Tema 4: AI, medier og demokrati

AI præger medieverdenen – som journalistens værktøj og til at sprede og forhindre fake news og disinformation.

Uanset om nyheder kommer på avispapir, organiserede digitale medier eller som mere eller mindre tilfældige dryp på de sociale medier, så har det en afgørende indflydelse på vores opfattelse af verden, vores måde at tænke på og vores politiske holdninger. Kunstig intelligens spiller en større og større rolle i medieverdenen, både som grundlag for effektiv manipulation, men måske som et værktøj til at forhindre fake news.

SIRI-kommissionen vil i efteråret sætte fokus på AI, medier og demokrati med det formål at komme med anbefalinger på tre områder:

  1. Hvor står danske partier i forhold til brugen af kunstig intelligens og sociale medier, og hvilken betydning kan det få for næste folketingsvalg?
  2. Hvor står danske medier, og hvad er en god strategi, hvis man vil bevare tilliden som en god nyhedskanal?
  3. Hvilke krav bør vi som samfund stille til medieverdenen og hvordan styrker vi bedst den danske befolkning til at kunne sortere i nyhedsbombardementet?

Det bringer spørgsmål frem som f.eks.

  • Kan man lave ”svanemærkede” nyheder?
  • Kan mikrobetalinger redde mediebranchen?
  • Hvordan bør vi forholde os til fakenews/disinformation, lækager og hackede info?

SIRI-kommissionen har nedsat en arbejdsgruppe, der består af medlemmer af SIRI-kommissionen, samt eksterne eksperter:

Eksterne eksperter

  • Lisbeth Knudsen, MM/Altinget
  • Lars Werge, Dansk Journalistforbund
  • Christina Blaagaard, Mediehuset Ingeniøren
  • Thomas Albrechtsen, Nextwork
  • Anja Bechmann. Århus Universitet
  • Thomas Lund Sørensen, CFCS
  • Lone Juul Dransfeldt Christensen, PWC
  • Benjamin Kürstein

Fra SIRI-kommissionens faste medlemskreds deltager:

  • Thomas Damkjær Petersen, IDA
  • Anders Hvid, Dare Disrupt
  • Eva Secher Mathiasen, Dansk Psykologforening
  • Thomas Ploug, Aalborg Universitet
  • Thomas Bolander, DTU
  • Henrik Bodskov, IBM
  • Kim Simonsen, HK