Start din egen virksomhed

Én ting er at opstarte sin egen virksomhed, en helt anden ting er at drive den til daglig. Læs med her og få en grundig gennemgang af, hvordan du driver din virksomhed.

 

Fakturarer

Nogle synes, at det er noget af det sjoveste. Andre hader det. Men lige meget, hvordan man vender og drejer det, så er det via dine udsendte fakturaer, at du tjener penge. Har du et cvr-nummer har du ret til at sende fakturaer til dine kunder. En faktura skal indeholde:

  • Fakturanummer
  • Den dato, hvor fakturaen udstedes
  • Din virksomheds avn, adresse samt cvr-nummer
  • Kundens navn og adresse
  • Varen eller ydelsens art, mængde (omfang) og pris
  • Momsbeløbet

Det er praktisk også at skrive telefon, e-mail, bank- og/eller girokonto på fakturaen, men det er ikke et krav. Der findes mange faktura-skabeloner på nettet, og du kan også vælge at lave en selv. Det nemmeste kan dog være at oprette en bruger i et online-regnskabssystem såsom Billy. Herfra kan man nemt sende fakturaer.

  1. Artikel

    Har du styr på GDPR?

  2. Medlemsfordele

    Rabataftaler og fordele for selvstændige

  3. Selvstændig eller startup

    Hvilken type virksomhedsform skal du vælge?

 

Få styr på regnskab og moms

Et regnskab er en opgørelse over indtægter og udgifter i din virksomhed i en bestemt periode. Det kan være et kvartalsregnskab, halvårsregnskab eller årsregnskab.

Regnskaber indeholder typisk resultatopgørelsen og balancen i virksomheden. Hvor resultatopgøreksen viser, om din virksomhed har haft over- eller underskud i den pågældende periode, så viser balancen, hvad din virksomhed ejer og skylder væk lige nu og her.

 

Revisor

Det er et temperaments- og tidsspørgsmål, om du vil stå for din virksomheds regnskab selv, om du vil styre det på gammeldags facon, via et online regnskabsprogram eller om du vil hyre en revisor eller bogholder.

Aktieselskaber og anpartsselskaber er dog underlagt lovpligtig revision, så her afhænger det ikke kun af dit eget temperament.

Lige meget hvordan du vælger at gøre det er det vigtigt at være opmærksom på, at du står som endelig ansvarlig for din virksomhedsregnskab, og at du også er ansvarlig for at gennem dokumentation og bilag - såsom fakturaer, regninger, lønsedler mv. - i fem år.

 

Forretningsplan

Der er mange forskellige meninger om, hvorvidt en forretningsplan er nødvendig. Og der er lige så mange meninger om, hvordan den skal udformes.

En forretningsplan tvinger dig som virksomhedsejer til at blive skarp på, hvad du vil have ud af din virksomhed, hvornår din mål skal være opfyldt, samt hvordan virksomheden skal udvikle sig på kort og på lang sigt. Du har måske allerede lavet en forretningsplan, da du opstartede din virksomhed.

Men det er vigtigt hele tiden at vende tilbage til sin forretningsplan og justere, så den forbliver er opdateret. En forretningsplan skal gerne indeholde udfyldende beskrivelser af:

  • Dig selv
  • Dit produktet
  • Din målgruppe
  • Dit markedspotentiale
  • Dine konkurrenter
  • Dit budget
  • Finansiering
  • Drift
  • Din udviklingsplan
 

Salg og markedsføring

Da du opstartede din virksomhed, havde du måske en tanke om, at kunderne ville komme af sig selv. Men sådan er det sjældent, og det har du måske opdaget allerede nu. Derfor er det vigtigt at have salgs- og markedsføring af dine ydelser eller produkter for øje konstant. Salg og markedsføring kan dog være mange ting.

Der er de klassiske salgsmetoder, hvor du kan købe annoncer på forskellige platforme for at lave reel reklame. Men der er også andre salgsmetoder, som afhænger af, at du netværker og gør opmærksom på dig selv. Det kan være via fagnetværk, som du mødes med, men det kan også være på platforme som f.eks. Linkedin.

Lige meget hvor du vælger at markedsføre dine ydelser eller produkter, er det vigtigt, at du har på plads, hvad du kan tilbyde, og ikke mindst hvem din målgruppe er.

Det skal også gerne fremgå helt klart i din forretningsplan. Ved at have din målgruppe klarlagt samt være nøjagtig omkring hvad du kan tilbyde den pågældende målgruppe, er det også nemmere for dig at lægge en salgs- og markedsføringsstrategi.

 

Arbejdstid

Når man er selvstændig og ejer sin egen virksomhed, er der ikke en arbejdsgiver, der fortæller en, hvor mange timer man skal arbejde, og hvornår på døgnet man skal arbejde.

Men du skal huske at have styr på din tid, for ellers risikere du at brænde sammen. Derfor er det en god ide at se sig selv som lønmodtager i sin egen virksomhed en gang imellem.

Læg eventuelt en ugeplan hver uge, hvor kontortiden deles op i eksempelvis udvikling, kundekontakt og regnskab. På den måde risikerer du ikke at bruge uforholdsmæssigt meget tid på én opgave.