26.09.2019
4 min læsetid

Direktør for Chr. Hansen: Vi kan ikke forbedre verden uden profit

Fødevareproducenten Chr. Hansen er kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed. Men hvordan finder de balancen mellem de gode hensigter og behovet for at skabe profit?

IDA Learning

af IDA Learning

Bæredygtighed er blevet et nøgleord for private virksomheder. Selv Amazon, der leverer 10 milliarder pakker om året og ellers tjener deres penge på strømslugende datacentre, har nu sat sig et mål om at blive CO2-neutrale i 2040.

Med andre ord er stjerneøkonomen Milton Friedmans knudrede grundsætning om, at ”the business of business is business” ikke længere det altdominerende paradigme i erhvervslivet. Private virksomheder skal også være med til at håndtere de væsentligste samfundsproblemer. 

En virksomhed, som har formået at forene bæredygtighed med forretningssans er danske Chr. Hansen, der udover at være kåret til verdens mest bæredygtige virksomhed også er den største producent af enzymer, bakterier og kulturer til fødevarer på verdensplan. 

Til Ledelse Der Styrker den 28. november, kan du opleve administrerende direktør, Mauricio Graber, fortælle om arbejdet med bæredygtig produktion. Som optakt har vi stillet ham en række spørgsmål om at lede verdens mest bæredygtige virksomhed.

Chr. Hansen er blevet fremhævet for at spare energi og vand i produktionen, hvilket både gavner miljøet og jeres økonomi. Går bæredygtighed hånd i hånd med at skulle maksimere sin profit?

"Vi ser det ikke som enten-eller, at vi skal balancere de to dimensioner. Vi ser det i stedet som en sammenhængende indsats, hvor begge dimensioner kan styrke hinanden gensidigt".

"Når det er sagt, er en sund økonomi udgangspunktet for alle vores aktiviteter, også dem, der understøtter en bæredygtig fremtid. Så rentabilitet er nødvendigt for at kunne bidrage til en bedre verden på længere sigt".

Vil i være villige til at gå på kompromis med vækst eller indtjening for at blive mere bæredygtige?

"Chr. Hansen er grundlagt på baggrund af en banebrydende opdagelse af et enzyn, og siden har innovation været kernen i vores forretning. Det vil aldrig forandre sig".

"Jeg tror på, at vores succes afhænger af vores evne til at levere videnskabelige gennembrud og samtidig kommercialisere innovation. I min optik eksisterer Chr. Hansen ikke blot for at levere økonomiske resultater, men også for at gøre en positiv forskel med de produkter, vi leverer".

Blå bog: Mauricio Graber

Udvalgte stillinger:

2018- Administrerende direktør, Chr. Hansen.

2006-2018: Direktør, Givaudan Flavours

2000-2006: Regionsdirektør for Latinamerika, Givaudan

Uddannelse: 

Master i ledelse ved JL Kellog Graduate School of Management, North Western University, USA

Bachelor i elektronisk ingeniørvidenskab, Universidad Autónoma Metropolitana, Mexico

Har jeres fokus på bæredygtighed indflydelse på jeres evne til at tiltrække talent og øge motivationen for jeres medarbejdere?

"Da vi blev kåret til verdens mest bæredygtige virksomhed i januar, var det takket være Chr. Hansens medarbejdere, fra innovation, til supportfunktioner til produktionen. Jeg kan uden at overdrive sige, at vores medarbejdere er utroligt stolte og opsatte på at fortsætte denne rejse".

"Hvert år gennemfører vi en undersøgelse af medarbejdernes engagement, og sidste år fik spørgsmålet om vores mission eller purpose den højeste score. Vi har ikke nogen grund til at tro, at det vil ændre sig i dette års undersøgelse".

Hvilken effekt har jeres fokus på bæredygtighed på innovationen?

"Det er vigtigt for os at sikre, at bæredygtighed bliver integreret i vores produkter, og vi måler bæredygtigheden i vores produkter på samme måde, som vi måler vores indtægter".

"Chr. Hansen er en førende leverandør af naturlige ingredienser til fødevarer, sundhedsbranchen og landbruget, og 82 procent af vores indtægter understøtter FN’s Verdensmål. De 18 procent af indtægterne, der ikke direkte støtter FN’s Verdensmål kan for eksempel være produkter, der laver hullerne i emmentalerost eller bakteriekulturer, der forbedrer teksturen i yoghurt".

"Det er produkter, der er eftertragtede af vores kunder og for at møde deres behov naturlige løsninger, kan vi ikke udelukke, at vi prøve at skabe innovation i den kategori, hvis det er strategisk relevant".

I USA er det blevet debatteret intensivt, om virksomheder skal fokusere på andet end at tjene penge til deres aktionærer, efter at næsten 200 topchefer bekendtgjorde, at de skal tage et socialt ansvar. Hvad tænker du om det?

"Dette fokus på bæredygtighed er kommet for at blive. Vi ser en betydelig stigning i interessen for bæredygtighed fra investorer.

Bæredygtighed bliver ikke længere ”kun” anset som en risikobegrænsende øvelse. Det er begyndt at udgøre kernen i virksomheders strategier, og det er med til at udvikle forretningen i virksomheder overalt i verden. For os er det at arbejde med bæredygtighed ikke noget, der kommer udover vores forretning. Det er en integreret del af vores produktportefølje, virksomhedsstrategi og mission".