04.07.2019
2 min læsetid

Elbiler sikrer strøm, når sulten er størst

Spidsbelastningsperioder tvinger hvert år Roskilde Festival til at supplere med dyre dieselgeneratorer. Det har en flok DTU-studerende sat sig for at afhjælpe med et smartere strømforbrug.

Anne-Cathrine Jensen

af Anne-Cathrine Jensen

Carl Lomholt, Ole Batting og Nilas Klausen fra DTU hjælper Roskilde Festival med at spare på brugen af nødgeneratorer.

En festival på Størrelse med Roskilde kommer i spidsbelastningsøjeblikke til at bruge mere strøm, end det er muligt at trække af elnettet på én gang. Tre studerende fra DTU har leveret en løsning, hvor elbiler kan bruges som ekstra batterikapacitet, så festivalen slipper for at fyre op for forurenende diesel-generatorer, som man gjorde førhen.

“I princippet fungerer de jo bare som meget store genopladelige batterier,” forklarer Ole Batting om de tre elbiler, der er koblet op til Roskilde Festivals Food Court.

“Når madboderne ikke bruger al elnettets strøm, så oplades bilbatterierne, og på de tidspunkter, hvor der kræves mere strøm, end elnettet kan levere, aflades batterierne og sender strømmen tilbage til Food Court,” forklarer han.

I princippet fungerer de jo bare som meget store genopladelige batterier

Ole Batting,
DTU-studerende

Forsøget har kørt i flere år og er i 2019 oppe på tre elbiler, der står klar uden for madboderne og kan spæde til med strøm, hvis mange festivalgængere er sultne samtidig. Eller hvis der kommer et rykind, mens Orange Scene trækker store veksler på elnettet under koncerter. Det var første gang, at der var hele tre biler koblet til Food Courts elnet, og antallet har betydning for, i hvor lang tid madboderne kan trække på den ekstra strøm fra bilbatterierne.

"Med tre biler har vi også mulighed for at måle på elforbruget her og nu og tage en af bilerne fra, hvis der ikke er behov for den, så den i stedet kan sluttes til, når de to andre har brug for at genoplade," forklarer Ole Batting.

Samtidig sikrer opladningen af batterierne i “down”-perioderne, at produceret strøm ikke går tabt, men lagres til næste gang, der er behov for det. Ved fuldt forbrug kan de tre biler understøtte Food Court's elforbrug i tre timer.

Peakshaving med elbiler hedder projektet, der som navnet indikerer, fjerner toppen af spidsbelastningen på elnettet.

De tre studerende, der passer dette års batteripark, er fjerdesemesterstuderende på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og løser projektet som en del af deres uddannelse i elektroteknologi.

Carl Lomholt, Ole Batting og Nilas Klausen fra DTU er årets projektansvarlige på “Peakshaving med elbiler” på Roskilde Festival.