17.11.2021
3 min læsetid

Sådan kan digitalisering hacke klimakampen

Det nye byråd har mange muligheder for at gøre Aarhus grøn

Stefan Overby Stamm, formand for IDA Østjylland

af Stefan Overby Stamm, formand for IDA Østjylland

Kode

"Man kan også stille krav til de lokale datacentre, at de skal blive en del af energi-infrastrukturen i ens kommune og bidrage med overskud af varme", skriver Stefan Overby Stamm. Foto: Arkiv

Kommunalvalget er netop overstået, og vi kan se frem til et Aarhus Byråd med både gengangere og nyvalgte på de 31 pladser. Mange stemte hverken blåt eller rødt i går - de stemte grønt.

For meget tyder på, at en del borgere har sat deres kryds ved de kandidater, der har haft klimaets velbefindende på dagsordenen.

Derfor ligger der også en stor opgave foran det nyslåede byråd, når de skal leve op til de flotte, grønne valgløfter. For hvis Danmark skal nå klimamålet og reducere påvirkningen af natur og miljø, skal kommunerne være en del af arbejdet.

Både i Aarhus og i en række andre østjyske kommuner er de allerede godt i gang med den helt store omstilling, hvilket også har kunnet ses her til kommunalvagtet. Klimadebatten ude i kommunerne går ofte på affaldssortering, ladestandere til elbiler, genbrug og genanvendelse samt grønne indkøb. Men der er også en mere usynlig klimadagsorden, der trænger sig på, nemlig digitalisering.

Digitalisering er godt, så længe der digitaliseres klogt og ordentligt. Med klogt og ordentligt mener jeg, at der selvfølgelig skal tages hensyn til energiforbruget og dermed klimaet, når de store kommunale strategier for fremtidens digitalisering skal lægges.

Kommunerne har faktisk mulighed for at investere i it-systemer, der fremmer den cirkulære økonomi. Disse kan understøtte, at kommunerne kan indsamle, genbruge og genanvende kommunalt it-værktøj, men få har sat det i system.

Alt i alt er der en række grønne håndtag, de østjyske kommuner kan vælge at trække i for at sikre grøn digitalisering i kommunen. Derfor håber jeg, at det nyslåede byråd vil gøre ord til handling, når det kommer til at prioritere klimaet i deres arbejde de næste fire år.

I IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, har vi både digitalisering og klima højt på dagsordenen, og derfor har vi også en række forslag til, hvordan kommunerne kan komme i gang - eller tage skridtet videre - med den grønne omstilling:

For det første viser det sig, at en kombination af it og genbrug skaber grønne tal på den kommunale bundlinje. Det giver sig selv, at jo mere man genanvender og reparerer, jo færre penge fra kommunens budget bruger man på nyindkøb.

Køber kommunen genbrugte bærbare computere med en ISO8887:211-certificering, bliver der brugt 85 procent mindre energi på at fremstille den fremfor én uden. Det svarer til en besparelse på 380 kg CO2. Dertil kommer 190.000 liter vand samt bevarelse af kritiske mineraler. Computerne er også op til 40 procent billigere end en ny.

Desuden bør alle kommuner udarbejde en selvstændig strategi for bæredygtige indkøb, da det er en af de vigtigste forudsætninger for omstilling til bæredygtig it i kommunen.

Man kan også stille krav til de lokale datacentre, at de skal blive en del af energi-infrastrukturen i ens kommune og bidrage med overskud af varme.

Der er også CO2 at spare på at digitalisere kommunens bygninger, for der kan komme styr på energiforbruget i din kommunes offentlige bygninger ved at få lys, varme og vandforbrug under kontrol med digitale hjælpemidler.

Det handler om at gøre det ukonkrete konkret ved at gøre det målbart med en række både nationale og kommunale tiltag. For alt i alt er der en række grønne håndtag, de østjyske kommuner kan vælge at trække i for at sikre grøn digitalisering i kommunen. Derfor håber jeg, at det nyslåede byråd vil gøre ord til handling, når det kommer til at prioritere klimaet i deres arbejde de næste fire år.

Debatindlægget blev bragt i Århus Stiftstidende 17. november 2021.

Læs mere

Viden

Se plan for 70 pct. reduktion på transport og energi

IDA har i tæt samarbejde med Aalborg Universitet lavet Danmarks første samlede plan for, hvordan transport- og energiområdet når regeringens mål om at reducere klimagasudledninger med 70 procent i 2030.

Læs mere