21.01.2019
3 min læsetid

Robotten Kubo er populær i USA

Kubo Robots crowdfunding kampagne på Indiegogo fik positiv respons fra hele verden, og programmeringsrobotten var især populær i USA.

af Katja Isabel Romme Simonsen

Kubo Robot, der skal lære børn om programmering gennem leg, har for nylig afsluttet en crowdfunding kampagne på Indiegogo. På blot 39 dage fik Kubo Robot indsamlet 59.357 dollars, som var 188 % mere, end det kampagnemål de havde sat.

”Formålet med kampagnen var overordnet at se, om der var et konsumentmarked, der var interesseret i at købe programmeringsrobotter. Samtidig ville vi gerne bruge kampagnen som en form for markedsføring og for at komme ud over Danmarks grænser for at se, om der var en efterspørgsel,” siger Tommy Schou Lund Otzen, CEO og grundlægger af Kubo Robot, og fortsætter:

”Vi er meget tilfredse med kampagnens resultat, da den er et bevis på vores forretningsplans ”proof of concept”, og vi har fået rigtig positiv respons fra hele verden”.

Kampagnen har åbnet døre”

Ifølge Tommy Schou Lund Otzen er omkring 25 lande interesseret i Kubo, og størstedelen af interesserede købere stammer fra USA.

”Vores produkt er ret efterspurgt i USA, da Kubo passer ind i deres skolesystem, som lægger vægt på at give børnene den bedste form for læring,” forklarer Kubo Robots CEO.  

Den store efterspørgslen i USA glædede Tommy Schou Lund Otzen, da USA var et af de markeder, Kubo Robot meget gerne ville ind på.

”USA er et stort marked, og når man først har lavet en markedsføringskampagne, så kan man tilgå knap 320 millioner mennesker. Fordelen ved USA er også, at de har en stor købekræft, der er ret interesseret i teknologi, da de gerne vil være en af de førende nationer i verden,” siger Tommy Schou Lund Otzen.

Crowdfunding kampagnen havde ikke kun det formål at samle penge ind, men skulle også være en døråbner i forhold til kommende samarbejde med produktionspartnere, forklarer Tommy Schou Lund Otzen.

”Efter det flotte resultat af crowdfunding kampagnen kan vi nu ikke blot spå om, at vi tror, der er nogle, der vil købe Kubo, men vi har i stedet reelle købere,” siger Tommy Schou Lund Otzen.

Næste skridt for Kubo Robot er at få leveret Kubo robotten til de mange købere, samt få implementere Kubo i de forskellige skoler, hvor robotten er efterspurgt.