Råd fra eksperten: Arbejdsliv og trivsel på jobbet

Få eksperternes råd til, hvordan du kommer til orde som introvært eller siger siger nej til din chef.

Kom til orde som introvert

Som introvert kan det være svært at komme til orde, både privat og i faglige sammenhænge og særligt i nye omgivelser. Men ved at starte i det små, kan du blive bedre til at gøre opmærksom på dig selv og din faglighed.

Vær dig selv overfor din fyrede kollega

Er der en stor opsigelsesrunde i din virksomhed er det vigtigt, at du er en god kollega overfor din opsagte sidemand.

Dit brok skader kollegaerne

Pas på, at dit engagement på arbejdspladsen ikke kommer ud som brok. Ellers ender du med at irriterer dine kolleger så meget, at arbejdsmiljøet tager skade.

Tak ja til ukendte invitationer på LinkedIn

Som udgangspunkt skal du være åben, positiv og nysgerrig overfor invitationer på LinkedIn. Det er et netværk, der kan booste din faglighed og brancheindsigt.

Du må gerne dosere sandheden

Kan det forsvares at bøje sandheden over for sin chef eller sine kolleger? Det principielle svar er nej.

Pas på de seks farlige karrieredyder

Der er en række karaktertræk, som alle kan blive enige om er gode. Men er du for ærlig eller ydmyg, kan det blive en bremseklods i dit arbejdsliv.

Styr dine sociale relationer på jobbet

Hvis man fokuserer for ensidigt på de faglige kompetencer, overser man de sociale kompetencers betydning for et velfungerende og succesrigt arbejdsliv.

Sådan leder du din chef

Ryster du nogle gange på hovedet over din chefs beslutninger? Så kan det være, at du skal blive bedre til at lede opad.

Mangler din leder gennemslagskraft?

Føler du at din leder mangler gennemslagskraft i organisationen, og at dit team eller din afdeling derfor bliver forbigået? Så kan du hjælpe din leder.

Sådan siger du nej til chefen

Læsser din chef og dine kolleger for mange opgaver over på dig? Sådan siger du nej til for mange - og forkerte - opgaver på en faglig og respektfuld måde.

Får din chef også tit gode ideer?

Uforudsigelige ledere med mange spontane påfund kan skabe problemer for medarbejdere, der trives med faste strukturer og tydelige opgaver. Men modsætningerne kan mødes til gensidig gavn.