Det store kulstof-puslespil skal lægges rigtigt

Vi skal finde en måde at begrænse af CO2 i atmosfæren, og her er fangst af CO2 ved punktkilder som forbrændingsanlæg og cementproduktion en del af svaret. Men det er ikke let at lægge brikkerne til en aktiv strategi for anvendelse af CO2

Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA

af Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA

Vi er mange, der er spændte på den danske CCS-CCU-strategi, der ifølge klima-, energi- og forsyningsministeren bliver arbejdet på højtryk på. En sådan strategi skal blandt andet svare på, om vi skal lagre CO2, CCS eller om vi skal bruge CO2, CCU i nye produkter. Eller skal det være lidt af begge dele?

Strategien skal indeholde mange elementer og tage mange hensyn, hvilket ikke gør det til en nem opgave for vores folkevalgte. Her er et par af udfordringerne.

For det første vi står over for en kæmpe klimaudfordring. Verden skal inden for de kommende år finde en måde, hvor vi seriøst kan begrænse koncentrationen af CO2 i atmosfæren. Her er lagring nok en del af svaret.

Vi kan jo starte med at fange CO2 ved punktkilder som forbrændingsanlæg og cementproduktion. Så kan vi lagre det under jorden og på den måde fjerne CO2 helt fra regnestykket. Meget tyder på det ikke er en dyr løsning, men vi mangler stadig nogle detaljer omkring transport og opbevaring på den lange bane.

Skaber det grønne job? Måske. Og stærke kræfter ønsker investeringer, der kan sikre, at Danmark putter CO2 i undergrunden både til vands og til lands.

Power-to-x og electrofuels er en del af løsningen

For det andet skal vi finde en måde, hvor vi kan fastholde en høj levestandard og samtidigt begrænse koncentrationerne af CO2 i atmosfæren. Grøn el er den vigtigste komponent i løsningen. Men der er energibehov, der ikke lige kan klares med el.

Her er power-to-x og produktion af electrofuels en del af løsningen. Også her har vi stærke kræfter, der arbejder for, at Danmark via power-to-x kan producere brændsler til transport til lands, til vands og i luften.

Også i IDA har vi flere gange argumenteret for, hvorfor Danmark skal blive en del af den udvikling. Men electrofuels kan ikke laves udelukkende på el, der skal også (ikke fossilbaseret) kulstof til.

Som NOAH fornylig skrev her på Altinget, er også samfundets behov for biomasse et væsentligt bæredygtighedsproblem, så derfor kan det kulstof ikke bare hentes fra markerne. Derimod vil det være en god idé af blandt andet at hente det – og måske til en fornuftig pris – fra CO2 opfanget ved punktkilder fra forbrænding eller forgasning.

Det kræver bare, at vi ikke har pumpet det hele ned under jorden. Og derfor skal en dansk CSS-CCU-strategi også gerne rumme, at der kan etableres dansk producerede electrofuels og gerne med de mest bæredygtige kulstofkilder.

Strategi skal understøtte, at vi får mest muligt for de fælles midler

For det tredje indgår fossilt kulstof i uendelige mange produkter i vores hverdag som plastik og kemikalier. Det skal vi til at tænke anderledes omkring.

Vi skal både tænke genbrug og genanvendelse – og så skal vi overveje, hvor vi får råstoffer fra. Fra punktkilde fangst ved forbrændingsanlæg? Fra andre punktkilder eller fra landbruget? Eller er det et helt andresteder vi skal hente grundstenen til de nye biobaserede plast og kemikalier?

Puslespillet for en CCS-CCU-strategi bliver lagt i den kommende tid. Ingen kender alle brikkerne, og der kan komme meget godt ud af, at vi tænker på tværs mellem de forskellige muligheder.

Der er forhold, hvor interesserne er sammenfaldende – lad os for eksempel blive rigtige gode til CO2-fangst og sørge for, at forbrændingsanlæg er i sving her. Men en strategi skal også sikre, at viden og erfaringer kan bruges.

En strategi skal understøtte, at vi i Danmark får mest muligt for de fælles midler, vi lægger i forskning og demonstration, at rammer understøtter den udvikling vi ønsker – og at vi ikke lukker for mange døre, før vi har et bedre overblik og muligheder og faldgruber.  

I IDA har vi længe har øjnene rettet mod løsningerne på området, og vi bidrager gerne med de brikker, der skal fuldende billedet af et Danmark som grønt foregangsland.

Debatindlægget blev bragt på Altinget.dk 11. februar 2021.

Læs mere

Viden

Se plan for 70 pct. reduktion på transport og energi

IDA har i tæt samarbejde med Aalborg Universitet lavet Danmarks første samlede plan for, hvordan transport- og energiområdet når regeringens mål om at reducere klimagasudledninger med 70 procent i 2030.

Læs mere