Håndtér afskedigelsen som chef

Det er en del af ledelsesopgaven at afskedige medarbejdere, men det gør ikke opgaven mindre behagelig. Som leder kan du dog gøre dit for at samtalen forløber så godt som muligt.

Find det rette tidspunkt

Det er ikke en god ide at foretage afskedigelsen en torsdag eller fredag, hvis du kan undgå det. Det er vigtigt, at den afskedigede kan få kontakt med andre for eksempel IDA, Akademikernes, bank med videre inden det hele lukker for weekenden.

Gå lige til sagen

Fortæl medarbejderen at vedkommende er blevet opsagt som det første i samtalen, og sørg for at den ikke varer for længe. Når den opsagte medarbejder senere har sundet sig lidt, kan du uddybe årsagerne til opsigelsen. 

Vær ærlig

Fortæl den reelle grund til, at det lige netop er den pågældende medarbejder, der skal afskediges. Der bør være mulighed for at koble en bisidder til den opsagte medarbejder på i løbet af samtalen. Der bør være et netværk til at samle den afskedigede op bagefter for eksempel familie, venner, kollegaer.

Hjælp den afskedigede videre

Sørg for, at der er et tilbud om professionel kriserådgivning, som den afskedigede kan trække på umiddelbart efter afskedigelsen og frem til fratræden. Du bør også følge op på afskedigelsen for så vidt angår begrundelsen og mulighederne for at komme videre.