14.10.2019
2 min læsetid

Stress er den store knast i IDA-medlemmernes arbejdsliv

I løbet af det seneste år har flere end halvdelen af IDA’s arbejdsmiljørepræsentanter oplevet, at kolleger er gået ned med stress. Bekymrende tendens, mener IDA.

Søren Lorentzen

af Søren Lorentzen

På plussiden er de faglige udfordringer i top og kollegaskabet i fin form. På minussiden er arbejdsmængden for voldsom og tempoet alt, alt for højt. Og kombinationen af de to sidste faktorer – det store arbejdspres – gør kollegaer syge af stress.

Sådan lyder det, når man tager temperaturen på det psykiske arbejdsmiljø blandt IDA’s medlemmer. Det viser en rundspørge blandt IDA’s arbejdsmiljørepræsentanter.

I rundspørgen svarer 57 pct., at de indenfor de seneste 12 måneder har oplevet kollegaer, der er blevet sygemeldt med stress. 43 pct. har kollegaer, der er blevet langtidssygemeldt indenfor det seneste år, og knap hver 8. har set kollegaer, der har forladt arbejdspladsen inden pensionsalderen.

Det kommer ikke som en overraskelse for Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i IDA, at stress er så voldsom en udfordring i IDA-medlemmernes arbejdsliv.

”De opgaver, som ingeniører, scient.er og it-specialister løser til hverdag, er ofte komplekse og kræver tid og grundighed. Har du ikke tid til at løse disse opgaver på et tilfredsstillende fagligt niveau, så hopper kæden af. Stolthed og tilfredshed med de problemstillinger, vi løser, er en forudsætning for at trives på en arbejdsplads. Det ligger nok i mange vidensarbejderes dna, at tingene skal være i orden, før man afleverer dem. Ender vi ud med at blive brandslukkere, så er vi inde i den onde nedadgående spiral,” siger han.

Ifølge Morten Thiessen er det bedste værn mod stress en god nærmeste leder, der ved, hvordan man tager hånd om den stressede medarbejder og fremmer et sundt psykisk arbejdsmiljø i hverdagen.

”Det er til hver tid en leders opgave at sikre, at der ikke drives rovdrift på de medarbejdere, man har ansvar for. Ressourcer og opgavemængde skal stå mål med hinanden. Men ingen er tankelæser, og derfor er det også medarbejderens opgave at melde ud, hvis læsset er ved at vælte. Der kan være ting ved siden af jobbet, der kan rokke båden i hverdagen. Men når man melder ud, så må en leder også tage det alvorligt,” siger Morten Thiessen.

Arbejdsmiljørepræsentanter fra både private og offentlige arbejdspladser har deltaget i rundspørgen.