28.03.2018
5 min læsetid

Træt af Google? Her er 3 alternative søgemaskiner

Selvom Google har været vores foretrukne digitale opslagsværk i mere end 15 år, og firmaet kender dig bedre end du selv gør, er det muligt at skifte søgemaskine. Vi har samlet 3 alternativer.

Morten Scriver Andersen

af Morten Scriver Andersen

Du husker sikkert Yahoo, Jubii og AltaVista som fjerne skikkelser fra fortiden. Fra tiden inden en vis techmastodont vandt søgemaskinernes kamp i starten af dette årtusinde og blev en fuldstændig integreret del af vores hverdag.

”At google” blev i 2011 som det første udsagnsord baseret på et varemærke optaget i den danske retskrivningsordbog. Siden da har Google indtaget en stadig stærkere position ikke bare som søgemaskine, men også som email-tjeneste, annoncevirksomhed med mere.

Det er de færreste, der stiller spørgsmålstegn ved, om Google i dag har den mest omfattende, præcise og lettilgængelige søgemaskine. Omvendt har der længe været en mindre, men insisterende kritik af Googles metoder fra politikere, medier og privacy-forkæmpere. Kritikken går på firmaets forretningsmodel, der er bygget op om en omfattende tracking af deres brugere, så det er muligt at målrette reklamer.

Googles moderselskab Alphabet havde i 2016 en omsætning 540 milliarder dollars svarende til Vietnams bruttonationalprodukt. Googles søgemaskine har en markedsdominans i Europa på op imod 90 procent, og ved ifølge kritikkere mere om deres brugere, end brugernes ægtefælde gør.

Vil du have syn for sagn, kan du på din Google-profil se din søgeaktivitet og din fysiske færden, som de har logget i Google Maps. Derudover har de også optegnet en detaljeret annonceprofil, som danner grundlag for de reklamer, du bliver eksponeret for.

Derudover tilbyder Google et væld af services selv. I sommer fik de en bøde af EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, på 18 milliarder kroner for at udnytte sin magtfulde position til at favorisere sine egne shoppingtjenester.

Men der er alternativer til Google. Også selvom de ikke har fundet vej ind i det officielle danske sprog. I det nedenstående har vi samlet 3 alternative søgemaskiner, der passer bedre på din data.

Mangler vi nogle eller ønsker du at tilføje noget, så kommenter endelig i bunden af artiklen, så vi alle kan blive klogere.

1. StartPage

Hvis man ikke vil for langt væk fra Googles effektive algoritmer er StartPage et alternativ, der er værd at prøve. Den hollandske søgemaskine har netop vundet den første sikkerhedspris fra European Privacy Seal, der hylder firmaer, der overholder EUs kommende persondataforordning (GDPR). StartPage fungerer langt hen ad vejen som en stor brugerbeskyttet indgang til Google. Det er Googles søgeresultater (også annoncer), du bliver præsenteret for, uden Google dog får informationer om hverken din søgehistorik eller får lov at placere cookies (digitale brødkrummer, der viser din færden på nettet) på din computer.

Dine søgninger bliver heller ikke gemt i en database og knyttet til en brugerprofil. Hvis du alligevel savner en form for profil, så søgemaskinen kan servere mere personaliserede resultater, er det muligt at generere en webadresse til en personaliseret søgeside fremfor at gemme oplysninger via cookies.

Og er du glad for Googles service med angivelse af præcis placering på Google Maps, når du slår et sted op, har StartPage også en løsning på det, om end den ikke er helt så god. De har tilknyttet Open StreetMap, der er et digitalt verdenskort udviklet af frivillige og med støtte fra partnere som University College London.

Der er en app til både iPhone og Android-telefoner. I Chrome, Safari, Firefox og Internet Explorer er det muligt at vælge StartPage som din foretrukne søgemaskine.

2. DuckDuckGo

Amerikanske DuckDuckGo er et forholdsvist udbredt alternativ til Google. Den samler ligesom StartPage ikke oplysninger på brugerne i form af ip-adresser, søgninger samt tracking gennem cookies.

Den tilbyder dog brugerne en anden måde end StartPage til at gemme egne oplysninger. Hos DuckDuckGo foregår det over en cloud-tjeneste, hvor brugerne kan vælge et password, så DuckDuckGo ikke kan kigge med og gemme din data til eventuel annoncebrug og salg til tredjepart.

DuckDuckGo lever på et aktivt miljø af frivillige, der bidrager til udviklingen af søgemaskinen. Miljøet emmer af aktivisme på privacy-området udover arbejdet med søgemaskinen. Siden 2011 har DuckDuckGo doneret 800.000 amerikanske dollars til initiativer, der styrker digitalt privatliv, og de er netop nu ved at rejse donationer til DuckDuckGo Privacy Challenge 2018 via crowdfunding med en hovedpris på 500.000 dollars.

Du kan både bruge DuckDuckGo gennem din browser eller installere den på din computer. Den fås også som app til både iPhone og Android.

3. Qwant

Qwant er en fransk virksomhed, der i første omgang har fokus på det franske og tyske marked. Søgemaskinen er cookie-fri og logger ikke brugernes søgehistorik.

Af disse tre alternativer er Qwant den, der adskiller sig mest fra Googles dogmer, da den tager sig ud som en hybrid mellem et medie og en klassisk søgemaskine. Udover de traditionelle filtre som video og billeder, præsenterer Qwant sine søgninger i tre kolonner, hvor nyheder og sociale medier (dog kun Twitter) har en kolonne for sig.

Derudover er der en Beta-version i omløb til musik, hvor man kan fremsøge kunstnere, til hvem der er koblet en lille biografi, et Twitter-feed og mulighed for afspilning af numre gennem Youtube.

Qwants tjener deres penge på pay-per-click hjemmesider og har en aftale marketingfirmaet Zanox, som forbinder brugere med kommercielle hjemmesider. For gennemskuelighedens skyld har man gjort kildekoden offentlig, så tredjeparter som French National Data Protection Body kan sikre, at Qwant overholder egne principper om ikke at spore deres brugere og indsamle data om dem.

Et illustrerende eksempel

Indrømmet. Efter at have testet de tre søgemaskiner over en tid er det uomgængeligt, at Google er den bedste, når vi ser bort fra privacy-aspektet. Den er bedre til at give det præcise svar, man søger efter, og det er tilmed indpakket på en lettere afkodelig måde.

Vi søger ofte på underlige faktaspørgsmål. Et illustrerende eksempel på forskellen mellem de omtalte søgemaskiner og Google er søgningen: ”Hvor hurtigt løber en flodhest?” Søger du på Google fremkommer en boks med et billede af en flodhest og svaret 30 km/timen. På land. Ved siden af er endnu en faktaboks om flodhestens gennemsnitlige levetid, vægt og drægtighedsperiode.

Nedenunder er der linet ”relaterede søgninger” op, som angiver, at et hvidt næsehorn løber 50 km/timen, en giraf løber 60 km/timen, mens en løve kan løbe helt op til 80 km/timen. Kilden for informationerne er ikke angivet nogle steder.

Ved samme søgning på DuckDuckGo, StartPage og Qwant finder du ikke et præcist svar i hverken overskrift eller resumétekst i listen af søgeresultater. Derimod kan du klikke dig ind på topresultaterne Einstien.net og Gyldendals Den Store Danske, hvor du finder samme information under henholdsvis et specifikt brugerspørgsmål og under opslagsordet ”Flodhest”. Det koster altså et ekstra klik, og svaret skal du selv finde i teksten. Til gengæld er der gennemsigtighed med kilden, og dit privatliv er intakt.

GDPR: Her kan IDA hjælpe dig

IDA har en række tilbud på hylderne til dig, der arbejder på at blive klar til 25. maj, når EU’s Persondataforordning går i luften.

  • Rabataftale på konsulentydelse
  • Arrangementer
  • Kurser
  • Webinarer
  • Meetup-netværk

Se alle dine muligheder her