Råd fra eksperten: Derfor skal du altid ringe på jobopslaget

Hvis du stiller de rigtige spørgsmål, starter din jobsamtale allerede i telefonen.

Morten Esmann er karriererådgiver i IDA.

Selv om du synes, at virksomheden har beskrevet det ledige job fint i deres stillingsannonce, skal du alligevel ringe og stille spørgsmål, inden du sender din ansøgning. Det giver dig nemlig et forspring i jagten på jobbet.

For det første kan en opringning give dig mere viden om stillingen, end der står i jobopslaget. Og dermed kan du bedre kan målrette din ansøgning. For det andet kan du skabe så meget opmærksomhed om dit kandidatur, at jobsamtalen reelt starter allerede i telefonen, hvis du stiller de rigtige spørgsmål.

Det allervigtigste med din opringning er at få noget at vide, som andre kandidater ikke ved. Altså noget mere end det, der står i jobopslaget. For det andet kan du vække så meget opmærksomhed, at jobsamtalen reelt starter allerede i telefonen. Hvis du stiller de rigtige spørgsmål, vækker du interesse med det samme.

Ringer du uden egentlig at have noget at spørge om, men blot i håb om, at arbejdsgiveren så kan huske dit navn, tager du fejl. Den forestilling er en myte. 

Stil konkrete spørgmål

De spørgsmål, du skal stille, bør tage udgangspunkt i jobopslaget. Og spørgsmålene skal være konkrete.

Der er altid noget i opslaget, som kan uddybes. Hvis der står, at der må påregnes rejseaktivitet, så spørg til hvor meget. Hvis der tales om en række opgaver, man skal løse, så spørg til, hvordan opgaverne prioriteres i forhold til hinanden. Tit er der en liste af opgaver, men hvilke er vigtigst?

Ifølge konsulenthuset Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2016 mener to tredjedele af virksomhederne, at en opringning skal klares inden for 10 minutter, så det er vigtigt, at du forbereder dig.

Skab dialog

Sørg for, at du får gang i en lille dialog omkring de enkelte konkrete spørgsmål. Gjort rigtigt, vil din jobsamtale allerede starte i telefonen.

Konkret foregår det ved, at du stiller dit spørgsmål, arbejdsgiveren svarer, og du følger op med for eksempel at sige "Det lyder godt, det har jeg nemlig prøvet før, da jeg ...".

I øvrigt skal du være forberedt på at svare på arbejdsgiverens spørgsmål, når du ringer. Det er nemlig ikke usædvanligt, at han eller hun spørger til, hvem du er, og så skal du være klar til at kunne præsentere dig.

Nævn samtalen i ansøgning og CV

Det er vigtigt, at du bruger informationerne fra samtalen i dit cv og i din ansøgning.

CV'et justerer du, så det fremhæver dine kompetencer inden for de hovedområder, som arbejdsgiveren kigger efter. Og i ansøgningen skal du nævne, at du har talt med den person, der står nævnt i jobopslaget, og så referere til en eller to konkrete ting fra samtalen, hvor du kort beskriver, din måde at gribe den opgave an på, siger han.

  1. Log på Mit IDA for at få en hjælpende hånd til dit CV

    CV-assistenten