Råd fra eksperten: Afstem arbejde og familielivet

Det er vigtigt, at du finder den rette balance mellem dit familie- og arbejdsliv.

IDA's karriererådgiver Jeanette Svendsen.

Hvem er jeg? Hvad kan jeg lide at lave? Og hvordan bliver jeg en bedre medarbejder eller forælder? Det kan lyde som højpandede, eksistentielle fraser, men disse spørgsmål er netop vigtige for din karriere og dit familieliv.

Og ikke mindst for dit eget velvære. Derfor er det en god ide kontinuerligt at overveje, hvad du helst vil kaste din kostbare tid efter, og hvad du kan bidrage med. Ellers risikerer du, at det bliver andre, der kommer til at definere din hverdag og dine prioriteter, uanset om du er enig eller ej.

Bed om fleksible arbejdsdage

Gennem livet ændrer prioriteringen sig mellem familie-, fritids- og arbejdsliv, men hovedmissionen handler overordnet om at have netop dét liv, du ønsker og drømmer om.

For det er vigtigt at forventningsafstemme i alle tre liv. De tre hænger sammen og kan ikke ses separat. Er du for eksempel drænet for energi, når du kommer hjem fra arbejde og skal være familiefar eller -mor, så er den gal med balancen.

En mulig løsning på det er, at du beder din chef om en mere fleksibel arbejdsuge.

Ifølge en IDA-undersøgelse hænger fleksibilitet og trivsel tæt sammen. IDAs tal viser, at jo større indflydelse ansatte har på deres arbejdstid, des højere er deres tilfredshed med ’work-life balance’.

Forandringens pris

Dit behov for karriereeventyr kan dog forandre sig over tid. For eksempel kan overgangen fra småbørns- til teenagefamilie være et tidspunkt, hvor du som forælder kan overveje, hvor meget tid du vil investere i dit arbejde.

For en karriere varer mange år, og derfor behøver du ikke nå det hele i løbet af de første ti år. Alle ens drømme skal ikke udleves hurtigst muligt. Det er nærmest umuligt, fordi der er så mange forskellige faktorer, der spiller ind.

Typisk fokuserer de unge meget på fritid og karriere, mens familien fylder mere for de lidt ældre. Og når folk nærmer sig pensionsalderen ændrer prioriteringen sig ofte igen. Det handler om, at du forholder dig til, hvad dine prioriteter er lige her og nu, og så har fokus på det.

Bliv et mere balanceret menneske

Generelt kan man med fordel forbedre sin hverdag ved at prøve at løfte glædesniveauet i sit liv. Fem værktøjer er ifølge psykologien på området nyttige til dette formål.

Hvis du mangler inspiration, lyder opskriften på et lykkeligere liv sådan her:

  • Positive følelser
  • Engagement
  • Nære relationer
  • Mening
  • At lykkes med noget

Den første, positive følelser, betyder at skabe øjeblikke fyldt med glæde. At være glad kan udvide opmærksomheden og styrke selvtilliden.

Det er for eksempel muligt ved at omgive sig med positive minder som billeder. Huske at slappe af og nyde momentet, når man færdiggør en opgave. Eller du kan bruge penge på oplevelser som rejser, teaterture eller middage, som hæver din lykkefølelse. Brug derfor tid på aktiviteter, som fremmer din glæde og stolthed.

Øget engagement kan skabes ved at ruske op i rutinerne. Udfør for eksempel dine arbejdsopgaver, som du ofte skal lave, på en ny måde. Alternativt kan du satse på at lære ny viden og på den måde opnå større engagement. Det gælder også i privatlivet, hvor du eksempelvis kan styrke relationerne ved at læse op på reglerne til din søns sportsgren.

Grundlæggende handler det om at udfordre sig selv uden at gabe over for meget.

Men de fleste har brug for mere end succes på arbejdet. Sociale relationer udgør en væsentlig del af vejen til lykke. Derfor bør du spendere tid med venner og familie, du holder af. Hvis du vil skabe nye venskaber, kan du med fordel tænke over, hvad du kan gøre for dem i stedet for, hvad de kan gøre for dig.

Dernæst er det også essentielt at have et meningsfuldt liv. Fokuser på den dybere mening med dit arbejde eller fritidsliv. Hvad betyder det arbejde, du gør, for andre?

At lykkes med noget er simpelt. Du sætter nogle mål, som du derefter skal nå. Den fortryllende følelse ved fremskridt og synet af målstregen Og lad være med at have målsætninger, hvor du ikke nyder vejen til målet. Det tærer mere, end det nærer.