15.09.2016
6 min læsetid

Brugervenligt design skal ind på strategisk niveau

Det er brugerne, der kan gøre et produkt værdifuldt. Derfor er brugeroplevelsen af produktet så vigtigt for forretningen, at det skal indtænkes strategisk i virksomheden, lyder rådet fra designpsykolog Rune Nørager.

af IDA Learning

Det er vigtigt, at dit produkt giver brugeren en god oplevelse - og derfor skal brugernes oplevelse indtænkes strategisk i forretningen, mener Rune Nørager.

»Det nytter ikke noget, at virksomhedens produkt teknisk udelukkende lever op til alle ingeniørfaglighederne. Produkterne skal også give brugeren en god oplevelse. Hvis konkurrenterne skal overhales, skal brugernes oplevelse indtænkes strategisk i forretningen som en differentierende faktor.«

Ordene kommer fra Rune Nørager, der er uddannet psykolog og arbejder med brugerdrevet produktudvikling i virksomheden Designpsykologi. Han har forsket i samspillet mellem mennesker og teknologi, og hvordan den psykologiske indsigt i mennesker kan bruges til udvikle teknologisk design. Ligesom han hjælper virksomheder med at gøre produkter og services nemmere, rarere og mere trygge for brugerne at arbejde med.

Overhal konkurrenten 

Det gælder om at skabe en kulturel forandring i deltagernes virksomhed, så de kan planlægge vejen til, at produktet overhaler konkurrenternes produkt på brugeroplevelsen. 

Hvis for eksempel Radiometer kan udvikle en blodanalysemaskine til hospitaler, der gør, at sygeplejerskerne skal bruge mindre tid på at sætte sig ind i dens funktioner, og de selv tør fejlfinde, fordi den ikke er så teknisk svær, så kan det omsættes til sparede penge.

»Drift, vedligeholdelse og uddannelse af medarbejderne fylder meget, når et hospital investerer i forskellige maskiner. Hvis Radiometer kan udvikle en brugervenlig maskine, der ikke kræver efteruddannelse, så bliver den økonomisk og værdiskabende for hospitalet,« forklarer Rune Nørager.

Investeringen skal betale sig

Udviklingsarbejdet med brugervenlige produkter kræver et tilhørende professionelt ”brugerfagsprog”. Men det er også vigtigt, at lære at identificere og argumentere for værdien af, at brugeroplevelsen kan gøres målbar, så den kan opsættes til konkrete KPI’ere, så både kunderne og de interne beslutningstagere kan se, at investeringen kan betale sig. Return on investment.

Udviklingsfolkene skal kunne overbevise ledelsen om, at investeringerne kan betale sig, for at brugeroplevelsen indtænkes strategisk i organisationen. Når Novo Nordisk har en produktionslinje af insulinpinde på mange hundrede millioner om året, så skal de have en overbevisende businesscase for at fordyre hver enkelt pen ved at lave nye støbeforme til produktionslinjen.

»Hvis det koster 10 øre mere pr. pind at ændre designet, så skal du have sindsygt gode argumenter overfor aktionærerne. Her kan vores viden om den humanistiske tilgang være god. Man kan nemlig gøre initiativerne målbare og kvantificerbare,« forklarer Rune Nørager.

MobilePay er brugervenligt design 

Han trækker Danske Banks populære og banebrydende app MobilePay – hvor man let kan overføre penge til hinanden fra mobilen eller andre devices – op som et eksempel på, at virksomhedens projektledere kan få gode brugervenlige ideer.

»I Danske Bank var der efter sigende en lille gruppe dedikerede udviklere, der troede så meget på idéen, at de arbejdede på MobilePay-app’en i deres fritid, fordi de tænkte, at det var smart at kunne overføre penge fra smartphonen,« fortæller Rune Nørager.

Historien kender vi alle. De gik tre ledelseslag op med deres opfindelse – og sagde: ”Prøv lige det her.” Beslutningen var så – I skal bare udvikle app’en færdig, så hurtigt som muligt.

»Det er historien om, at en gruppe ingeniører skal klædes på til at skubbe til lederne, så de hopper med på de gode idéer,« konkluderer designpsykologen.

Fra maskinrum til psykologien

Store virksomheder som Novo Nordisk og Coloplast arbejder meget bevidst med brugeroplevelsen. De har konkurrenter på deres konkrete produkter som insulinpinde og stomiposer, derfor skal de – ud over teknisk avancerede og gode produkter – differentiere sig på, at de forstår de mennesker, der skal bruge deres produkter.

En teknologi bør derfor ikke alene udvikles i det teknologiske maskinrum. Der er stor værdi at hente ved også at bruge vores viden om den menneskelige psykologi til at forbedre produktet for forbrugeren. 

»Det smarte ved psykologien er, at vi har 100 års erfaring og viden, som vi kan bruge til, hvordan vi så skal designe produkterne teknologisk. Vores værktøjskasse er, at vi allerede er ret kloge på mennesker. Vi ser generelt ikke på, om det er geniale ingeniørmæssige færdigheder, der ligger bag et produkt, men vi ser på, om vi hurtigt og effektivt kan gøre det, vi vil med smartphonen eller kameraet,« forklarer Rune Nørager. 

Styrk dine UX-kompetencer og få succes med produktudviklingen

God brugeroplevelse i produkter og services giver øget kundetilfredshed, og det kan ses på bundlinjen.

IDA udbyder 3 UX-kurser, der giver dig og din virksomhed en detaljeret forståelse af, hvordan dit produkt eller service kan forbedres samt konkrete værktøjer og metoder til at optimere brugeroplevelsen.

Læs mere