07.01.2019
8 min læsetid

Techtopia spår: Det bliver emnerne i 2019

Sammen med Ingeniørforeningen IDAs teknologiske talsmand, knytter Techtopia-vært Henrik Føhns kommentarer til lytternes bud på de store emner inden for tech i 2019.

Anne-Cathrine Jensen

af Anne-Cathrine Jensen

Kina, GDPR, ansvarlige algoritmer og techgiganternes fald fra de høje tinder. Det er groft sagt de emner, som teknologipodcasten Techtopias lyttere har interesseret sig så meget for gennem 2018, at 2019-udsigterne må forudsiges.

Rolf Ask Clausen, chefkonsulent og teknologisk talsmand i IDA sidder klar med sine nytårsbud, og han ser en korrelation mellem to af de mest interessante emner i dag: Kina og Apples nedjustering af forventningerne.

Stagneret Apple-salg kræver nye services

iPhone-giganten blev tidligt i 2018 det første selskab i verden til at passere en markedsværdi på en billion dollar, men i løbet af efteråret tabte Apple sammen med flere elektronikgiganter pusten og mistede værdi. Januar startede da også særdeles kold og våd for Apple, der måtte nedjustere sin prognose for første kvartal efter et skuffende salg i Kina.

”Apples succes har været astronomisk stor, men der er ikke noget næste trin på stigen. De kan ikke komme videre nu. Digitaliseringen af verdenen har nået en mætning, og Apple kommer til at have travlt med at servicere i stedet for at digitalisere,” vurderer Rolf Ask Clausen.

Udbud af flere apps, og forbedring af streamingtjenester som iTunes bliver området, hvor ikke kun Apple men også Samsung, Huawei og de andre mobiludbydere skal finde nye indtjeningsmuligheder i stedet for at udsende ny hardware.

Rolf Ask Clausen forudser, at abonnement på en telefon kan gå hen og blive en forretning, hvor både brugere og mobiludbydere føler sig som vindere.
”I stedet for at købe en ny smartphone, så lejer man den. I dag lider vi under, at hardwaren er ringe, så de holder ikke særligt længe. Hvis jeg skal regne på, hvor længe en smartphone holder for mig, og hvad det koster at købe den, så er det 3-400 kroner om måneden. Den indtjening kunne Apple godt tænke sig at have for evigt, ved at jeg abonnerer på apparatet hos dem,” forklarer Rolf Ask Clausen.

Fidusen giver Apple en fast indtjening lig streamingtjenester og mobilabonnementer. Samtidig har et abonnement muligheden for at fastholde flere kunder i cyklussen, hvor det er vigtigt altid at have den sidste nye model.

Ikke den nye dreng i klassen mere

En del af Apples tilbagegang tilskriver Henrik Føhns og Rolf Ask Clausen nemlig også kundernes stagnerende sult efter at kaste penge efter den nye model, så snart den udgives.

Ikke kun er priserne på nyudgivelserne kontinuerligt steget i en årrække, der er også kommet mindre ræson i at nyinvestere for mange.

”De nye iPhones er fine, store og dyre. Selvfølgelig kan de mere end tidligere generationer, men ikke så meget mere, at det retfærdiggør, at man skal have den nyeste og bedste gadget hver gang. Det har en effekt på, hvor hurtigt man skifter ud og skal have en ny,” mener Henrik Føhns.

Begge vurderer at Apple er nået en vis modenhed, hvor alt der opfindes og udsendes, ikke længere er nyskabende. Det er blandt andet det, som påvirker salget.

Modenheden har også ramt Facebook i kølvandet på Cambridge Analytica-skandalen. Mens Facebook og Apple var nye spillere på markedet, var deres innovationer så banebrydende, at ingen stillede spørgsmålstegn ved, hvad der foregik bag kulisserne. Forbrugerne hoppede med på bølgen uden tanke på fremtiden og konsekvenserne.

”Nu har både Facebook og Cambridge mere modenhed på markedet - de er ikke nyskabende mere. Nu hvor de er almindelige spillere på it-markedet, skal de stå til ansvar for alt det samme, som andre virksomheder skal,” ræsonnerer Ralf Ask Clausen.

Hvordan kan vi skabe ansvarlige algoritmer?

Ansvarlige algoritmer var på alles læber i 2018. Frustrationerne over Facebook og Googles tracking af alle vores bevægelser med henblik på målrettet markedsføring har skabt en samtale om, hvad man kan tillade sig ikke kun at indsamle af data om sine brugere, men også, hvad man må bruge den data til.
Refleksionerne fremadrettet bør ifølge Føhns og Clausen handle om, at vi nu er nået til et punkt, hvor der bliver lavet virkelig, virkelig, virkelig meget data. Målinger og resultater fra den data, kan forudsige, hvad vi vil lave i morgen, hvor vi er, og hvad der optager os - det giver mange muligheder.

”Så Facebook og Google, som har specialiseret sig i at sælge os annoncer på baggrund af den data, er måske ikke, det værste problem vi møder,” siger Rolf Ask Clausen.

Han finder det langt mere relevant at tage stilling til, hvad man stiller op med den indsamlede data, nu hvor det er blevet hverdag, at vi kan akkumulere så meget af det.

Tiden er kommet til at forbinde de mulige beregninger med den meget reelle etiske overvejelse: Skal vi gøre det her? Det kræver et hårdt blik på de algoritmer, der bliver skabt ude i virksomhederne.

”Algoritmen er måden, man regner og opgør data på - så data bliver omsat til noget, man kan bruge, måle eller misbruge. Man bør tænke over, hvad algoritmen kan og skal bruges til ud fra, hvad der er etisk forsvarligt,” argumenterer Rolf Ask Clausen.

2019 kan bringe den første GDPR-sag

General data protection regulation, eller GDPR i folkemunde, var det store emne som skabte panik omkring maj 2018.

Det europæiske koncept for databeskyttelse af borgerne er kommet ind og har taget over for forældede regler herhjemme. De nye GDPR-regler er særligt vigtige, når man har udveksling med tjenester i USA eller andre steder uden for EU.

Men de fleste af os har ikke hørt meget til det siden, kun som almindelige brugere af digitale tjenester på nettet. Det væltede ind med e-mails, men i det store billede er der ikke sket mere på området.

Både Føhns og Clausen oplever dog, at Datatilsynet har travlt. Der er gang i forskellige henvendelser, men den første afgørelse i en sag om GDPR er endnu ikke indtruffet.

”Det er jo den store cliffhanger. Hvornår kommer den første store sag om GDPR, og kommer den i Danmark eller et andet sted?”, spørger Rolf Ask Clausen.

Ingen tør spå, men måske bliver det i 2019.

Hør hele episoden af Techtopia her.