Retningslinjer og gode råd omkring arrangementer og corona

Reglerne for afholdelse af arrangementer ændrer sig i øjeblikket med korte mellemrum. Alle vigtige ændringer sendes direkte til IDAs aktive i mails, men her kan du finde opdateret information om, hvordan vi i IDA håndterer situationen.

Opdateret den 20. maj

Her op til pinse kan vi glæde os over, at corona-situationen nu er så meget under kontrol, at Christiansborg-politikerne har lempet yderligere på restriktionerne. Betydningen for IDAs aktiviteter er dog begrænset i denne omgang.

Udfasning af forsamlingsloftet sker efter denne tidsplan: 

  • 21. maj hæves det til 50 indendørs og 100 udendørs 
  • 11. juni hæves det til 100 indendørs – og afskaffes udendørs 
  • 1. august afskaffes forsamlingsloftet helt 

Der er muligt at afholde konferencer og møder med op til 1000 deltagere i professionelle konference- og mødecentre 

Regler for afstande og areal i lokalerne: 

  • Arealkrav: Indendørs skal der være 2 m2, pr deltager hvis deltagerne i det væsentlige sidder ned vendt mod scenen. 4 m2 pr. deltager hvis de bevæger sig rundt. 
  • Der bør være 1 meters afstand mellem deltagerne - målt fra næsetip til næsetip. 
  • Nære kontakter, f.eks. samme husstand, kan dog sidde tættere, men det skal være et aktivt valg fra deltagerne. 

Det tilladte antal deltagere i et lokale bestemmes af forsamlingsloft i kombination med areal- og afstandskrav.   

Når du vælger et professionelt mødested, f.eks. IDA Conference eller MIB i Aarhuskan der principielt være op til 1000 deltagere. Lokalerne vil være skiltet med antal deltagere, og stoleopsætningen vioverholde kravene. Andre steder er du som arrangør ansvarlig for at overholde kravene. 

Værnemidler og hygiejne  

  • Der er krav om mundbind eller visir ved alle arrangementer, når man bevæger sig rundt. 
  • Der skal være håndsprit til rådighed. 
Links til myndighedernes retningslinjer

Se oversigt over myndighedernes generelle regler på coronasmitte.dk.

Husk at der kan komme lokale restriktioner med meget kort varsel – dem kan du tjekke her. 

Coronapas gælder fortsat

Deltagerne skal fortsat kunne fremvise et gyldigt coronapas ved alle IDAs  arrangementer. 

Men kravene til kontrol er nu ændret.

I professionelle konference- og mødecentre skal alle vise gyldig dokumentation ved ankomst i lighed med f.eks. restauranter. Til gengæld er der mulighed for at mødes op 1000.

Men i andre typer af lokaler er vi at betragte som en “frivillig forening”. Det betyder at deltagerne på forespørgsel skal kunne foreviser gyldige Coronapas, samt at der på lokaliteten skal udføres stikprøvekontrol en gang om dagen. Men altså ikke nødvendigvis under IDA’s arrangement. I denne type lokaler forsamlingsloftet nu 50.

Som arrangør skal du sikre dig, hvilke regler lokalet er omfattet af.

Et gyldigt coronapas indebærer, at deltagerne opfylder en af disse betingelser:  

  • Er testet negativ for Covid-19 maks. 72 timer før arrangementets start. (Enten PCR- eller kvik-test). 
  • Har et positivt testresultat, som er foretaget mindst 14 dage og højst 180 dage før arrangementets start. 
  • Er færdigvaccineret (dvs. 14 dage efter første stik). 
    Læs mere om coronapasset på coronasmitte.dk 

Generalforsamlinger 

  • Alle generalforsamlinger skal være afholdt inden sommerferien. 
  • Der er i år krav om tilmelding. Hvis antallet af deltagere overstiger forsamlingsloftetskal medlemmerne kunne deltage digitalt eller generalforsamlingen skal flyttes til et konferencecenter.

Booking af lokaler på IDA-lokationer 

  • Aarhus: Der kan bookes mødelokale på Aarhus-kontoret fra kl. 16:30, men det vil kræve en IDA ansat tilstede. Pt. kun med plads til max. 23 personer.  Lokalet skal bookes via din netværkskoordinator.
  • Odense: Det er muligt at afholde bestyrelsesmøder og arrangementer på Odense-kontoret både i dagtimerne og uden for husets åbningstid.
    Ved aftenmøder/-arrangementer er det pt. Fællesdomicilets receptionist Eva, der kan bookes til at være vagt. OBS: Her er prisen 400,- ex. moms pr. påbegyndt time. Booking af lokale, forplejning og vagt i Odense skal altid ske via din enheds netværkskoordinator.
  • København: IDA Conference er åbent for både bestyrelsesmøder og arrangementer på vanlig vis. Du kan booke lokaler her.  
  • Aalborg: Der kan bookes mødelokale på Aalborg-kontoret (pt. kun med plads til max. 15 personer), dog kun i tidsrummet fra kl. 16.30 – 22.30. Lokalet skal bookes hos Lisbeth Kauslund på lik@ida.dk.

Vi kan alle glæde os over de forbedrede muligheder for at mødes til arrangementer. Men husk fortsat at medlemmerne har forskellige opfattelse af risiko for smitte og hav derfor fokus på alle de basale råd om afspritning, afstand og mundbind.  

Jeg ser frem til sammen med jer og vore medlemmerne igen at kunne mødes til fysiske arrangementer. 

På Forretningsudvalgets vegne    

Thomas Damkjær Petersen 
Formand for IDA 

Forslag til Corona-tekst til arrangementsbeskrivelser

Forslag til tekst omkring corona-adfærd som du kan indsætte i din arrangementsbeskrivelse til fysiske arrangementer 

God corona-adfærd til IDAs arrangementer 

IDA følger naturligvis myndighedernes anvisninger ved afholdelse af fysiske møder og arrangementer. Du skal til gengæld kunne fremvise et gyldigt coronapas, og vi beder dig være opmærksom på, at andre deltagere kan være mere udsatte end dig eller have en anden opfattelse af smitterisiko. 

Her kan du læse opdaterede råd og anvisninger

Aflysninger og mails til deltagere 

IDAs administration hjælper med at sende mail med information ud til deltagere til fysiske arrangementer, hvor vilkårene har ændret sig markant siden tilmeldingen. 

Hvis et medlem kontakter IDA og ikke ønsker at deltage pga. corona, så vil de som udgangspunkt få hele deltagergebyret refunderet, også selv om fristen er overskredet. 

Læs mere

Overblik

IDAs tilbud til de aktive

Som aktiv har du travlt med at gøre en forskel for dine medlemmer. Vi har samlet en side med informationer, der kan hjælpe dig i dit arbejde som aktiv.

Gå til aktivsiden