Trivselstips til stressramte

Stress er ikke en diagnose. Stress er kroppens naturlige reaktion på at være overbelastet. Men varer overbelastningen for længe, kan det medvirke til, at du bliver syg.

Stress er kroppens reaktion på, at du er overbelastet i en længere periode.

Kroppen vil forsøge at gøre dig opmærksom på, at den er overbelastet gennem en række symptomer. Det er vigtigt, at du lytter til dem, og at du ikke slår dem hen med, ”at det bliver bedre, når du får tid til at slappe af igen”.

Kort- og langvarig stress

Kortvarigt stress er ikke farligt. Det er en naturlig reaktion, der gør dig i stand til at håndtere farlige eller overraskende situationer. Det skærper fx opmærksomheden, øger koncentration og fokus, indlæringsevne og hukommelse. 

Men aftager det høje stressniveau ikke relativt hurtigt, kan det belaste kroppen og dine mentale funktioner. Det rammer hukommelsen og koncentrationen, så de fungerer dårligere. Langvarig stress kan også svække immunforsvaret, så du oftere bliver syg.

En langvarig stresstilstand er altså ikke en sygdom i sig selv. Men det øger risikoen for, at du bliver ramt af hjertekarsygdomme eller en depression. Det kan også forværre kroniske lidelser som type 2-sukkersyge og smertetilstande

Symptomer på stress
  • Søvnproblemer
  • Fordøjelsesproblemer
  • Trykken for brystet
  • Svimmelhed
  • Blackouts
  • Hjertebanken
  • Åndenød
  • Træthed
  • Hukommelsesbesvær
  • Koncetrationsbesvær
  • Nedtrykthed
  • Angstanfald og uro

Trivselstips for stressramte

Stress rammer meget individuelt. Derfor er det vigtigt, at du får talt med din læge eller andre relevante fagpersoner om, hvad der virker for dig. Der er dog nogle trivselstips, der kan hjælpe de fleste stressramte med at få det bedre.

Tænk på det som influenza

Mange har svært ved at erkende, at de er ramt af stress. De er vant til at kunne præstere på et højt niveau, og pludselig er almindelige dagligdagsopgaver en udfordring. Det bliver endnu sværere af, at det er en ”usynlig skade”, som man ikke kan se.

Men prøv at forestille dig, at du er blevet syg med influenza eller har brækket et ben. Så ville du sikkert have lettere ved at acceptere, at du skulle slappe af og passe på dig selv.

Få struktur på dagen

Dagene kan hurtigt flyde sammen, når du er sygemeldt. Men dagene går nemmere, hvis du har en struktur, hvor du står op og går i seng nogenlunde samtidig. Derudover er det fint at have nogle daglige mål i det omfang, du kan overskue det. Det kan fx være at gå en tur midt på dagen.

Op aftenen er det en god ide at have et fast og afslappende ritual, inden du skal i seng. Mange stressramte har svært ved at sove, men ved at gøre det samme hver aften, vænner du din hjerne til, at den skal slappe af.

Kost og fysisk aktivitet

Sørg for at spise en kost, der er sund, varieret og som du godt kan lide. Det giver kroppen bedre betingelser for at restituere. Det er også en god ide at være fysisk aktiv, men det behøves ikke at være hård træning. En rask gåtur er godt for helbredet, og kan gøre det nemmere at falde i søvn om aftenen.

Vær din egen bedste ven

Undgå endeløse grublerier om, hvorfor du er blevet stresset. Giv dig selv egenomsorg, og tænk over, hvordan du ville være over for din ven eller et familiemedlem, der var blevet ramt af stresset. Ofte bedømmer vi os selv langt hårdere end andre, der er i samme situation.

Gratis guide: Et liv - næsten - uden stress

Denne guide er skrevet til dig, der har begyndende stresssymptomer eller ønsker at forebygge stress.

Den giver dig konkrete redskaber til at forstå, forebygge og håndtere stress i hverdagen

Bestil guiden: Send en mail til med dit navn og adresse til arbejdsliv@ida.dk
(Gratis for IDA-medlemmer)

Tilmeld dig Det Gode Arbejdsliv

Få artikler og gode råd til, hvordan du skaber et bedre arbejdsliv. Nyhedsbrevet er for dig, der arbejder som højtuddannet vidensarbejder.
  • Arbejdsvilkår
  • Gode råd
  • Trivsel
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs seneste nyhedsbreve her