07.02.2020
4 min læsetid

Aftenundervisning og weekendeksamen fylder mere

Eksamen i weekenden og undervisning om aftenen er ikke længere ualmindeligt, hvilket sætter de studerende under pres

Ulrik Frandsen

af Ulrik Frandsen

Studerende sidder til undervisning

Aftenundervisning og weekendeksamen bliver hverdag for flere studerende

For de studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser er studietiden ikke længere kun indenfor normal arbejdstid. Aftenkurser og inddragelse af weekender og helligdage til eksamener har bredt sig til landets universiteter for at få pladskabalerne til at gå op.

Der er forskel på udbredelsen af både aftenundervisning og weekendeksamener. De studerende på SDU og ITU har mest aftenundervisning. Her er det henholdsvis hver fjerede og hver tredje studerende, der har prøvet det. Når det kommer til eksamener i weekender og på helligdage topper de studerende på DTU. Her svarer to ud af tre, at de har været ved det grønne bord på disse dage. Det viser en under undersøgelse blandt næsten 3.000 studerende foretaget af Ingeniørforeningen, IDA.

IDAs studietalsperson Mathias Botoft Hansen mener at udviklingen er et skråplan, og at obligatorisk aftenundervisning og weekendeksamener sætter de studerendes hverdag under et unødigt stort pres.

“Studerende på STEM uddannelser har en fleksibel hverdag, det er et faktum, til trods for at vi bruger meget tid på studiet. Men udenfor studiet følger vores liv samfundets almindelige rytme, hvor weekender og aftener typisk er frirum. Jeg frygter at hvis universiteterne gør indhug i dette frirum, vil det gå ud over de studerendes mulighed for at engagere sig som frivillige, i studiejob, i deres sport eller lignende.” siger han.

Mathias Botoft Hansen understreger, at et fornuftigt liv ved siden af studiet med tid til kærester og studiejob risikerer at ryge i vasken, når studietiden ikke længere hedder 8-17.

”Som studerende har vi jo ikke en overenskomst vi kan hive op af lommen, så vi er en smule på herrens mark. Jeg er ikke i tvivl om at universitetsledelserne begrunder aftenundervisning med øget fleksibilitet, nye muligheder og andre positive vendinger. Men i sidste ende drejer det sig pladsmangel, og det er os, der skal betale prisen,” siger han.

I efteråret skruede DTU op for aftenundervisningen for at have kapacitet nok, men det medfører en række udfordringer for de studerende, mener IDAs studietalsperson

”Jeg er godt klar over, at kapaciteten på STEM-uddannelserne skal øges, hvis erhvervslivets efterspørgsel skal imødekommes, men det må ikke gå ud over kvaliteten i undervisningen. Aftenundervisning skal være et tilbud og ikke obligatorisk. Man risikerer at skulle have dage med undervisning fra 8-22, eller at skulle til undervisning klokken 8 dagen, efter at man har deltaget i undervisning til klokken 22. Det er uholdbart, og derfor burde universitetsledelserne råbe politikerne op i stedet for at jonglere rundt med de studerendes timer. Det ender jo med, at der bliver indført treholdsskift på landets uddannelsesinstitutioner,” siger Mathias Botoft Hansen.