25.08.2017
2 min læsetid

Taksten over Storebælt bør sænkes yderligere

Regeringen bør hæve ambitionsniveauet og sænke taksten over Storebælt mere end de foreslåede 25 %. Det mener IDA.

Søren Lorentzen

af Søren Lorentzen

”Godt begyndt, men kun halvt fuldendt. Storebæltsbroen udnyttes ikke nok, og årsagen er, at taksten er for høj,” siger Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA.

I dag koster en enkeltbillet for en alm. personbil 240 kr. Det foreslår regeringen at nedsætte til 180 kr. Reduktionen svarer til 25 %. 

”Det er positivt, at regeringen vil sænke taksterne med 25 %. Man kan sige, at de er gået halvdelen af vejen,” siger Thomas Damkjær Petersen. 

Her henviser han til en ny analyse, hvor IDA har beregnet, hvad taksten over Storebælt skulle være, hvis politikerne vender tilbage til princippet om, at projektet blot skal finansiere sig selv. Denne tilgang var udgangspunktet for projektet i sin tid, men siden har politikerne brugt den succesfulde bro til at finansiere andre tiltag.

”Vores beregninger viser, at taksten kan sænkes til ca. 115 kr., og Storebæltsforbindelsen vil stadig finansiere sig selv. Med en sådan reduktion kan man forvente en stigning i antallet af passager på op mod 4 mio. fra de nuværende ca. 12,4 mio. Og provenutabet er begrænset til ca. 1 mia. kr.,” siger IDAs cheføkonom Martin Kyed. 

Thomas Damkjær Petersen hæfter sig ved, at en markant bedre udnyttelse af broen er muligt uden at belaste statskassen. 

”Danmark taber på at have så høje takster over Storebælt. Derfor bør man principielt set ikke opkræve mere end højst nødvendigt for at projektet løber rundt. Mobilitet over Storebælt er vigtig for virksomheder og borgerne. Det bør prioriteres at reducere barriererne, så det bliver en reel mulighed for fx en ingeniør fra Nyborg at tage arbejde i Kalundborg,” siger Thomas Damkjær Petersen. 

Lavere takst over Storebælt