28.05.2019
5 min læsetid

Hun skal sikre, at Nemlig.com ikke investerer i den næste Betamax

Som innovationsdirektør i Nemlig.com er det Anne Sofie Nielsens ansvar, at virksomheden investerer i ny teknologi, når den er moden. Dilemmaet er, at teknologien ofte er undervældende i starten, men at den kan få enorm betydning på længere sigt.

Anders Kjøller

af Anders Kjøller

Det seneste år har onlinesupermarkedet Nemlig.com haft vokseværk. Omsætningen er steget med 28 procent i takt med, at flere kunder får leveret deres dagligvareindkøb til døren. Alligevel præsenterede virksomheden i efteråret et underskud på 80 millioner kroner, fordi de undervejs har investeret massivt i at udvide med flere medarbejdere.

Strategien om at gå all in og prioritere vækst over indtjening i en årrække, leder tankerne hen på begrebet blitzscaling, som forfatterne Reid Hoffman og Chris Yeh har brugt til at betegne vokseværket hos tech-virksomheder som Uber og Airbnb.

Og for Anne Sofie Nielsen, der er innovationsdirektør, giver det mening først og fremmest at tænke på Nemlig.com som en tech-virksomhed, selvom de ligesom Netto og SuperBrugsen lever af at sælge hakket oksekød, gulerødder og mælk.

”Jeg tænker ikke på, at jeg arbejder i supermarkedsbranchen, selvom jeg selvfølgelig gør det. Jeg er her, fordi jeg har nogle ambitioner om at skabe bedre løsninger ved hjælp af teknologi”, fortæller Anne Sofie Nielsen, der er uddannet it-ingeniør fra DTU.

Teknologi gennemsyrer virksomheden

Fordi Nemlig.com har en forretningsmodel, der i udgangspunktet er nem at kopiere, er de hele tiden nødt til at forbedre deres services. Anne Sofie Nielsen oplever det selv som et ”positivt pres” for at holde sig relevant over for kunderne – særligt ved at bruge teknologi til at skabe mere brugervenlige services.

”I virkeligheden er vi jo en virksomhed, der er skabt på baggrund af nye muligheder, som kom med teknologien. Det at handle online var slet ikke muligt for et par år siden, så troen på, at vi kan rykke en masse igennem teknologien, gennemsyrer hele virksomheden”, forklarer hun.

Som innovationsdirektør har hun ansvaret for et team, der spænder over flere fagligheder. Nogle har blik for forretningsmuligheder, mens andre beskæftiger sig med digitalt design. De er organiseret i en flad struktur, hvor de arbejder tæt sammen om udviklingsprojekter med resten af forretningen.

”Vi har vurderet, at det giver den bedste dynamik, at de kan indgå på kryds og tværs i organisationen, fordi de er dygtige og selvkørende. Jeg tror ikke på, at der kommer innovation ud af, at vi sidder og grubler i sækkestolene for os selv og så engang imellem kommer ud med nogle sjove ideer”, forklarer hun.

Start med erfaringer i det små

Derfor er det også vigtigt for Anne Sofie Nielsen, at hendes medarbejdere sparrer med kollegaer fra den kommercielle afdeling og produktionen for at inddrage så mange perspektiver som muligt. Og det er i små sammensatte teams af medarbejdere fra forskellige afdelinger, at de første erfaringer med nye teknologier bliver gjort. På den måde har det blandt andet været muligt at investere i machine learning uden at satse hele butikken, forklarer hun.

”Vi formulerer for eksempel et mål om, at vi skal kunne give vores kunder bedre anbefalinger, og derefter arbejder vi med at bygge algoritmer, der kan det. Når vi gør det, får vi en masse sideindsigter, og vi opdager for eksempel, hvis ikke vi har det nødvendige datagrundlag. Det er meget bedre at finde ud af i et lille projekt, end hvis vi har postet rigtig mange penge i et stort projekt. Derfor laver vi hele tiden prototyper, som vi tester over for brugerne”, forklarer Anne Sofie Nielsen.

Når hun vælger at indlede et projekt med machine learning, skyldes det en tro på, at netop denne type teknologi kan være med til at indfri de strategiske mål for Nemlig.com. Den største faldgrube, når man arbejder med teknologi er at lade sig forblænde af flotte testresultater eller af mediernes dækning. Udfordringen er bare at finde den rette balancegang, for en ny teknologi kan på kort tid ændrer grundlaget for en virksomheds forretningsmodel og strategi.

”Dilemmaet med teknologi er, at det typisk er undervældende i starten, mens det kan få enorm betydning på længere sigt. Så vi skal ikke være først med alting, bare fordi det er skinnende og nyt. Men omvendt må vi heller ikke male os op i en krog, så vi ikke er klar den dag, en vigtig moden”.

”Her kommet meget også an på, hvor helhjertet producenterne går ind på at udvikle en teknologi. Vi har behov for, at den bliver udviklet og forfinet, så den er brugbar i praksis og ikke kun i et laboratorium. Ellers er der en reel risiko for, at vi ender med en meget dyr Betamax”, siger hun grinende.

Software er mere taknemmeligt

Det er oplagt, at Nemlig.com har et stort potentiale i at automatisere opgaver inden for levering og lagerarbejde. Derfor er Anne Sofie Nielsen optaget af udviklingen inden for selvkørende biler og produktionsrobotter, selvom hun indtil videre holder foden på bremsen.

”De fleste kan nok regne ud, at selvkørende biler er en del af vores forretning om et par år. Men vi skal ikke have en selvkørende bil i morgen, for det vil nok hverken være særligt effektivt eller rentabelt”.

Det samme gælder for robotter, for selvom hun tror på, at vi snart ser robotter, der ”kan løfte et æble stille og roligt op og putte det i en kasse”, vil omkostningerne fortsat overstige gevinsten de næste mange år.

Dilemmaet med teknologi er, at det typisk er undervældende i starten, mens det kan få enorm betydning på længere sigt. Så vi skal ikke være først med alting, bare fordi det er skinnende og nyt. Men omvendt må vi heller ikke male os op i en krog, så vi ikke er klar den dag, en vigtig moden.

Anne-Sofie Nielsen,
Innovationsdirektør i Nemlig.com

”Når det gælder robotter, vil det være en kæmpe omstilling for hele produktionen og logistikken. Og hvis vi har hældt 200 millioner kroner efter robotter, vil det være rimelig ærgerligt at ramme ved siden af. Der er hardware bare lidt mindre taknemmeligt end software”, fortæller hun med henvisning til, at de fleste eksperimenter hidtil har handlet om at forfine Nemlig.coms digitale platforme.

Anne Sofie Nielsens tøven over for automatisering handler til gengæld i mindre grad om, at en stor del af Nemlig.coms medarbejdere eller samarbejdspartnere kan miste deres arbejdsopgaver. For innovationsdirektøren er der intet alternativ til at følge den teknologiske udvikling, hvis man som virksomhed skal overleve

”Jeg tror, at det er vigtigt ikke at stikke hovedet i busken, for det skaber bare mere utryghed, hvis vi lader som om, at vi ikke vil bruge selvkørende biler i fremtiden. Vi er nødt til at være ærlige omkring de muligheder der er, men vi skal også være realistiske i forhold til tidsrammen. Nogle gange bliver der tegnet et skræmmebillede op, for så hurtigt går det altså ikke med indkørselsfasen. Der er tid til at opkvalificere medarbejdere og organisere sig anderledes”.