19.06.2020
2 min læsetid

Flere end 6 ud af 10 danskere arbejder i deres ferie

63 procent af de erhvervsaktive danskere tjekker arbejdsrelaterede sms’er og e-mails i sommerferien. For næsten hver tredje er det et krav eller en forventning, at de er tilgængelige i ferien. Trist tendens, mener IDA.

Søren Lorentzen

af Søren Lorentzen

Person sidder med mobil i hånden og iPad på bordet

Kun 36 pct. af de erhvervsaktive danskere lukker helt og holdent ned for jobbet på mobil, tablet og pc i sommerferien.

Det grænseløse arbejdsliv har for alvor vundet indpas hos flertallet af danskerne på arbejdsmarkedet. Anderledes kan det ikke tolkes, når sammenlagt 63 pct. af danskerne i en ny befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for IDA, svarer, at de i et eller andet omfang er tilgængelige for deres arbejdsplads, mens de holder ferie.

I undersøgelsen svarer 37 pct., at de er tilgængelige på telefon og mail, som de tjekker sjældnere end dagligt, mens sammenlagt 26 pct. angiveligt er tilgængelige på mobilen hver dag i deres sommerferie. Kun 36 pct. svarer, at de ikke er ikke tilgængelige og ikke kan kontaktes af arbejdspladsen i ferien. 

Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i IDA, mener, at det er en trist tendens, at så mange danskere ikke formår at lægge arbejdet på hylden i deres sommerferie og trække det digitale stik helt og holdent.

”Igennem de senere år er grænsen mellem arbejdsliv og fritidsliv blevet mere og mere flydende for rigtig mange af os. Så længe vi har vores smartphone ved hånden, kan mange dybest set løse en lang række af deres arbejdsopgaver. Til hverdag kan det være en gave og give os lidt fleksibilitet, når familielivet også skal hænge sammen. Men når grænsen flyder totalt sammen, og vi ikke en gang i vores sommerferie formår at lukke fuldstændig ned, så er vi på vej ind en negativ spiral. En ugelang sommerferie tjener et vigtigt formål, hvor vi får ro og fred til at lade krop og hjerne op. Sker det ikke, risikerer vi i sidste ende at brænde ud. Stress er desværre blevet en folkesygdom, og at være stand-by i sommerferien er næppe den bedste forebyggelse,” siger Morten Thiessen. 

I undersøgelsen svarer sammenlagt 29 pct. af dem, der er tilgængelige i deres sommerferie, at de enten er underlagt et krav om eller mødt med en forventning fra arbejdsgiverside om, at de reagerer på mails, opkald og sms’er i deres ferie. Og det er bekymrende, mener Morten Thiessen. 

”Vi er nødt til at få en klarere opdeling mellem arbejdsliv og fritidsliv på flere arbejdspladser i det moderne arbejdsliv. Der kan helt sikkert arbejdes med kulturen og personalepolitikken mange steder, så det ikke forventes eller forlanges, at medarbejderne er online og svarer på stort og småt 24/7. De arbejdsgivere, som uden forudgående aftale forlanger eller forventer, at deres medarbejdere også sidder klar til at gribe boldene, når de har sommerferie og burde slappe af, har tilsyneladende ikke helt forstået, hvad kernen i en sund og bæredygtig work-life balance er og er næppe de bedste ambassadører for et sundt arbejdsmiljø. Det digitale samfund slukker aldrig, men vi bliver nødt til at finde fornuftige måder at administrere det på, så vi kan holde til det i et helt arbejdsliv,” siger Morten Thiessen.