Er du i første job og i tvivl?

Gør jeg det godt nok? Har jeg de rigtige forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej til opgaver? Bare rolig. Det er helt normalt at tvivle på sig selv som nyuddannet.

Tvivlsspørgsmål i første job

Det er helt normalt at tvivle på sig selv, når man er ny på arbejdsmarkedet. For forventninger og virkelighed svarer ikke altid til hinanden. Her får du svar på nogle af de overvejelser, rigtig mange nyuddannede går rundt med.

1. Gør jeg det godt nok?

Det er ikke nødvendigvis noget, du selv kan svare på. Det kan derfor være en rigtig god idé at få en snak med din nærmeste leder om, hvad du gør godt, hvad du skal have lidt mere fokus på, og hvor du måske skal læres yderligere op. Du kan foreslå din chef, at I holder statusmøder fx hver 3. måned og får en konstruktiv snak om disse ting.

2. Hvad er forventningerne til mig?

Det finder man kun ud af ved at spørge. Det er umuligt at gætte sig til, hvad der forventes af en. Særligt i et første job, hvor alt er nyt. Hvis du ikke er 100 % klar over, hvad der forventes af dig, så tal med din chef og bliv klogere. I denne snak vil du også få afklaret, om du har rigtige og realistiske forventninger til dig selv i opgaveløsningen.

På den mere lavpraktiske del er det godt at huske, at selv chefer sætter kaffe over, når kanden er tom - og du skal selvfølgelig stadig give en hånd med de praktiske ting på kontoret, selvom du ikke er studentermedhjælper mere.

 

 

Få personlig rådgivning

Ring til karriererådgiver i IDA, Sanne Mattebjerg, eller en af hendes kollegaer på 33 18 48 48 kl. 9-16 mandag til torsdag. Du kan også booke en karrieresamtale for at få hjælp til at håndtere dine tvivlsspørgsmål som nyuddannet.

3. Er mine opgaver spændende nok? Er jeg på vej i den rigtige retning?

Disse spørgsmål bør man stille sig selv en gang om året. Hvis svaret er nej til begge dele, så er det måske tid til at skifte job eller tale med chefen om at få andre arbejdsopgaver. Det er dig, der skal identificere, om du trives i dit job, og det er dig, der skal tage handling, hvis du ikke gør.

4. Hvordan siger jeg nej til opgaver?

Hvis du har for mange opgaver og synes, at du sidder længere på kontoret end dine kollegaer, så er det på tide, at du tager en snak med din nærmeste leder og får hjælp til at prioritere opgaverne - og måske får nogle af dem fjernet.

Det er vigtigt, at du, hvis du har for meget, og får tildelt en ny opgave, siger noget i stil med, at du - hvis du skal lave den nye opgave - skal have din chef til at hjælpe dig med at prioritere. Det er helt naturligt, og det er dit ansvar at gøre opmærksom på en for stor arbejdsbyrde.