3D-printere bliver billigere, hurtigere og frem for alt mere alsidige. Vi har fundet en række eksempler, der viser, at teknologien kan løse mange forskellige typer opgaver allerede i dag.

3D print: 7 gode eksempler på hvordan teknologien bliver brugt allerede i dag

Teknologien har været hypet i flere år - og med god grund. For hvor går grænserne egentlig for, hvad vi kan opnå, hvis det bliver muligt at 3D-printe alt fra metal, plastik, glas og beton?

Bliver enhver husstand selvstændig producent af alt fra køkkengear, boliginventar, alskens reservedele og børnenes Lego-klodser? Vil dele af den danske industri-produktion, som i årtier er rykket ud af landet, igen blive placeret i Danmark, når det bliver lige så billigt at 3D-printe her som i lande med lave lønomkostninger? Og hvad med byggebranchen - er det bare et spørgsmål om tid, før vi får helt eller delvist printede bygninger?  

Disclaimer: De endegyldige svar evner vi desværre ikke at give i denne artikel. Til gengæld har vi samlet en række eksempler på gode 3D-print usecases, hvor teknologien allerede i dag viser sit værd eller som minimum stort potentiale. De mange eksempler er en god blanding af professionelle printere til små produktserier og rene prototype-usecases. Og vi starter rundturen på et af de felter, hvor 3D-print måske har størst potentiale.

Organer, hud og blodkar

Vi kunne have lavet en liste med 10 gode eksempler på 3D-print alene inden for sundhedssektoren. Vi har dog begrænset os til en håndfuld forskellige eksempler.

Det svenske firma Cellink har skabt en 3D-printer, som kan printe menneskelig hud og brusk. Private virksomheder inden for især medicinal- og kosmetikbranchen hører også til blandt kunderne, men på sigt ser svenskerne også et stort potentiale i at printe levende organer.

Omkring 200.000 mennesker dør hvert år, mens de venter på en organtransplantation. Så er det muligt at printe levende organer, er 3D-print pludselig en gamechanger i sundhedssektoren ala penicillin og vacciner.

Flere forskergrupper har allerede i begrænset omfang haft held til at printe organer. Fx har et nyt studie vist, at det er muligt at printe æggestokke og indføre dem i en mus, som ikke bare lykkedes med at blive gravid, men også fødte raske museunger. Og i 2016 rapporterede forskere fra Wake Forest Institute for Regenerative Medicine, at de havde været i stand til at printe et museøre, som de holdt i live på musen i to måneder. Og det måske mest interessante var, at øret ikke bare overlevede - det dannede nyt bruskvæv, nye blodkar og viste i det hele taget tegn på en vellykket integration med musens krop.

Print dit hus

Byggebranchen er et andet område, som 3D-print kan revolutionere, hvis teknologien kommer til at fungere så godt, som de mest optimistiske håber på.

Det skabte en del opmærksomhed, da virksomheden Apis Cor 3D-printede et hus på små 24 timer. Det cirkulære hus på 38 kvadratmeter blev opført ved hjælp af en mobil 3D-printer på størrelse med en kran og kostede Ifølge Apsis Kor 10,134 dollars.

Reelt set kan vi nok ikke sige, at mere end råhuset er printet, for der mangler fortsat el og anden rørføring samt isolering. Og selv om prisen er holdt nede, er der et stykke vej til produktion af mere end huse på redskabsskur-størrelse. Men i forhold til præcision, hastighed, mulighed for at lave skæve/krumme overflader åbner 3D-print op for nogle interessante muligheder. Også når vi ser på, hvor det pludselig bliver muligt at bygge.

Apis Cor har planer om at printe huse verden over og blive verdens største producent af huse. Men på længere sigt rækker ambitionerne længere. Firmaet vil printe sine bygninger på Mars.

Base på Månen eller Mars

Og Apis Cor er langt fra det eneste firma, der allerede har øjnene rettet mod andre planeter, når de ser på potentialet inden for 3D-print.

NASA har tidligere set på muligheden for at 3D-printe med det støv, som findes overalt på måneden. Og generelt virker 3D-print-teknologien som en oplagt mulighed for at bygge automatisk, hurtigt og sikkert på udfordrende lokationer.

MIT har også skabt en 3D-printerplatform, som kan blive interessant i forhold til at bygge en base på fx Mars.

Print dine gulerødder og undgå madspild

3D-print rummer altså potentiale til at hjælpe os med at få dækket nogle af vores basale behov som tag over hovedet og måske en ny nyre, hvis vi kommer til skade. Men hvad med Maslows helt store åbenbaring: Mad. Også her kan 3D-printerne vise sig at have en stor fremtid viser flere interessante projekter. Blandt andet på Teknologisk Institut, som i samarbejde med Dupont har  kastet sig ud i at 3D-printe gulerødder.

"Vi kan jo se, hvad 3D-print allerede har gjort for andre industrier. Og derfra til at tænke, om vi kan gøre det samme i fødevareindustrien er jo nærliggende. Det er den her vision, hvor vi kan producere mad uden madspild, alle får det næringsindhold de skal have og ingen får allergener. Det er det vi arbejder for," sagde Mia Fiilsøe Falkeborg, der er ekspert i fødevareteknologi ved Teknologisk Institut, da hun tidligere på året talte med IDA. 

Som det ser ud lige nu er det dog mest slik og chokolade, der eksperimenteres med inden for 3D-print. Men Mia Fiilsøe og Teknologisk institut forudsiger, at vi om fem år er på prototypestadiet, mens vi om yderlige fem vil begynde at se 3D-printet mad i store produktioner.

I den lettere ende af skalaen findes der også et firma som Pixsweet, som har specialiseret sig i at printe ispinde.

3D-print kan revolutionere bilbranchens udviklingsfase

I øjeblikket fræser den lille selvkørende minibus Olli rundt på en lukket testbane på DTU. Ambitionen er at udvikle et pilotprojekt for førerløs transport på DTU Lyngby Campus - men det er for denne artikel ligegyldigt. Til gengæld er det interessant, at Local Motors baserer produktionen af Olli på 3D-print. Det skal ikke forstås sådan, at hele bilen er printet, men produktionen er i høj grad baseret på små fabrikker, hvor store dele af materialet til bilen bliver printet.

“Vi bygger vores biler på mikro-fabrikker - småskala produktionsenheder - hvor vi lokalt designer, bygger og sælger biler. (...) Blandingen af co-creation og mikro-fabrikker gør, at vi kan lave udviklingsfasen fem gange hurtigere og for langt færre penge,” sagde Damien Declercq, der leder Local Motors afdeling i Berlin, da han besøgte IDA i 2015.

Og selv om Local Motors formentlig er virksomheden, der tager 3D-print længst, er de ikke de eneste, der arbejder med 3D-print i bilindustrien. En række store og klassiske spillere i bilindustrien er begyndt at kigge mod 3D-printernes fleksibilitet.

Deloitte har også lavet en kortlægning, der også viser, at der er stort potentiale i branchen.

Flybranchen omfavner teknologien

Også flyindustrien har i et stykke tid kigget mod 3D-print. Et fly rummer mange tusinde dele, men i forhold til fx bilindustrien bliver der ikke produceret fly i serier af 10 eller 100-tusinde vis, og derfor er 3D-print oplagt. Allerede for år tilbage lancerede Airbus flyet A350 XWB, hvor mere end 1000 dele er 3D-printet, og Boeing har skabt et fly hvor mere end 10.000 er printet.

Samtidig har fly en lang levetid, og når en flytype ikke længere bliver produceret, kan det også være svært at blive ved med at finde reservedele. Her er det en oplagt mulighed at 3D-printe dem i stedet. På den måde kan køberne af fly også nøjes med at have et væsentlig mindre lager af reservedele, Ligesom 3D-print giver mulighed for at udvikle en anderledes type fly.

Hurtige og billige prototyper

Reservedele kunne være et helt punkt for sig selv. Og i samme boldgade finder vi prototyper, som er et af de steder, hvor 3D-print formentlig er længst fremme i forhold til udbredelse. I forhold til automatiseret produktion i store serier er 3D-print næppe konkurrencedygtigt i mange tilfælde. Men skal du teste et produkt er teknologien overlegen på hastighed, pris og mulighed for at skabe brugertilpassede modeller.

Blandt de store virksomheder, der benytter sig flittigt af 3D-print til prototyper, er Formel 1-temaet Williams Martini Racing. Også McLaren-teamet benytter sig af 3D-print til prototyper - og holdets ingeniører er endda i en vis grad begyndt at bruge 3D-print til at lave dele af bilen.  

Også skoproducenter som Nike, Adidas og New Balance bruger 3D-print flittigt  til at teste nye modeller og vil på længere sigt også bruge teknologien til at skrabe mere individualiserede modeller.