Råd fra eksperten: Pas på de seks farlige karrieredyder

Der er en række karaktertræk, som alle kan blive enige om er gode. Men er du for ærlig eller ydmyg, kan det blive en bremseklods i dit arbejdsliv.

Det er vigtigt at være en god kollega, men for nogle kan det være et problem, at de aldrig tænker på sig selv. Andre kommer på kollisionskurs med deres kolleger, fordi de glemmer deres diplomatiske sans og altid fortæller deres ærlige mening.

Der er flere IDA-medlemmer, som har problemer på arbejdet, fordi de altid opfører sig fuldstændig korrekt.

For det kan bogstaveligt talt blive for meget af det gode, hvis man har svært ved at balancere mellem hensynet til andre og sig selv. 

Her er seks klassiske dyder, som ubetinget er gode, men som også kan tage overhånd og blive en bremseklods for din karriere. 

Beskedenhed

Den beskedne type, der ikke stiller sig op på bordet og praler af sine succeser, er altid vellidt blandt kollegaerne. Men hvis du ender med at gå i ét med tapetet, kan det blive en kæp i hjulet for din karriere.

Der er nemlig en risiko for, at du bliver helt usynlig. Lederen kan simpelthen ikke se dit bidrag til virksomheden, og det kan betyde, at du ender bagerst i køen, når de spændende opgaver bliver uddelegeret, og i forhold til forfremmelser.

Har du en tendens til at være meget ydmyg, kan du sætte dig små delmål, hvor du øver dig i at fremhæve dit eget arbejde. Prøv at huske på, at der er stor forskel på at prale og at fortælle objektivt om de opgaver, du løser.

Kritisk tænkning

Medarbejdere med en teknisk eller naturvidenskabelig baggrund tænker ofte kritisk, fordi det er en vigtig del af deres arbejde at finde fejl og at optimere på produkter og løsninger. Men tager du den kritiske sans med dig ind i alle aspekter af dit arbejdsliv, risikerer du at blive stemplet som en brokkerøv.

På et tidspunkt talte jeg med et medlem, der ser det at tænke kritisk, som en af sine store styrker. Så når han er til et møde, kommenterer han på alle fejl og mangler, fordi han opfatter det som sin vigtigste opgave. Men hans leder er dødtræt af ham gnavpotten, der altid sidder ovre i hjørnet og brokker sig. Derfor er det vigtigt også at rose de positive ting, du oplever på din arbejdsplads.

Ærlighed

Det gamle ordsprog om, at ”man kommer længst med ærlighed” er rigtigt, så længe du husker at tilføje, ”men situationsfornemmelse skader heller ikke”. For har du slet ikke noget filter, kan du komme til at sabotere din karriere.

Det sker for dem, der ikke kan lade være med at sige deres uforbeholdne mening, når de sidder til en MUS-samtale eller til et møde med lederen omkring virksomhedens nye strategi. Men her skal du huske, at det ikke er et magtfrit rum, så det kan få konsekvenser bagefter, hvis du bliver oplevet som en modspiller af din chef.

Mit bedste råd er, at du venter med at være hudløst ærlig, indtil du har en tillidsrelation til personen, du taler med. Det handler om, at de selv inviterer dig ind i ærligheden, fordi de kender dig og dine intentioner. 

Vedholdenhed

Studier viser, at vedholdenhed er en vigtigere faktor end IQ i forhold til at få succes med en opgave. Alligevel kan vedholdenhed blive et problem, hvis ikke du får doseret det rigtigt.

Er du meget vedholdende, kan du sikkert sige til sig selv, at du bare skal bide tænderne sammen og ride stormen af. Problemet er, at du kan komme til at lukke helt af for dine følelser ende med at sidde fast i en ubehagelig situation i alt for lang tid, fordi du ikke vil give op. I værste tilfælde kan det føre til, at du bliver ramt af stress.

Derfor kan det være, at du skal øve dig på at slappe mere af og kunne sige til sig selv, at det ikke gør noget at give op på en opgave, hvis omkostningerne bliver så store, at de ikke længere bliver opvejet af gevinsten i den anden ende.

Venlighed

For nogle kan det være nødvendigt at vende den gyldne regel om, ”at man skal behandle andre, som man selv vil behandles” på hovedet. For nogle personer er meget omsorgsfulde over for andre, mens de helt glemmer deres egne behov.  

Jeg møder for eksempel medlemmer, som siger, at de ikke kan skifte job, fordi det er synd for deres kollegaer, at de skal overtage deres opgaver og få endnu mere travlt. Så udfordringen kan være, at man i nogle tilfælde kommer til at være uvenlig mod sig selv, fordi man har så travlt med at hjælpe andre.

Tålmodighed

Selvfølgelig er det godt at være tålmodig, men der er en risiko for, at du går i stå i din karriere, hvis ikke du en gang imellem tør træde på speederen.

Forestil dig, at du gerne vil have nogle nye arbejdsopgaver eller komme på et kursus, men at din chef siger, at I har for travlt i øjeblikket, så du må lige vente til efterårsferien. Så bliver det efterårsferie, men I har stadigvæk travlt, så nu bliver det udskudt til vinterferien, og på den måde går årene stille og roligt. Du skal ikke være for utålmodig, men omvendt skal du handle, hvis du føler, at dit arbejdsliv går i stå. Ellers risikerer du at sidde tilbage og føle dig uretfærdigt behandlet, fordi det altid er nogle andre, som får de spændende opgaver og chefens opmærksomhed.

I stedet for at blive indebrændt kan du tage dine ønsker op med din chef, næste gang I har MUS, lyder rådet fra Jeanette Svendsen. På den måde kan du påtale dine frustrationer på en ordentlig måde, og I kan forhåbentlig blive bedre afstemt.

Tilmeld dig Det Gode Arbejdsliv

Få artikler og gode råd til, hvordan du skaber et bedre arbejdsliv. Nyhedsbrevet er for dig, der arbejder som højtuddannet vidensarbejder.
  • Arbejdsvilkår
  • Gode råd
  • Trivsel
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs seneste nyhedsbreve her

Læs mere

Råd og karriere

Gode råd til din karriere og arbejdsliv

Vi har samlet alle vores gode råd, artikler samt regler om alt fra ferie til ansættelseskontrakt ét sted. På den måde kan du hurtigt og nemt betjene dig selv og finde svar på det, du leder efter.

Gå til Råd og Karriere