31.07.2019
4 min læsetid

”Vores bytransport kræver omgående forandringer”

Vi har allerede teknologier liggende på hylden til at transformere hele transportsektoren på en bæredygtig måde, og udviklingen kan ikke gå hurtigt nok, mener Europas nye innovationsalliance, EIT Urban Mobility

Morten Scriver Andersen

af Morten Scriver Andersen

Lufttomme magnettogstuneller under jorden, selvkørende biler på vejene og tusindvis af pakkedroner svævende i luften.
Transportsektoren er i teknologiens verden omgærdet med vilde fremtidsscenarier, der vender op og ned på alt det, vi kender i dag. Men vi har allerede masser teknologi på hylderne til at påbegynde den grønne forandring af vores transportvaner.

Det mener Henrik Morgen. Han er chefkonsulent hos DTU og koordinator på Europas nye innovationsalliance inden for transport. Eller mobilitet, som han kalder det. Deraf også navnet EIT Urban Mobility.

Ifølge Henrik Morgen er vores omgang med biler, toge, fly og busser ikke bæredygtig. Han mener, vores model for bymæssig mobilitet trænger til en omgående forandring.

”Det er presserende, fordi modellen simpelthen ikke holder, og livskvaliteten er for hastigt nedadgående, og det samme gælder klimadagsordenen, fremkommeligheden og alle de der ting. Blandt alle vores aktører er der et umiddelbart erkendt behov for, at man bliver nødt til at accelerere transformeringen af det urbane rum specielt i storbyerne,” siger Henrik Morgen, der er blandt talerne til dette års Technomania 2.-3. oktober i Herning.

Kom og hør Henrik Morgens oplæg til dette års Technomania.

Technomania 2.-3. oktober 2019

Technomania er årets store teknologievent i MCH Messecenter Herning, hvor fremsynede virksomheder, state of the art teknologier, startups og et imponerende udvalg af foredragsholdere fra ind- og udland er samlet under ét tag.

Det er gratis at deltage, men du skal registrere dig på Hi-messen.

Blandt alle vores aktører er der et umiddelbart erkendt behov for, at man bliver nødt til at accelerere transformeringen af det urbane rum specielt i storbyerne

Henrik Morgen,
Koordinator, EIT Urban Mobility

Mobility as a service

EIT Urban Mobility har fået 15 år og 12 milliarder kroner af blandt andre EU til at skubbe på udviklingen for den måde, vi i Europa transporterer os på. Det er en alliance mellem 48 partnere på tværs af 15 lande herunder store universiteter som DTU og Det Tekniske Universitet i München samt byer som København, Barcelona og Amsterdam.

Alliancen tæller også store bilproducenter som BMW, SEAT og Skoda. De har ifølge Henrik Morgen stor interesse i samarbejdet.

”Da døren var lukket, var de alle sammen godt klar over, at deres forretning i morgen er en anden, end den er i dag og en helt anden, end den var i går,” siger han.

En af de transformationer, som vi allerede har set begyndelsen på, er fremkomsten af fænomenet Mobility as a service. Det at færre kommer til at eje deres egen bil, fordi et netværk af separate mobilitetstjenester i fremtiden kan få dig fra en isbod ved Vesterhavet til din lejlighed i København med en enkelt betaling.

En vigtig del af den udvikling er, at vi får én samlet rejseplanlægger med tilhørende betalingsmodul. En sådan er allerede under udrulning i form af en videreudvikling af Rejseplanen med delebiler, samkørsel, delecykler og indenrigsfly fra 30. september 2019.

Ledestjernen er at frigøre plads

Det overordnede mål for EIT Urban Mobility er overraskende nok hverken at bremse transportsektorens udledning af drivhusgasser eller at gøre transporteren mere gnidningsfri for ”mobilister”.

”Den ledestjerne, vi har sat op for os selv, er at frigøre plads i byerne. Men der er to meget væsentlige drivere, når vi diskuterer hvilke transportrelaterede teknologier, vi vil bringe i spil for at nå den vision. At få mere bæredygtig teknologi ind og i særdeleshed at sænke udledningen af NOx-gasser og CO2 fra de traditionelle forbrændingsmotorer.”

Et oplagt svar på det er elektrificering og digitalisering, både når det gælder fragt og persontransport samt deleøkonomi, big data og mobility as a service.
”Som almindelig person er trængslen selvfølgelig det største problem, men set fra byernes perspektiv, er det faktisk pladsen, der optager dem. Man vil gerne bruge den til at skabe noget andet, nemlig økonomisk aktivitet, social og kulturel udfoldelse i stedet for parkeringspladser, veje og asfalt,” siger Henrik Morgen.

 

Real time forureningsmonitorering

Inden EIT Urban Mobility for alvor ruller ud fra starten af 2020 er det væltet frem med projekter og det Henrik Morgen kalder byernes trafikale ”pain points” – smertepunkter.

Blandt projekterne er næste skridt i udviklingen af Europas supercykelstier, der skal kunne håndtere elcykler, -løbehjul og almindelige cykler. Et tiltag den seneste debat i Danmark om elløbehjulene skriger på.

Derudover vil man udvikle en automatiseret løsning til at forbedre rengøringen af shared mobility-køretøjer, metroer og toge. Her vil man blandt andet benytte maskinlæring for at detektere snavs, men også udvikle materiale, der bliver mindre snavset. Hygiejnen betyder nemlig meget for forbrugerne.
Et tredje projekt i EIT Urban Mobility er en realtidsmonitorering af luftforureningen i byerne.

”Det her projekt vil kigge på at minimere antallet af indbyggere, der bliver udsat for luftforurening i specifikke byer. Der bruger vi data real time og integrerer det med nogle trafikreguleringssystemer i det bybillede, man prøver det af i, som eksempelvis vil lede folk andre steder hen eller anbefale folk på en app at tage metroen,” forklarer Henrik Morgen.

Lokale præferencer og begrænsinger

Han fortæller også, at EIT Urban Mobility har skrottet mange app-løsninger, som ellers ofte ligger lige til højrebenet i tidens teknologiske landskab.
Alligevel har de et projekt, der skal fastlægge forskellige strategier for at tilskynde mobilitetsbrugerne til at skifte til den miljømæssigt bedst mulige rejseform.

Her vil man i 4 forskellige byer teste specifikke smartphone-apps, der informerer brugerne om deres brug af ressourcer og udledning af drivhusgasser. Den data, der kommer ind fra projektet, skal være med til at kortlægge præferencer og begrænsninger for brugerne i de forskellige byer.

”Hver by har jo sine egne apps, og der går udviklingen mod, at vi vil få nogle generiske apps, så du ikke skal downloade en ny, når du kommer som turist. Men i de nuværende apps har vi ikke data, som tager højde for fx lokale præferencer og begrænsninger,” forklarer Henrik Morgen.

EIT Urban Mobility vil over de næste 12 år i tæt samarbejde med byer, videninstitutioner og teknologivirksomheder hjælpe med at accelerere transformationen af vores mobilitetsvaner. Ikke kun i København eller for den sags skyld i Europa.

”Vi vil gerne skabe en shop, hvor vi kan generere løsninger, som kan kommercialiseres på den ene eller den anden måde og bringes i anvendelse i andre byer også uden for vores konsortium.”

I fremtiden vil EIT Urban Mobility også indstille blikket på hyperloop, selvkørende biler, dronetrafik og meget mere. Men vi starter med det, der allerede er på hylderne, som Henrik Morgen siger.

Du kan høre Henrik Morgens oplæg Smarte og rene transportsystemer - en milliardindustri under opbygning - og andre spændende talere om fremtidens transport på Technomania 2.-3. oktober i Herning.