS, The Camp, et corporate co-working space placeret i Trygs hovedkvarter og JA Alumni Europe et netværk af unge iværksættere på mere end 5000 medlemmer. 

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet

Jeg er ikke medlem af IDA, kan jeg deltage alligevel?

Alle vores kurser henvender sig til både medlemmer og ikke-medlemmer.

Er der stadig ledige pladser på kurset?

Der er ledige pladser på kurset, hvis der er markeret med en grøn cirkel ud for datoerne. Hvis der er få pladser tilbage, er det markeret med en gul cirkel. Er der en rød cirkel ud for datoerne er kurset enten fyldt eller tilmeldingsfristen er overskredet.

Hvornår er tilmeldingsfristen for kurset?

Tilmeldingsfristen kan variere fra kursus til kursus, alt efter hvor meget forberedelse der er på det enkelte kursus. Du finder fristen for tilmeldingen under tilmeldingsknappen. Vi beslutter en måned før afholdelsesdatoen, om kurset kan gennemføres. Det vil derfor være optimalt, hvis du tilmelder dig inden. Hvis tilmeldingsfristen skulle være overskredet, kan du sende en forespørgsel til den kursusansvarlige, som vil vurdere om det er muligt stadig at blive tilmeldt.

Kan jeg komme på en venteliste, hvis kurset er fyldt?

Ja det kan du sagtens. Du tilmelder dig ventelisten på samme måde som, du tilmelder dig et kursus. Dog kan vi ikke garantere, at du kan få en plads, da der kan være andre på listen før dig. Hvis ikke du får en plads, vil du blive kontaktet og tilbydes en plads på næste afholdelse.

Er der en frist for afmelding?

Afmeldingsfristen er en måned inden kurset starter, med mindre andet er anført under det enkelte kursus. Efter denne frist hæfter du 100 % for deltagergebyret. Hvis du ikke selv har mulighed for at deltage, er du velkommen til at sende en kollega i stedet. Du bedes oplyse dette til den kursusansvarlige inden kursusstart af hensyn til forberedelse, kursusbevis/certificering mm.

Jeg er blevet syg, hvad gør jeg?

Hvis du bliver syg bedes du orientere den kursusansvarlige, så vi kan orientere underviser samt kursussted. Du hæfter fortsat for deltagerbetalingen og kan ikke automatisk rykkes til næste afholdelse. Du er velkommen til at give pladsen videre til en kollega, så længe du holder den kursusansvarlige underrettet.

Hvornår modtager jeg information om kursusforberedelse og praktisk info?

Du vil modtage et link til IDAs læringsportal ca. 2-4 uger før kursusstart. På nogle kurser vil der være forberedelse fx i form af en test og/eller et forberedelsesskema, som skal afleveres en uge inden kursusstart. Du vil i så fald blive orienteret i god tid. I kursusbeskrivelsen kan du læse om du skal afsætte tid til dette.

Hvornår modtager jeg en faktura?

Du vil modtage en faktura ca. tre måneder før kursusstart. Tilmelder du dig senere vil du modtage fakturaen kort tid efter din tilmelding. Betalingsfristen på IDAs fakturaer er løbende måned + 5 dage.

Hvad er inkluderet i kursuspakken?

Kursuspakken består af fuld forplejning på alle kursusdagene, samt de materialer som vil blive benyttet i undervisningen. Forplejningen på vores heldagskurser består af morgenbuffet, frokost, eftermiddagsbuffet med kaffe/the og vand hele dagen. Overnatning er ikke inkluderet i prisen, men ønskes der overnatning kan vi være behjælpelig med anbefaling af hoteller i nærheden af afholdelsesstedet. Vi har også en række rabataftaler med forskellige hotelkæder.

Får jeg et bevis på, at jeg har været på kursus?

Ja, inden du forlader kurset, modtager du et kursusbevis. Her er anført, hvilket kursus du har deltaget på, kursusdato etc. På nogle kurser vil du i stedet modtage en certificering.

Vil du vide mere?

Billede af Steen Jørgensen

Steen Jørgensen

Kompetencekonsulent