30.09.2020
3 min læsetid

Styrk tech-diplomatiet

En ny tech-ambassadør skal bidrage med en dedikeret og højprioriteret indsats som dansk talerør over for globale tech-virksomheder og styrke samarbejdet med andre landes nytilkomne tech- eller digitaliseringsambassadører

Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA

af Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA

Da forhenværende udenrigsminister Anders Samuelsen godt tre år siden offentliggjorde, at Danmark skulle udrustes med en helt ny ambassadør på digitaliseringsområdet, var det den første stilling af sin slags i verden. Hensigten med stillingen var, at udenrigsministeriet skulle lave dansk interessevaretagelse over for globale tech virksomheder, og samtidig fremme dansk erhvervsliv ved at trække investeringer fra Silicon Valley til Danmark. Casper Klynge, der på daværende tidspunkt var ambassadør i Indonesien, blev manden, der skulle udforme indholdet af denne nye progressive og innovative stilling på Techplomacy-kontoret i Palo Alto i Silicon Valley.

I dag er han Vice President for Government affairs hos Microsoft, og den første oktober tiltræder Anne Marie Engtoft Larsen i stillingen som Danmarks næste tech-ambassadør.

Med en ny tech-ambassadør lægger udenrigsminister Jeppe Kofod op til en relancering af det dansk tech-initiativ. En relancering, der skal medvirke til, at Danmark i fremtiden får den stærkeste mulige stemme til at sikre, at fremtidens digitale verden udvikles og implementeres i overensstemmelse med danske værdier og principper.

Globalt teknologisk overblik
Casper Klynge fik stor indflydelse på ambassadørpostens rolle og arbejdsopgaver, som hurtigt gik fra blot at fokusere på at skabe gunstige muligheder for danske tech-virksomheder, til også at agere vagthund over for globale tech-virksomheder.

Og det er netop på denne hylde, at ambassadørposten skal ligge. Techplomacy skal være en indsats, der sikrer danske og europæiske borgeres rettigheder overfor globale tech-virksomheder, og dermed være den løftede pegefinger, når tech-virksomhederne ikke påtager sig det ansvar, som vi med danske øjne mener, de bør. Derfor er det særdeles positivt, at tech-ambassadørtitlen kommer til at fortsætte. Samtidig skal en tech-ambassadør have det forkromede overblik over teknologisk udvikling, så vi i Danmark altid er ajourført, og kan strømline vores innovation og kompetencer med den retning, som verden bevæger sig i.

Flere lande har med inspiration i det danske tiltag udpeget lignende embedsmænd, der har til formål at lave national interessevaretagelse i Silicon Valley. Det er et rigtig godt varemærke for Danmark, at vi som et lille land kan sætte præg på tech-dagsordenen, og at vi fremstår innovative og proaktive udadtil. Med de nytilkomne tech-ambassadører, har nationalstaterne i samspil forhåbentlig en bedre mulighed for skabe en indflydelsesrig stemme, som kan give genklang globalt – og fmuligvis være med til at korrigere tech-virksomhedernes adfærd på den internationale scene.

Flere tech-attacheer

Med en tech-ambassadør, hvis primære formål at pege tech-virksomheder mod ansvarlighed og at skabe overblik og global transparens på tech-området, så mangler der en indsats, der fokuserer på erhvervsfremme.

Danmark er langt fremme på en lang række digitale områder. For at udbrede dansk know-how og ekspertise til resten af verden, bør vi også opruste tech-indsatsen på danske ambassader. Formålet skal være at bygge bro mellem danske tech-virksomheder og andre lande, ved at danske tech-attacheer kan rådgive om mulighederne for, at lade teknologiske løsninger støtte produktion eller effektivisere velfærdsområder. Dette vil i sidste ende skabe værdi for danske virksomheder. 

Det er vigtigt at understrege, at der er tale om to forskellige funktioner for interessevaretagelse. Derfor må en relancering af dansk tech-plomacy ikke være et gensidigt udelukkende valg mellem tech-ambassadør og tech-attacheer.

Den helt store værdi kommer først, når der er én klar kilde, der sender informationer og et samlet overblik hjem til Danmark – og her er målgruppen embedsmænd og politikere mindst lige så vigtig som virksomheder. Med andre ord skal tech-ambassadøren også være også borgernes repræsentant og ikke bare erhvervslivets.

Debatindlægget er bragt på Altinget Digital