Hvordan kommer man godt tilbage på arbejde efter corona?

Der blev gjort kort proces fra politisk hold, da landet lukkede ned under corona. Men når vi vender tilbage til arbejdspladserne, bliver det styret af ledelsen.

Klar kommunikation forhindrer sure misforståelser

Gennemsigtighed i ledelsens kommunikation forhindrer følelsen af at være udenfor hos ansatte. Og nu hvor nogle arbejder hjemmefra, andre er på kontoret, nogle ser hinanden fysisk og andre slet ikke har kontakt, er det nemt at komme til at føle sig udenfor.

“Det handler om at komme med klare udmeldinger om, hvem der er hvor – og hvorfor!”, understreger trivselskonsulent i Ingeniørforeningen IDA, Eva Jakobsen.

Klar kommunikation giver gennemsigtighed. Det gælder også for dig som ansat. Er du usikker på, om du er blevet overset, eller er du faktisk ikke tryg ved at møde ind endnu, så sørg for at melde det ud.

Ved at kommunikere klart til din leder, hjælper du også med at foreslå rammerne for, hvordan du godt kan tænke dig at vende tilbage til arbejdspladsen.

“Brug din tillidsvalgte eller din arbejdsmiljørepræsentant, hvis du selv synes, at et spørgsmål eller en tvivl er ubehagelig at sige højt,” råder Eva Jakobsen.

Måske er der sket forandringer i trivsel og effektivitet, mens de fleste har været hjemme, så hvordan kommer vi tilbage på arbejdspladsen på en måde, hvor alle føler sig set, og hvor vi tager hånd om forskellige behov?

Rummelighed gør dig til en bedre kollega - også overfor dig selv

Coronaen har ramt os forskelligt, og vi reagerer forskelligt på de samme udfordringer.

På arbejdsmiljøweb som er en vidensbank udarbejdet af både arbejdsgiver og arbejdstagere, forklarer ph.d., psykolog og forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø Malene Friis Andersen, hvilke reaktioner, der kan ramme os under coronaen – men ikke nødvendigvis på samme tid:

  • Chok. Indledende mærker mange både chok, krisestemning og bekymring.
  • Åbenhed. Efter det første chok har lagt sig, oplever mange at få energi og lyst til at få det nye hjemmearbejde og det teknologiske til at fungere.
  • Mathed. Efter en periode har mange oplevet en fase præget af afmatning, modløshed over fx afstand til afdelingen og kolleger.

Vi reagerer forskelligt på samme situation

Når hverdagen indtræder igen, sker det ikke kun i forskudt tempo for dig og dine kolleger, men I har det helt sikkert også meget forskelligt med hele situationen.

“Nogle vil være udmattede, mens andre kommer tilbage efter at have haft god tid derhjemme, og andre har hjemmeskolet tre børn ved siden af virtuelle arbejdsopgaver. Der vil helt naturligt være en ubalance i ressourcer og overskud hos kollegerne, og du må ikke forvente, at andre har det som dig,” råder Eva Jakobsen.

Arbejdsmiljøweb råder til åben og tolerant dialog. Når et møde bliver aflyst, en kollega må blive hjemme eller gå tidligt, eller en opgave ikke løses lige så effektivt, som da I alle sad hjemme, så kan du vælge at antage, at din kollega naturligvis har gjort det så godt som muligt under deres omstændigheder.

Genbesøg rammerne for dit arbejde

Når der igen er hverdag på kontoret, er det også et godt tidspunkt at genbesøge de vaner, du har udviklet under corona. Hvis du har fået nye gode vaner eller er blevet god til at komme i flow, så tag de nye vaner med videre.

Men mens hjemmearbejde fra sofaen om aftenen, efter ungerne var lagt, måske var din bedste mulighed for at få noget fra hånden, da vi alle var lukket inde, så skal ikke blive din nye normaltilstand.

Sæt rammerne for dit arbejdsliv, som det ser ud nu, og sørg for at din leder også forstår, at når du er på kontoret, så holder du fri, når du går hjem.

Eller hvis du fortsætter med at arbejde hjemmefra, så sørg for klare linjer for dit arbejde, så dine kolleger ved, hvis du fx fortsat primært arbejder om aftenen, så der ikke begynder at drysse mødeindkaldelser ind, som giver en mere fragmenteret arbejdsdag.

Ledelse: Dem derhjemme skal også føle sig set

Som leder står du måske for første gang med et hybridteam, hvor du på arbejdspladsen har daglig omgang med nogle ansatte, mens du leder andre på distancen.

Der er ekstra behov for synlig ledelse, når alt omkring os virker usikkert, og det kan stille nye krav til dig som leder. Det er nemlig ikke nok, at du som leder føler, at du har styr på alle ansatte – det vigtigste er, at alle medarbejdere føler sig set, mødt og forstået af dig.

Derfor er det en god idé at bevare 1:1 kontakten, selv om I måske har fået kogt de ugentlige afdelingsmøder godt ned både i tid og antal.

Tilmeld dig Det Gode Arbejdsliv

Få artikler og gode råd til, hvordan du skaber et bedre arbejdsliv. Nyhedsbrevet er for dig, der arbejder som højtuddannet vidensarbejder.
  • Arbejdsvilkår
  • Gode råd
  • Trivsel
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs seneste nyhedsbreve her