Kursus

Kommunikation og samarbejde på tværs af landegrænser

Hvordan skaber du succesfuldt samarbejde på tværs af landgrænser? Har du samarbejdsrelationer med kunder, leverandører eller medarbejdere i andre lande, så er der en række punkter, du bør være opmærksom på. Lær at håndtere kulturelle forskelle

Tid og sted

  • 26.11.19

    København

Varighed: 2 dage

 

Optimer din virksomheds globale kommunikation og samarbejde

Kulturel forståelse er nødvendig i en global verden

Globaliseringen er en realitet – virksomheder laver forretninger, samarbejdsaftaler og fusioner på tværs af landegrænser. Dagligt samarbejder, kommunikerer, forhandler, leder og sælger vi til mange forskellige globale aktører

Men hvordan griber du opgaven an, når virksomhedens samarbejdspartnere er placeret i forskellige lande og tidszoner? Ud over at skulle kommunikere på et fremmed sprog skal du også kunne interagere med øje for lokale og kulturelle forhold og forskelle, hvis du vil optimere samarbejdet og opnå gode resultater.

Rigtig mange virksomheder oplever og har oplevet, at kulturforskelle kan føre til misforståelser, manglende videndeling og i sidste ende konflikter - og dermed kan ende med at påvirke virksomhedens bundlinje.

Men hvordan håndterer du disse udfordringer? Og hvordan kan du forbedre dine globale kommunikative kompetencer?

Målet med dette kursus er at udvikle din kulturelle intelligens, også kaldet CQ, og give dig redskaber og værktøjer til at optimere dit samarbejde og din kommunikation.

På kurset arbejder du med

- Kommunikation på tværs af landegrænser:

  • Interkulturelle kommunikationsværktøjer – hvordan tilpasser jeg min stil til forskellige situationer og forventninger?
  • Face-to-face eller virtuel kommunikation
  • Skriftlig og mundtlig kommunikation
  • Direkte og/eller indirekte kommunikation

- Samarbejde på tværs af landegrænser:

  • Konstruktivt og effektivt samarbejde – hvad skal der til for at få samarbejdet til at fungere på tværs af landegrænser?
  • Opbygning af tillid – både face-to-face og virtuelt
  • Konflikter – lær at skabe "win/win" situationer

- Kultur på tværs af landegrænser:

  • Kulturforståelse og -forskelle – hvad er kultur og hvornår spiller kultur en rolle?
  • Kulturens indflydelse i forhold til opbygning af relationer, kommunikationsstile, konflikthåndtering og beslutningstagen
  • Kulturel intelligens CQ
  • GlobeSmart Assessment Profile – lav din egen profil og sammenlign dig med andre kulturer
 

Kurset er for dig, der har udenlandske kolleger

Kurset i kommunikation og samarbejde på tværs af landegrænser er for dig, der samarbejder med folk i udlandet. Du kender sikkert til udfordringen ved at forene forskellige kulturer og forståelser. Her får du redskaberne til at forbedre samarbejdet.

Dit udbytte:

  • Viden om interkulturel kommunikation og samarbejde mellem kollegaer og samarbejdspartnere på tværs af landegrænser
  • Et sprog til at adressere kultur og betydningen heraf på samarbejdet
  • Styrket evnen til at kommunikere, samarbejde og bygge relationer globalt
  • Lære at anvende relevante interkulturelle kommunikationsværktøjer
  • Værktøjer i effektiv kommunikation i forhold til at give feedback og skabe tillid
  • Redskaber til at håndtere misforståelser og konflikter
  • Lære at anvende kulturel intelligens CQ i kommunikation og samarbejde med internationale kolleger og samarbejdspartnere
  • Et ”framework” til at analysere kulturelt relateret adfærd i forhold til 5 dimensioner
  • 1 års adgang til IT-værktøjet ”GlobeSmart” samt din personlige kultur-profil

Din virksomheds udbytte:

  • Du styrker din virksomheds internationale forretningsmuligheder og konkurrenceevne
  • Du styrker din virksomheds interne samarbejde og relationer
  • Du tilfører virksomheden ny viden om kulturel intelligens og nye kommunikationsværktøjer
 

Sådan forløber kurset i kommunikation og samarbejde på tværs af landegrænser

Før kurset:

  • Udfylde ”GlobeSmart Assessment Profile”
  • Spørgeskemaundersøgelse
  • Program for kurset tilsendes på forhånd

Selve kurset:

  • 2 undervisningsdage - Kl. 09.00-16.00
  • Undervisningsmateriale
  • Fuld forplejning

Efter kurset:

  • 1 års gratis adgang til IT-værktøjet GlobeSmart
  • Kursusbevis
 

Tilmelding

Varighed

2 dage

Pris ekskl. moms

IDA-medlem:

9.000 kr.

Ikke IDA-medlem:

11.000 kr.

Vælg sted og dato

København

Startdatoer

Kursusmoduler

Afholdes
26. nov. - 27. nov. 2019
Kl. 09:00 - 16:00

Adresse

Tivoli Hotel & Congress Center

Arni Magnussons Gade 2

1577 København


Arrangementsnummer

331968

Tilmeldingsfrist 22. nov. 2019 - kl. 23:59

 

Underviser

Marisa Matarese

Konsulent og leder forandringer i en global kontekst

Siden 2004 har Marisa Matarese rådgivet og assisteret en lang række virksomheder i arbejdet med at designe og facilitere forandringsprocesser og implementere strategier for optimering af samarbejdet i globale projekter, teams og organisationer – specifikt med fokus på f.eks. kulturforståelse, ledelse, samarbejde og konflikthåndtering,
I dag arbejder Marisa primært med forandringsledelse i en global kontekst, hvor hun rådgiver ledelsen i forhold til at drive forandringer på tværs af kulturer.
Marisa Matarese er uddannet journalist og har en cand.mag. i portugisisk fra Københavns universitet. Hun er certificeret LEGO® SERIOUS PLAY® facilitator og taler flydende dansk, engelsk, portugisisk og fransk.
Marisa har bl.a. rådgivet følgende virksomheder Novo Nordisk, NNE, NIRAS, Ørsted, Total, LEGO, FL Smidth, Oticon, MAN for at nævne et par stykker.

 

FAQ om kurser

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet

Jeg er ikke medlem af IDA, kan jeg deltage alligevel?

Alle vores kurser henvender sig til både medlemmer og ikke-medlemmer.

Er der stadig ledige pladser på kurset?

Der er ledige pladser på kurset, hvis der er markeret med en grøn cirkel ud for datoerne. Hvis der er få pladser tilbage, er det markeret med en gul cirkel. Er der en rød cirkel ud for datoerne er kurset enten fyldt eller tilmeldingsfristen er overskredet.

Hvornår er tilmeldingsfristen for kurset?

Tilmeldingsfristen kan variere fra kursus til kursus, alt efter hvor meget forberedelse der er på det enkelte kursus. Du finder fristen for tilmeldingen under tilmeldingsknappen. Vi beslutter en måned før afholdelsesdatoen, om kurset kan gennemføres. Det vil derfor være optimalt, hvis du tilmelder dig inden. Hvis tilmeldingsfristen skulle være overskredet, kan du sende en forespørgsel til den kursusansvarlige, som vil vurdere om det er muligt stadig at blive tilmeldt.

Kan jeg komme på en venteliste, hvis kurset er fyldt?

Ja det kan du sagtens. Du tilmelder dig ventelisten på samme måde som, du tilmelder dig et kursus. Dog kan vi ikke garantere, at du kan få en plads, da der kan være andre på listen før dig. Hvis ikke du får en plads, vil du blive kontaktet og tilbydes en plads på næste afholdelse.

Er der en frist for afmelding?

Afmeldingsfristen er en måned inden kurset starter, med mindre andet er anført under det enkelte kursus. Efter denne frist hæfter du 100 % for deltagergebyret. Hvis du ikke selv har mulighed for at deltage, er du velkommen til at sende en kollega i stedet. Du bedes oplyse dette til den kursusansvarlige inden kursusstart af hensyn til forberedelse, kursusbevis/certificering mm.

Jeg er blevet syg, hvad gør jeg?

Hvis du bliver syg bedes du orientere den kursusansvarlige, så vi kan orientere underviser samt kursussted. Du hæfter fortsat for deltagerbetalingen og kan ikke automatisk rykkes til næste afholdelse. Du er velkommen til at give pladsen videre til en kollega, så længe du holder den kursusansvarlige underrettet.

Hvornår modtager jeg information om kursusforberedelse og praktisk info?

Du vil modtage et link til IDAs læringsportal ca. 2-4 uger før kursusstart. På nogle kurser vil der være forberedelse fx i form af en test og/eller et forberedelsesskema, som skal afleveres en uge inden kursusstart. Du vil i så fald blive orienteret i god tid. I kursusbeskrivelsen kan du læse om du skal afsætte tid til dette.

Hvornår modtager jeg en faktura?

Du vil modtage en faktura ca. tre måneder før kursusstart. Tilmelder du dig senere vil du modtage fakturaen kort tid efter din tilmelding. Betalingsfristen på IDAs fakturaer er løbende måned + 5 dage.

Hvad er inkluderet i kursuspakken?

Kursuspakken består af fuld forplejning på alle kursusdagene, samt de materialer som vil blive benyttet i undervisningen. Forplejningen på vores heldagskurser består af morgenbuffet, frokost, eftermiddagsbuffet med kaffe/the og vand hele dagen. Overnatning er ikke inkluderet i prisen, men ønskes der overnatning kan vi være behjælpelig med anbefaling af hoteller i nærheden af afholdelsesstedet. Vi har også en række rabataftaler med forskellige hotelkæder.

Får jeg et bevis på, at jeg har været på kursus?

Ja, inden du forlader kurset, modtager du et kursusbevis. Her er anført, hvilket kursus du har deltaget på, kursusdato etc. På nogle kurser vil du i stedet modtage en certificering.

Vil du vide mere?

Billede af Steen Jørgensen

Steen Jørgensen

Kompetencekonsulent