Møder du ikke dine medarbejdere i hverdagen, så er du distanceleder. Det kan give en ekstra dimension i forhold til at styrke medarbejdernes produktivitet, motivation og loyalitet. Derfor er det vigtigt, du bruger tid på at skabe tillid på distancen.
af IDA Learning
Har du også nogle gange fornemmelsen af at stå på afstand og betragte dine medarbejdere?
Har du svært ved at have en finger med på pulsen i forhold til, hvordan det går? Har du medarbejdere, som du ikke møder fysisk næsten hver dag? Som du ikke lige kan hilse på ved kaffemaskinen eller give en hurtig opdatering, når du møder dem på gangen? Eller har du freelancere eller contractors, som du sender opgaver til løbende?
Så er du leder på distancen.
Det giver en ekstra dimension til din ledelsesopgave - for uanset jeres konstellation, så kræver relationen mellem leder og medarbejder helt grundlæggende tillid. Og det er svært at opbygge et tillidsforhold, når man sidder langt fra hinanden. Men det er ikke umuligt. Nærvær skabes mange andre steder end ved kaffemaskinen eller ved et fysisk møde.
At lede medarbejdere på distancen gør din ledelsesopgave endnu mere kompleks.
Vil du være en bedre leder for dem, der befinder sig på afstand?
På kurset i distanceedelse lærer du at lede på tværs af tid, sted og kultur.
Rollen som leder udvikler sig konstant, derfor er det vigtigt, at du bliver ved med at styrke dine kompetencer.
Se IDAs ledelseskurser