08.10.2019
0 min læsetid

Vi opgiver reparation til fordel for at købe nyt

Hvis vaskemaskinen skranter, gør danskerne i mange tilfælde kort proces og køber nyt frem for at forsøge reparation af den gamle.

Ole Haun

af Ole Haun

Det viser en undersøgelse, som Userneeds har gennemført for Ingeniørforeningen, IDA, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning (2.000 personer).

Mere end hver anden vurderer således, at de enten aldrig, sjældent eller kun af og til får repareret hvidevarer og forbrugerelektronik frem for at smide ud og købe nyt.

”Det er bekymrende mange i en tid, hvor klima og bæredygtighed ellers topper listen over emner, som folk bekymrer sig for,” siger Michael Søgaard Jørgensen, der er talsmand på området for cirkulær økonomi hos Ingeniørforeningen, IDA.

Resultatet er, at mængden af elektronikaffald vokser.

” Elektronikaffald er et problem, fordi håndteringen af affaldet kan give miljøproblemer, og fordi vi med den danske håndtering af den type affald taber mange af de energi- og materialeressourcer, der er medgået til udvindingen af råvarer og den efterfølgende fremstilling af produktet, hvis produktet kasseres og ikke repareres. Længere produktholdbarhed bør således være et vigtigt element i enhver klimahandlingsplan,” siger Michael Søgaard Jørgensen.

Det med længere holdbarhed tiltaler tilsyneladende danskerne. På spørgsmålet om de vil betale mere for eksempelvis et elektronikprodukt, hvis det kan holde længere, svarer hele 75 procent ”ja”.

”Og det, tror jeg, er udtryk for en erkendelse hos danskerne af, at vi ikke kan blive ved med at smide ud i et væk, hvis vi skal løse de klima- og miljøudfordringer, verden står overfor. Nu mangler vi så bare, at samme erkendelse indfinder sig hos producenter og forhandlere, så vi får flere varer på hylderne, som er konstrueret til et længere og - set fra et samfundsmæssigt synspunkt - bedre liv i danskernes hjem,” slutter Michael Søgaard Jørgensen.