Mange virksomheder har ikke en it-politik

Hver femte dansker arbejder på en arbejdsplads, som ikke har formuleret en it-politik. Det er for sløjt, mener IDA. For hvis it-politikken sejler, kan det koste medarbejderne dyrt, når de en dag forlader virksomheden.

Hvordan er det lige med it-politikken på din arbejdsplads? Er den klart og tydeligt formuleret, så du ikke er i tvivl om fx håndtering af dokumenter? Fungerer reglerne i en travl hverdag? Og bliver reglerne overhovedet håndhævet?

I en ny befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for IDA, svarer 20 %, at der ikke findes en it-politik på deres arbejdsplads. 17 % svarer, at der er regler for håndtering af dokumenter og data, men de er ret løst formuleret.

At så mange virksomheder ikke har styr på it-politikken er problematisk, mener Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i IDA.

”Det er ikke godt nok, at der er så mange arbejdspladser, der slet ikke har et regelsæt for håndtering af data og dokumenter. Det er vigtigt, enhver arbejdsgiver formulerer en it-politik, som er klar og tydelig, som fungerer i en travl hverdag, og som bliver håndhævet. Som medarbejder må man ikke stå tilbage med ubesvarede spørgsmål men være fuldkommen sikker på, hvad der er ok, og hvad der ikke er i orden,” siger hun.

”Det dur ikke, hvis hver enkelt medarbejder indretter sig på hver sin måde. Selv om man agerer til virksomhedens bedste, så har vi desværre oplevet sager, hvor medlemmer er blevet beskyldt for illoyalitet eller for at ville stjæle erhvervshemmeligheder, den dag de forlod virksomheden, alene fordi virksomhedens ikke havde formuleret en it-politik. Så rammes medarbejderen af virksomhedens laissez faire-tilgang til it-sikkerhed,” siger Juliane Marie Neiiendam.

I undersøgelsen svarer 47 %, at der er klare og tydelige regler for, hvordan dokumenter og data skal håndteres på deres arbejdsplads. Og der er tilsyneladende bedre styr på it-politikken på de offentlige arbejdspladser. Her svarer 61 %, at der er en klar og tydeligt it-politik på deres arbejdsplads.

Har din arbejdsplads en it-politik i forhold til dokumenthåndtering mv.?  (Er der regler for, om man må have dokumenter og data liggende andre steder end på virksomhedens server –  fx på sin egen computer hjemme, i skyen eller en bærbar computer)? 


Kilde: Userneeds for IDA (2.002 svar), Registerbaseret arbejdsstyrkestatistik november 2014 (Danmarks Statistik)