Sådan holder du modet og kroppen oppe under ny lockdown

Sæt et ugentligt møde i kalenderen med dine kollegaer for at snakke om noget andet. Eller prøv 20:8:2-metoden. Her er en række gode råd til at komme gennem vinteren i coronaens tegn.

Morten Scriver Andersen

af Morten Scriver Andersen

Eva Jakobsen er arbejdslivskonsulent i IDA og hjælper i disse tider virksomheder med at opretholde en god trivsel.

2021 blev desværre ikke startskuddet en normalisering af hverdagen. I hvert fald ikke i første omgang. 

I stedet må vi indrette os på en ny virkelighed, hvor hjemmearbejdet med al sandsynlighed fortsætter vinteren ud. 

I IDA hører vi om stadig flere medlemmer, der mistrives ved hjemmekontoret, langt fra kollegaerne og måske en anelse for tæt på familien. 

Derfor giver vores arbejdslivskonsulent, Eva Jakobsen her en række gode råd til, hvordan du kan indrette din arbejdsplads med alt hvad det indebærer. For som hun siger: 

Der er regler for det fysiske – men det er kun en lille del af en arbejdsplads. Selvom du har det fede bord, den fede stol og det helt rigtige tastatur - at the end of the day, så er det alt det udenom der skal spille, før du trives på dit arbejde. 

Pas på det mentale helbred 

Det store monster her er ensomhed. Man kan både være ensom, selvom man sidder midt i en larmende familie. Man kan være ensom helt bogstaveligt - alene. Og så er der alt derimellem.

Nedlukningen og isolationen fra vores kollegaer og chefer er desværre den perfekte grobund for, at fantasier og skræmmescenarier kan vokse sig store i vores hoveder. 

Vi har svært ved at opbygge og vedligeholde tillid til hinanden fra distancen. Vi går fra samarbejde til individualisering. Og vores retfærdighedssans næres konstant med spørgsmål som: Hvorfor må min kollega gå på arbejde, når jeg ikke må?” og Hvorfor kom jeg ikke med på det her spændende projekt? 

De tre ting skal vi have vendt på hovedet, så godt vi nu kan. For det er nøglekomponenter til at skabe en bedre trivsel på arbejdspladsen. Derfor: 

  • Adskil arbejde og fritid: Det hele kan glide lidt sammen, når vi arbejder det samme sted, som vi sover. Derfor er det en god idé at indrette små zoner i dit hjem, selv hvis du ikke har så meget plads. 
  • Eksplicit feedback-kultur: Øv dig sammen med dine kollegaer på en feedback-kultur som er mere eksplicit. Vi har ikke længere den nonverbale eller den uformelle kommunikation med små smil og en samtale over skrivebordet. Husk at rose i det små over mail eller Teams. 
  • Forventningsafstemning: Tal med dine kollegaer og chef om, hvad de kan forvente af dig, hvis du for eksempel har to børn hjemme eller en syg mor, du skal tage dig af. 
  • Tal om de bløde ting: Lav rum for dig og dine kollegaer, der giver jer mulighed for at tale om andet end arbejde. Prøv at ringe op i stedet for at sende en mail en gang imellem. Eller sæt et møde op en gang om ugen til at snakke om den nyeste serie I har set. 

Links:

Forskningsprojekt: MESA har dykket meget ned i hvad corona gøre ved vores mentale sundhed (Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø) 

Spørgsmål og svar: Sammen om mental sundhed (mentalsundhed.dk) 

ABC for mental sundhed: Nogle ting er bare bedre i det fri

Hold kroppen stærk 

Hvis din krop ikke har det godt, går det lynhurtigt ud over din arbejdsindsats, dit humør og din overordnede trivsel. Alligevel er det her, mange slækker på den gode adfærd. Her er nogle simple ting med et stort udbytte:

  • Mentale og aktive pauser: Det er, når du har mindst tid til det, at du har mest brug for en pause og en gåtur rundt om blokken. Men tving dig selv til at tage mentale og fysisk aktive pauser. I det store regnskab får du med garanti lavet mere. 
  • 20:8:2 Metoden: Metoden er helt simpel: 20 minutter siddende, 8 minutter stående og 2 minutter aktivt væk fra skærmen. Og gentag. Det mindsker risikoen for fysiske gener og skader forårsaget af stillesiddende arbejde. 
  • Træningsøvelser: Din krop er ikke skabt til at sidde ned hele dagen. SDU har lavet 4 pakkeløsninger med 4 øvelser alt efter, hvor skoen trykker. 

Links:

Musegener: Sådan mindsker du belastninger og gener fra brug af musen (BFA – Branche, Fællesskab, Arbejdsmiljø) 

Intelligent træning: 4 øvelser mod smerter i nakke og skuldre (SDU) 

Derfor skal du træne: Træning forebygger smerter (BFA)

Tal med en karriererådgiver

Er du stresset, presset med hjemmearbejde og trænger til en snak om dine arbejdsproblemer.

Tag en snak med IDAs karriererådgivere, der dagligt taler med IDAs medlemmer om deres arbejdsmæssige problemer.

Ergonomi og indretning 

Reglerne er klare nok. Arbejder du hjemme mere end en dag om ugen i gennemsnit, skal din arbejdsgiver sørge for det rette udstyr ifølge arbejdsmiljølovgivningen.  

Det svære ligger i at få det omsat i virkeligheden, så du rent faktisk får indrettet en ordentlig arbejdsplads i dit hjem. Her spiller du selv den afgørende rolle i at få det til at ske. 

  • Start med stolen. Køb eventuelt en skråpude. Hvis det ikke er nok, så læg flere puder på sædet og find noget til fødderne. Det vigtigste er, at du får den rigtige placering i forhold til dit bord medmindre det er et hæve-/sænkebord. 
  • Nu til bordet. Sørg for at det ikke står i direkte sollys, så dine pupiller ikke kommer på arbejde. Ud over det naturlige rumlys er det også godt med en arbejdslampe. 
  • Adskil tastatur, skærm og mus. Hvis du sidder ved en bærbar klemmer du kroppen sammen og spænder. Sæt computeren på en bog og invester som minimum i en mus og et eksternt tastatur, hvis du ikke allerede har gjort det. 
  • Sæt en stol på bordet og placer din computer eller sæt den i en reol, så du kan stå op under møder 
  • Og husk: Den rigtige stilling er den næste stilling (altså, skift stilling jævnligt) 

Links: 

Ergonomi ved skærmen: Forebyg smerter i ryg, nakke og skuldre (BFA) 

Grafik: Sådan sidder du mest korrekt (DR) 

Gode råd: Sådan indretter du dit kontor (BFA)

FAQ: Sådan er dine rettigheder ift. hjemmearbejde

Reglerne for hjemmearbejdspladser bliver i disse dage udfordret, hvor mange arbejder hjemme på grund af Corona-krisen.

Her kan du læse alle de spørgsmål, der relaterer sig til dine pligter og rettigheder ift. hjemmearbejde.

Se FAQ

Læs mere

Digital inspiration

Dyk ned i IDAs webinar-univers

Se et af vores mange webinarer om alt fra hvordan du organiserer dit nye hjemmearbejdsliv til teknologien bag kunstig intelligens.

Se webinar

Kontakt

IDA rådgiver dig - kontakt os digitalt

IDAs rådgivning og øvrige tilbud til dig som medlem er åbent helt som vanligt. Vi har samlet de mest stillede spørgsmål om corona i en FAQ. Men du kan kontakte IDA med alle dine konkrete spørgsmål.

Kontakt IDA