30.08.2018
5 min læsetid

Biohacker: Vi skal forene hoved og krop - også på jobbet

Biohacking kan hjælpe med at optimere din søvn, din krop, din sundhed men faktisk også dine omgivelser. Forfatter og biohacker Teemu Arina giver et indblik i, hvorfor biohacking bør være en del af din professionelle hverdag.

Anne-Cathrine Jensen

afAnne-Cathrine Jensen

“Jeg synes, det er på tide at ledere og karrieremennesker får øjnene op for, at der er sammenhæng mellem krop og sind, og de kan ikke kun være i hovedet uden at tage hensyn til kroppens sundhed og velvære”.

Ordene kommer fra biohackeren Teemu Arina, der er medforfatter til Biohacker’s Handbook og en af talerne ved High Tech Summit på DTU 10. oktober.

Men det har ikke altid været sammenhængen mellem krop og sind, der har været i fokus for Teemu Arina. Faktisk indrømmer han, at han som en lang række andre fremadstormende CEO’s og partnere, skulle helt derud, hvor kroppen sagde fra, før han indså vigtigheden af helheden.

“I syv måneder gik jeg med et smertefuldt mavesår, som i dén grad var et vink med en vognstang, om at jeg ikke kunne fortsætte med at leve kun i hovedet”, forklarer han.

På High Tech Summit vil Teemu Arina belyse, hvordan biohackere ser sammenhængen mellem træning, kost, søvn, arbejde og læring. For de hænger uløseligt sammen, og mellem de fem punkter ligger nøglen til at forbedre livet.

Så hvis du ønsker bedre produktivitet, skal forholdet mellem job og læring optimeres. Er det sundheden, den halter med, er det forholdet mellem kost og træning, som skal optimeres, mens blandingsforholdet for en højere performance ligger mellem arbejde og træning, lyder det fra Biohackerens Håndbog.

Det er dog ikke nok at forstå denne sammenhæng for at sikre, at forholdene forbedres. En del af biohacking er også at måle og tracke tilstande for at finde steder, hvor forholdene kan optimeres. Det skyldes til dels, at det ikke nødvendigvis er det, som føles godt for den enkelte, der er den bedste løsning.

“Hvis du opfatter dig selv som et b-menneske og helst sidder længe oppe om aftenen, er der altså stadig en chance for, at du er mest produktiv i morgentimerne eller om formiddagen. For velvære hænger ikke nødvendigvis sammen med produktivitet. Så nogle gange er biohacking at aflære de ting, du tror, du ved om dig selv,” forklarer Teemu Arina.

Han viser en ring frem, som han bruger til at måle puls og rytme under søvnen for tiden. Den skal lære ham, om han sover bedre, hvis han går i seng på samme tid hver dag, og hvordan det påvirker ham at gå sent eller tidligt i seng. Men så skal den også af igen.

For når det kommer til apps og gadgets, slår Teemu Arina fast, at de bedste er dem, man med tiden kan undvære igen. Det nytter ikke noget, hvis du for evigt skal se på et display for at vide, om du har sovet godt eller motioneret nok. Gadgets skal være en katalysator, så du med tiden selv kan identificere, hvilke signaler din krop sender, når den har det godt eller skidt.

Indblikket i kroppens tilstand er nemlig alfa omega for biohackere, og det er også derfor, Teemu Arina ikke giver meget for de cheftyper, som praler med, at de kun sover fire timer om natten eller tror, at virksomheden vil gå i stå, hvis de går hjem til fyraftenstid. Den måde ledere behandler både deres arbejde og deres krop på, afspejler sig nemlig i virksomheden.

“Når man italesætter sig, som én der arbejder om aftenerne og weekenderne, så risikerer ens ansatte at begynde at spejle lederen. Som leder skal man være bevidst om, at ens adfærd spreder sig som ringe i vandet,” forklarer Teemu Arina.

En fortravlet leder er altså ikke en god leder. Det er en leder, som ikke evner at optimere deres job og indsats. I stedet for travlhed tror biohackerne på optimering - af både krop og sind.

Fakta: Mål dig selv og bliv klogere på din trivsel

- Fysisk aktivitet er et godt sted at starte. Noget så simpelt som en skridttæller, kan give dig et indblik i, om du egentlig bevæger dig så meget, som du tror. Hvis I er flere på jobbet, der starter samtidig, kan I sammenligne.

- Der findes flere gratis apps, som i nogen grad kan tracke din søvn. De er ikke vanvittigt detaljerede, men over forholdsvis kort tid kan de pege på, om du er længe om at falde i søvn, eller om du har mange urolige episoder om natten, der kan være et tegn på dårlig hvile.

- Du kan gøre det til en vane at måle hvilepulsen om morgenen. Hvilepulsen er en god indikator for helbredet, og man bliver opmærksom på, hvilke faktorer, der påvirker hvilepulsen negativt.

“Jeg ved for eksempel nu, at min hvilepuls stiger, hvis jeg spiser usundt, er ude og rejse eller min krop bekæmper en infektion,” siger Teemu Arina.

- “Jeg vil klart anbefale en taknemmelighedsdagbog, hvor du hver aften skriver tre ting, du er taknemmelig for. Mennesker bliver bedre til det, de gør mest, og hver dag løser vi problemer igen og igen, så vi bliver gode til at løse problemer. Hvis du fokuserer på taknemmelighed, vil du på ganske kort tid opleve, at du bliver mere taknemmelig,” råder Arina.

- Han anbefaler, at du tager fat, der hvor du mærker et behov. Hvis tracking og biohacking skal have værdi, vil chancen for succes være størst, hvis du sætter ind et sted, hvor du kan mærke, at noget halter lidt efter.

Tilmeld dig Technorama

I Technorama får du et overblik over de vigtigste historier fra teknologiens verden, hvad end det handler om etiske dilemmaer, nye teknologiske landvindinger eller spæde opfindelser.
  • Aktuelle artikler
  • Det bedste vi har set
  • Ugens nyhedsoverflyvning
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs det seneste nyhedsbrev