IDAs arbejdslivsekspert: Husk at holde fri i ferien

Grænserne mellem arbejde og privatliv er kun blevet mere udviskede under corona. Så når sommerferien kalder, er det særligt vigtigt, at du sørger for at holde ægte fri.

Eva Jakobsen er arbejdslivskonsulent i IDA.

Hjemmearbejdet har gjort hverdagen til en flydende hybrid, der samler job og privatliv for mange, og vi kommer hurtigt til at tænke, at vi godt lige kan ordne en opgave mere, når nu vi har arbejdscomputeren stående fremme derhjemme.

I udgangspunktet er det ikke et problem at arbejde i mange timer eller at arbejde hårdt. Det kan både vores krop og hjerner godt holde til. Faktisk er det langt værre hele tiden at være på standby ved at svare på mails og beskeder, så du ikke er til stede med din familie, venner eller hvis du bare skal slappe af selv.

Så når der står ferie i kalenderen, gør du ikke din hjerne eller dine omgivelser nogen tjenester ved at være lidt online og lige tjekke mails og være tilgængelig i de uger, hvor du gerne skulle koble af og komme helt ned i gear.

Sæt nyhedsstrømmen på pause

Jeg anbefaler, at du kaster et kritisk blik på dit skærmforbrug - også selv om du måske har slukket helt for mailen og sikret, at Teams ikke popper op på mobilen.

Vær kritisk med dit forbrug af skærm. Din hjerne bliver stort set lige så belastet af at deltage i spændende grupper om din yndlingshobby, som dit job. Det kan være en god idé at lægge din mobil væk et helt døgn og så mærke efter, hvad det gør ved dig og din hjerne.

Problemet med hele tiden at sidde foran en skærm er, at din hjerne ikke kan kende forskel på en arbejdsopgave og at læse nyhedsartikler om Tour de France.

Bruger du for meget af din fritid på at læse nyheder og tænke på ting, der foregår udenfor din kontrol men også udenfor den sfære du holder ferie i, svarer det til, at du udelukkende løfter vægte med højre arm: Musklen kan ikke holde til det ensformige arbejde, og det samme gælder hjernen, hvis ikke den får lov til at restituere.

Så lidt karikeret kan man sige, at jord- og betonarbejderen bare skal bruge påsken på at slappe af foran skærmen. Men er man vidensarbejder, skal man derimod sørge for at komme væk fra skærmen og gerne ud i naturen.

Lav klare aftaler med job og familie

Går du på sommerferie med en lidt ulden fornemmelse af, at I ikke fik lavet nogen klare aftaler på arbejdspladsen, kan du bruge rigtig meget mental energi på at have dårlig samvittighed. Du kan jo altid lige gå ind og tjekke, om din arbejdsgiver har brug for din hjælp i et par timer, nu hvor arbejdscomputeren står derhjemme.

Men lad være med at tænke, at du godt lige kan træde til, hvis det bliver nødvendigt. Sørg for, at du melder klart ud overfor din chef, dine kollegaer og din familie, at når du har ferie, så bruger du tiden på at holde fri og restituere.

Det gælder særligt, hvis I er en børnefamilie og har været spændt ekstra hårdt ud med hjemmeskole og nedlukninger over det sidste år. Har du både har skullet håndtere forventningerne fra arbejdet, agere pædagog og varetage opgaven som hjemmeunderviser, er det sidste, du har brug for, at din fritid ikke er 100% helliget dig og din familie.

Prøv at mærke efter, hvad du har lyst til i stedet for bare at reagere på din automatreaktion og gribe ud efter skærmen. Sørg for at lukke helt ned og nyd, at der ikke er nogen forventninger fra arbejdet. Det har I brug for – særligt i øjeblikket.