Techtopia 188: Mobilspil malker børns data

Spil på smartphones samler data om spillerne, ligesom sociale medier gør det nettet. Men spillenes datahøst er mindre gennemskuelig, og desuden går det i høj grad ud over børn, som er storforbrugere af spil.

Spil på smartphones samler data om spillerne, ligesom sociale medier gør det nettet. Men spillenes datahøst er mindre gennemskuelig, og desuden går det i høj grad ud over børn, som er storforbrugere af spil.

Ifølge rapporten "Onlinespil gambler med børns data" udgivet af IDAs Ekspertgruppe for Etik & Teknologi og DataEthics.eu, er spillene ofte baseret på forretningsmodeller, der ikke tager højde for, at børn har andre behov for og krav på beskyttelse af deres data end voksne har.

Rapporten vurderer, at der var cirka 2,7 milliarder gamere i 2020, og at 2,6 milliarder af dem spiller på mobile enheder. Angiveligt betaler kun 38 procent af dem for at spille spil på deres mobil. Forretningsmodellen er målrettede reklamer baseret på datahøst og salg af ekstra udstyr i spil for at kunne fuldføre. 

Techtopia taler med rapportens forfatter og med direktøren for firmaet bag verdens mest populære mobilspil: Subway Surfers, der netop har reduceret mængden af data, som de deler eksternt i forretningsmæssigt øjemed.

Medvirkende:

Mie Oehlenschläger, External Lecturer, Independent Consultant, Critic & Writer 

Mathias Gredal Nørvig, CEO, Sybo

 

Links:

Rapport om gametech og børn

Mie Oehlenschläger

Sybo  

Abonnér på Techtopia Podcast

Techtopia er en ugentlig podcast om mennesker og teknologi. Herunder emner som AI, blockchain, bio hacking, digitalisering, kvantecomputere, robotter og meget mere. Du kan lytte til nyeste og tidligere podcasts på en række platforme: