Råd fra eksperten: Tak ja til ukendte invitationer på LinkedIn

Som udgangspunkt skal du være åben, positiv og nysgerrig overfor invitationer på LinkedIn. Det er et netværk, der kan booste din faglighed og brancheindsigt.

Lise Dan er karriererådgiver hos IDA.

Skal du sige ja eller nej, når en sydafrikansk ingeniør spørger, om I skal connecte på LinkedIn? Eller hvad med en studerende på dit faglige felt? Eller en du slet ikke har en anelse om, hvorfor vedkommende spørger netop dig? Er det mon en, der vil sælge dig noget?

Du er på LinkedIn for at skabe et godt netværk med tidligere kolleger, chefer, folk fra spændende arbejdspladser, interessante brancher og folk med samme faglighed som dig selv. Derfor skal du også sige ja til det meste.

Det skal selvfølgelig have en faglig relevans for dig, men har de det skal du sige ja. Også selvom du synes, at de ser lidt mystiske ud, så kan du altid spørge: "Du har inviteret mig til dit netværk – og jeg vil godt høre, hvor vi har fælles faglige eller karrieremæssige interesser.

Vigtigt med global interesse

Som IDA-medlem skal du tænke i, at dine forbindelser på LinkedIn ikke behøver at lave det samme som dig eller være i den samme branche. Du skal samle på forbindelser fra bestemte faglige områder, specialister, ledere og beslutningstagere – og sig endelig ja til interesserede fra udlandet.

Du kan jo også have kolleger, som arbejder fra distancen på udlandet – og det er et godt signal at sende, at du har forbindelser med udenlandske fagfæller.

Følg med på et dynamisk arbejdsmarked

Du skal også tage højde for, at arbejdsmarkedet i dag er meget dynamisk. Vækst og forandringer kan ske meget hurtigt – og derfor er det en fordel at have et mangfoldigt netværk at trække på.

Her er LinkedIn et professionelt netværk, hvor vi skal hjælpe hinanden. Derfor skal dit udgangspunkt altid være: Hvad kan jeg gøre for dig? Spørg ind til dem, der vil i netværk med dig. Hvad interesserer de sig for. Det er rigtig vigtigt, at du er parat til at give – uden at forvente at få noget igen.

Er det salg og spam?

Du kan selvfølgelig godt risikere, at du ender med at sige ja til nogle kontakter, som efterfølgende vil sælge noget til dig.

Og det er selvfølgelig ikke okay, at vedkommende ikke på forhånd fortæller, at det var formålet. Men så kan du jo vælge at droppe vedkommende igen. Men du skal ikke som udgangspunkt være bange for nye forbindelser. LinkedIn er jo et netværk – og det er meningen, at du skal udvide dit netværk.

Kan man have for mange kontakter?

Det korte svar er, at det kan man ikke, hvis de er relevante. Det var en myte for ti år siden, at man sendte et forkert signal, hvis man havde for mange kontakter – og for mange anbefalinger. Så skulle man være mistænksom. Det skal man ikke. Antallet af kontakter afhænger ofte af landene, du samarbejder med – og hvor mange år, du har været på LinkedIn.

Tilmeld dig Det Gode Arbejdsliv

Få artikler og gode råd til, hvordan du skaber et bedre arbejdsliv. Nyhedsbrevet er for dig, der arbejder som højtuddannet vidensarbejder.
  • Arbejdsvilkår
  • Gode råd
  • Trivsel
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs seneste nyhedsbreve her