Online Event

Sammenhængskraft – som ledelsesstrategi: Styrk dit lederskab og virksomhed med sammenhængskraft

Hvorfor har nogle virksomheder større succes end andre med at vokse og navigere i forandring, udvikle sig, tiltrække kunder og stærke medarbejdere – og blive ved med at være relevante? Helt afgørende for deres succes er høj sammenhængskraft.

Webinar

Wednesday 5 February 2025

17:00 - 19:00

DKK 0.00 - DKK 100.00

Danish

More practical information at the bottom of the page.

Sammenhængskraft har i mange år primært været anvendt til at beskrive samfund med. I bogen ”Sammenhængskraft” introducerer og definerer Jes Rørbech og Danny Feltmann sammenhængskraft i virksomheder som en afgørende målsætning og samlet ledelsesstrategi, hvilket er nyt. 

De definerer virksomheder med høj sammenhængskraft som virksomheder, der har en veldefineret og sammenhængende kerne, som de konsekvent omsætter til praksis gennem den måde, som virksomheden ledes og samarbejder på – både internt og i relationen til kunder og samarbejdspartnere.

Virksomhedens sammenhængskraft og succes hænger således sammen ifølge Rørbech og Feltmann. Som en del af deres research til bogen har de interviewet 16 topledere i en række meget succesfulde virksomheder, og de konstaterer, at virksomhederne er kendetegnet ved en stærk kerne, som de i udtalt grad har haft succes med at omsætte til praksis i virksomheden. Topledere fra JYSK, RAINS, Lindab, Grundfos og Oticon er blandt dem, som er blevet interviewet.

Virksomhedens kerne - formål, værdier, kultur, brand og kundetilbud - er afsættet for høj sammenhængskraft og Rørbech og Feltmann har på baggrund af deres samarbejde udviklet model og værktøjer, som hjælper virksomheden med at udvikle, praktisere og løbende vedligeholde og styrke virksomhedens sammenhængskraft. Kernens elementer skal defineres, så de hænger tæt sammen, men høj sammenhængskraft opnås først, når det lykkes at aktivere og omsætte kernen i virksomhedens ledelse, processer, samarbejde og liv på alle planer. Det vil sige at omsætte kernen til praksis. 

IDA Lederforum Hovedstaden har inviteret en af de to forfattere, Jes Rørbech, til via et onlinemøde at give os en introduktion til sammenhængskraft som ledelsesstrategi, og hvordan du styrker din virksomheds- og eget lederskab med sammenhængskraft. 

Onlinemødet tager afsæt i bogen:  ” Sammenhængskraft: – ledelsesstrategi og fundament for ansvarlig vækst, bæredygtig ledelse og forandringsevne”, der er udgivet i august 2024 fra Frydenlund forlag. Bogen er skrevet af Jes Rørbech og Danny Feltmann. I indlægget henvises der også til anden litteratur og viden om emnet.

Spørgsmål til arrangement kan stilles til Søren Brønchenburg fra bestyrelsen i IDA lederforum Hovedstaden.

Bemærk, at der anvendes break out rooms i dette online møde, hvor det er muligt at møde kollegaer fra andre virksomheder og organisationer og drøfte onlinemødets emner. Har man ikke lyst til at deltage i break out rooms, er det muligt at springe dette over. Størst udbytte fås dog ved at deltage i drøftelserne.

Program:

  • 17:00-17:05: Introduktion ved Jes – online mødets forløb og tema
  • 17:05-17:40: Sammenhængskraft som ledelsesstrategi:
    Hvad går sammenhængskraft som strategi ud på, og hvorfor har virksomheder med højsammenhængskraft større succes end andre?
    Hvordan understøtter de tre drivkræfter for høj sammenhængskraft – kerne, samarbejde og lederskab – hinanden?  Ved Jes
  • 17:40-18:00: Break out med refleksioner over brug af Sammenhængskraft som ledelsesstrategi i egen organisation set i sammenhæng med indlæg. 
    Har min organisation høj sammenhængskraft i dag? Hvor er vi stærke og hvor er vi udfordret? Hvad vil kunne skabe værdi? Ved deltagerne, og efterfulgt af chat-spørgsmål til- og svar fra Jes.
  • 18:00 -18:15: Lederskab med afsæt i sammenhængskraft - Inspiration til anvendelse af strategien i dit lederskab inkl. chat-spørgsmål til- og svar fra Jes.
  • 18.15-18:40: Hvordan kommer du i gang med at praktisere sammenhængskraft som ledelsesstrategi eksemplificeret gennem cases fra Audo og Arbejdernes Landsbank?
    Vigtige forudsætninger for at lykkes med sammenhængskraft som ledelsesstrategi i virksomheden respektive i din egen ledelse
    Opbakning, motivation, proces, implementering og forankring. Ved Jes
    .
  • 18.40-18:50: Hvad har inspireret dig? Dialog med Jes            
  • 18:50-19:00: Opsamling på arbejdet med brug af Sammenhængskraft som ledelsesstrategi - hvis du vil vide mere og afrunding 
  • 19:00: Tak for i dag.
Udbytte af onlinemødet: 
Få en grundlæggende forståelse for- og introduktion til muligheder og begrænsninger i sammenhængskraft som ledelsesstrategi og dit eget lederskab: Hvad dækker det over, hvordan bidrager det til værdiskabelse, trivsel og motivation samt samarbejdet i organisationen? Hvilken værdi skaber denne ledelsesstrategi – og hvad er udfordringerne? Og ikke mindst – hvilken form for ledelse og mindset kræver det at lykkes med at aktivere sammenhængskraft som ledelsesstrategi. Der introduceres konkrete værktøjer, løsninger og fremgangsmåder, der sikrer, at du kan styrke konkurrenceevnen og lederskabet i din virksomhed, såvel som dit eget lederskab. 

Om foredragsholder:
Jes Rørbech har de seneste 20 år været selvstændig strategi- og ledelseskonsulent med MOMENTO, arbejdet med udvikling af sammenhængskraft og samarbejdet med nogle af de største virksomheder med base i Danmark såvel som en række SMV’er og startups. Ikke mindst med Danny som kunde i B&O, KappAhl og Audo. 

Jes har desuden været partner i Valtech hhv. AHEAD med ansvar for konsulentfunktion og strategirådgivning, CRM- og Medieansvarlig hos LEGO System A/S

Ved siden af MOMENTO er Jes ekstern lektor på Copenhagen Business School og underviser på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i ledelse (DMJX).
-------------------------------

Tilmeldingsprocedure:
Når du har tilmeldt dig, får du en bekræftelsesmail herpå. Nederst i denne mail finder du et link til webinaret.
Du logger på via dette link og kommer videre til sitet, hvor webinaret vises.

Har du problemer med at logge på, er du velkommen til at kontakte os på: webinarsupport@ida.dk
Tjek også vores FAQ site hvor du kan få svar på de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med webinarer: FAQ om IDA webinarer

Info om personlige oplysninger: Hvis du gerne vil deltage anonymt, anbefaler vi, at du tilmelder dig en browser i stedet for at bruge Zoom-softwareklienten eller appen, og når Zoom beder dig om at angive dit navn, kan du indtaste "Anon" eller et andet pseudonym. Zoom behandler personlige oplysninger i globale datacentre inklusive USA og behandlingen udføres i henhold til EU Kommissionens standardbestemmelser om databeskyttelse. Beskyttelse af personlige oplysninger. For yderligere detaljer henviser vi til Zoom-privatlivspolitikken tilgængelig her: https://zoom.us/privacy

Det er ikke tilladt at dele hverken zoomlinket eller link til video med andre, eller at optage lyd og billeder af webinaret.

Arrangør: IDA, Ingeniørforeningen.

Tilmelding: Er du ikke medlem af IDA? For at kunne tilmelde dig, skal du oprette en brugerprofil. Bemærk, ved oprettelse af en brugerprofil får du adgang til IDA's online tjenester - du bliver ikke medlem af IDA.

Vigtig oplysning vedr. persondata på deltagerlister
Dit navn, titel og firma vil optræde på deltagerlisten når du har tilmeldt dig arrangementet. Deltagerlisten er tilgængelig for arrangøren og de øvrige deltagere på selve arrangementet i form af en fysisk deltagerliste. Ved nogle arrangementer Dit navn, titel og firma vil optræde på deltagerlisten til dette arrangement, hvis du tidligere har givet samtykke eller har givet samtykke til dette i forbindelse med tilmeldingen. Deltagerlisten er tilgængelig for arrangøren og de øvrige deltagere på selve arrangementet i form af en online deltagerliste. Ved nogle arrangementer udleveres desuden navneskilt, hvor dit navn, titel og firma fremgår. Hvis du afmelder dig arrangementet, vil dine oplysninger ikke længere fremgå af deltagerlisten.

Du kan læse mere om samtykke her, https://mit.ida.dk/mine-samtykker-praeferencer-og-vilkaar.

Når du er tilmeldt som deltager på dette arrangement, vil du også automatisk modtage info om næste arrangement indenfor samme fagområde.

------------------------------------------------
Meld dig ind i IDA Lederforum Hovedstaden - Spar entrebilletten ved at tilmelde dig netværket inden du tilmelder dig arrangementet.

Medlemskab af IDA Lederforum Hovedstaden er gratis for IDA medlemmer, er du ikke medlem af netværket, så meld dig ind her inden du tilmelder dig.

Prices

Unemployed IDA member

100 kr.

Member

100 kr.

Senior member

100 kr.

Student member

100 kr.

Participant, not a member of IDA

100 kr.

Student, not a member of IDA

100 kr.

Member of organiser

0 kr.

Company member

0 kr.

Practical Information

Where

Webinar

When

Wednesday 5 February 2025
17:00 - 19:00

Registration deadline

Tuesday 4 February 2025 23:59

Latest cancellation

Sunday 2 February 2025 23:59

Event language

Danish

Participants

69

Organizer

IDA Lederforum Hovedstaden

Co-organizer

KompetenceForum, IDA København
IDA Proces
IDA Lederforum
IDA Lederforum Midtjylland
IDA Lederforum Nordjylland
IDA Lederforum Syddanmark

Meetup no.

358235
Login to see attached files