21.01.2019
3 min læsetid

Råd fra eksperten: Forbered dig på jobsamtalen

Når du bliver indkaldt til jobsamtale, er virksomheden interesseret i netop dig som mulig kandidat til jobbet. Derfor er det vigtigt, at du er godt forberedt, så du kan overbevise virksomhedens medarbejdere om, at du skal være deres nye kollega.

af

Kim Knudsen er karriererådgiver i IDA.

  1. Gør et godt førstehåndsindtryk

Din optræden ved samtalen er det første rigtige indtryk, virksomheden får af dig som person. Tænk derfor på forhånd både over, hvilket tøj du har på, og hvordan du indleder samtalen. Undersøg, hvordan virksomheden fremstiller sig selv på hjemmesiden – er det en afslappet eller mere formel stil, der kræves – og tilpas så din påklædning efter det.

  1. Find ud af, hvordan du passer ind i virksomheden

Du skal forberede dig på at fortælle om dine faglige og personlige kompetencer, og hvordan de spiller sammen med virksomhedens behov. Behovene kan du læse i stillingsopslaget og til jobsamtalen skal du overbevise virksomheden om, at du kan indfri dem.

Du kan med fordel dele dine kompetencer op i de faglige, personlige og private – det er godt, at du klart og tydeligt kan fortælle, hvordan du indgår i faglige sammenhænge, og hvordan du vil bruge dine tidligere erfaringer i det job, du søger.

På det personlige plan kan du fortælle ud fra stillingsopslagets krav til personlighed. Du kan eventuelt supplere med at nævne andre, relevante personlige kompetencer.  Husk at finde på eksempler fra dit liv - gerne fra tidligere jobs, hvor du har brugt disse kompetencer.

  1. Sæt dig ind i virksomheden

Du kan stort set som ansøger være sikker på, at du til samtalen vil blive stillet spørgsmålet: Hvad kender du så til os?

Derfor er det vigtigt, at du har lavet en god research, så du kender deres virkelighed. Du kan hente hjælp i stillingsopslaget, virksomhedens hjemmeside, nyheder om virksomheden, og måske hvis nogen i dit netværk arbejder i virksomheden, kan du ringe og høre lidt om arbejdspladsen og kulturen.

Det er vigtigt for virksomheden at høre, hvorfor du har søgt job netop hos dem og de vil gerne høre, at du oprigtigt er interesseret i dem.

  1. De skal mærke din motivation

Det er meget vigtigt, at de personer, der møder dig til samtalen, kan mærke din motivation. Derfor skal du også øve dig i fortælle om det.

De skal kunne mærke, at du virkelig gerne vil det her job og at du ikke bare skal væk fra dit nuværende job. Du skal meget nøjagtigt kunne fortælle, hvorfor opgaverne og jobbet giver mening for dig og at du er med på deres vision – om det så er dine tidligere erfaringer eller en særlig interesse for virksomheden eller en kombination.

  1. Elevatortalen skal sidde i skabet

Mange samtaler afsluttes med, at man bliver bedt om på to minutter at overbevise virksomheden om, at de skal ansætte dig.

En elevatortale er en kort præsentation af dig selv, dine kompetencer og ambitioner. Begrebet er opstået, fordi du skal forestille dig, at du er ansat i en stor virksomhed og træder ind i elevatoren, hvor du står ved siden af den travle administrerende direktør. Nu har du 30 sekunder til at præsentere dig selv bedst muligt. Til jobsamtalen må elevatortalen godt vare i et par minutter.

Du skal kort og præcist kunne fortælle, hvad du står for, og hvad der motiverer dig. Hvad er relevant erfaring i forhold til det konkrete job? Hvad kan du bidrage med at personlige kompetencer? Hvad er dine vigtigste faglige kompetencer? Hvilke resultater vil du levere – og hvordan bidrager du til holdånden?

Elevatortalen kan afsluttes med en formulering om, at du synes, at det har været en rigtig god samtale og din interesse for jobbet er blevet skærpet yderligere.

 

Tips og trics til jobsamtalen

Vil du klædes godt på til din næste jobsamtale? IDAs karriererådgivere kan både hjælpe dig med forberedelsen, og hvad du skal svare på de svære spørgsmål. Ring på telefon 33 18 48 48 eller book et møde med en karriererådgiver.

Book et møde