14.02.2019
3 min læsetid

Dansk virksomhed sender fattige lande på wi-fi

Med en løsning baseret på solceller og satellitter er danske Bluetown i gang med at sikre internet til store områder i Indien og Afrika. Tiltaget skal mindske den stigende ulighed, der rammer verdens fattigste hårdest.

Anne-Cathrine Jensen

af Anne-Cathrine Jensen

Selvom det er svært at lave forretning, når ens målgruppe er nogle af blandt verdens fattigste, forsøger danske Bluetown at udbrede wifi-teknologi til de dele af verden, der ellers ikke har råd.

Over én million mennesker i Indien har allerede fået adgang til internettet takket været wi-fi-master fra danske Bluetown. Ved hjælp af solceller og en rækkevidde på op til 2-300 meter kan master - eller access points som de også kaldes - udsende et wi-fi-signal, som private, skoler og institutioner billigt kan købe sig adgang til.

“Lige nu er cirka halvdelen af jordens befolkning uden adgang til internettet. Det er tvingende nødvendigt, at vi får dem med, for ellers stiger uligheden for verdens mest udsatte mennesker fortsat,” fortæller projektleder i Bluetown, Emil Damholt til IDAs teknologipodcast Techtopia.

Alle kan samle sættet selv

Den solbaserede løsning er langt billigere end andre teknologier. Det har gjort det muligt at skabe partnerskaber med institutioner, virksomheder og NGO’er i Tanzania, Ghana og Indien.

“Vi gør det ikke alene men med en række partnerskaber,” siger Emil Damholt. Eksempelvis udvider det danske firma pt. med 800 acces points i Ghana i samarbejde med Microsoft.

Masterne er så simple som muligt, for at gøre det muligt for personer uden kendskab eller forudsætninger selv at sætte wi-fi-forbindelsen op.

“Typisk sælger vi til samarbejdspartnere, hvor vi tager med den første gang og hjælper til og understøtter processen, men som udgangspunkt skal de selv kunne sætte det op og så er alt prækonfigureret fra vores side af, så masten ved, hvad den skal, så snart den er sat til på den korrekte måde,” forklarer Emil Damholt.

Intranet ved siden af internettet

Det er dog ikke uden udfordringer at sælge internet til verdens fattigste.

Befolkningens begrænsede købekraft betyder, at folk ikke bare brænder en gigabyte af på film og streaming.

Mange digitale services, som NGO’er og andre virksomheder udvikler til at hjælpe de her områder, kan være utroligt datatunge. Det kan være en video, som underviser bønner i at optimere deres afgrøde eller som træner sundhedspersonale i hygiejne og pleje, som lokalbefolkningen ikke reelt har råd til at forbruge, selv om værktøjerne er udviklet specielt til dem.

“Men vi kan hente det ned centralt til den enkelte mast, så folk ikke skal bruge data for at tilgå eksempelvis lokalt læringsmateriale. Når folk logger på vores netværk, kan de enten betale for internettet, eller gå på vores local cloud, som indeholder en slags intranet, hvor vi udbyder de gratis elementer, som vi har hentet ned,” lyder det fra Emil Damholt.

Masterne kan håndtere 3-500 brugere på en gang, som kan spare deres dyrebare data til Whatsapp med familien og tilgå materiale specifikt udviklet og tiltænkt området uden det koster noget.

Verdens fattigste er en svær forretningsmodel

Alligevel er det nødvendigt at tjene penge. Så hvordan konkurrerer man med det stigende udbud af 3-, 4- og 5G netværk og teleoperatører, der hellere vil udvikle hurtigere løsninger til verdens største byer end hjælpe de fattigste områder?

“Det er en svær målgruppe at tjene penge på. Men vi tror på, at vi kan skabe bæredygtige modeller, der kan forbinde den halvdel af jordens befolkning, som ikke er online,” siger Emil Damholt.

Du kan høre mere om Bluetowns visioner, og dem der støtter virksomheden, på techtopia.dk eller direkte via iTunes.