Tjekliste: Opstart af virksomhed

Det kan være fantastisk at starte sin egen virksomhed op, men der er også mange ting at holde styr på. IDA har lavet en tjekliste, som du kan følge, når du opstarter din egen virksomhed

Du har måske fået en god ide, som du brænder for, og ikke kan slippe, og du mener også, at du kan tjene penge på den? Tankerne om at starte din egen virksomhed bliver større og større, og nu er du kommet til det punkt, hvor tankerne skal blive til handling. Men hvad kræver det at starte egen virksomhed? Og hvad skal du huske at tænke over? Læs IDAs tjekliste her:

Er din ide holdbar?

Før du begynder at tænke over at opstarte virksomhed, virksomhedsnavn, investorer og virksomhedsform, er det vigtigt at undersøge, om din forretningside er holdbar. Er den unik, kan den patenteres og er der et marked for den? Prøv den først af i dit netværk og se deres reaktion. Herefter kan du få sparring hos Startvækst eller hos en af væksthusene i din region. Du skal også tænke over, om du selv synes, at din ide er så god, at du ville have lyst til at arbejde mere end fuld tid med den fremover, for det vil du formentlig skulle.

Hvad skal virksomheden hedde?

Når du har fastlagt dig på en ide og er klar til at starte din egen virksomhed, kan du begynde at tænke over, hvad din virksomhed skal hedde. Navnet skal gerne afspejle, hvad virksomheden tilbyder, det skal være nemt at udtale - måske også på engelsk - og så skal det være ledigt. Du kan finde ud af, om virksomhedsnavnet er ledigt på Virk.dk.

Skal du have en plan?

En forretningsplan sikrer, at du har tænkt din virksomhed 360 grader rundt, før du opstarter den. Nogle virksomhedsejere udarbejder en forretningsplan, når de opstarter og kigger aldrig på den igen, og nogle reviderer planen konstant. En forretningsplan indeholder typisk følgende punkter:

  • Dig som ejer: Hvem er du, hvad er din motivation for at starte virksomhed, og hvorfor er du den rette til at drive virksomheden?
  • Produktet/ydelsen: Hvad sælger du, og hvilket hul dækker dit produkt eller ydelse i markedet? Hvilken værdi skaber du med din virksomhed?
  • Markedsundersøgelse: Hvilket marked skal dit produkt eller ydelse sælges på? Hvad er dit kundegrundlag? Og hvem er dine konkurrenter?
  • Salg og markedsføring: Hvordan vil du sælge dit produkt eller ydelse? Hvad er de forskellige trin i din markedsføringsstrategi?
  • Praktisk organisering af virksomheden: Er det dig, der skal stå for alle opgaver i virksomheden? Er I flere ejere, der skal have forskellige roller? Eller skal der købes kompetencer udefra til f.eks. bogholderi og regnskab?
  • Virksomhedens udvikling: Hvordan ser virksomheden ud om 1, 5 og 10 år? Skal der ansættes medarbejdere? Skal den børsnoteres? Skal den til udlandet? Hvordan ser indtjeningen ud?
  • Budgetter: Det koster penge at opstarte en virksomhed, at markedsføre en virksomhed og drifte en virksomhed. Derfor er det godt at have udarbejdet nogle grundige budgetter.
  • Finansiering: Har du selv penge, som du indskyder i virksomheden? Vil du have investorer? Eller vil du søge legater og fonde?
  • Mission for virksomheden: Det er meget nemt at svare på, hvad man vil sælge, og hvordan man vil gøre det? Men har du tænkt over hvorfor? Din virksomheds mission bunder ofte i spørgsmålet omkring ‘hvorfor’. Det er essentielt at kunne svare på.

Regionale væksthuse

Væksthuset er et gratis, offentligt tilbud til iværksættere og virksomheder, der har ambitioner om og vilje til at vokse og udvikle sig. Væksthus henvender sig til selvstændige, iværksættere og virksomheder, der fx vil opdyrke nye markeder, udvikle nye produkter, ansætte flere medarbejdere og skabe større indtjening. Væksthus afklarer virksomhedens udviklingsbehov og sikrer gratis, målrettet vejledning, der hjælper virksomheden videre. Er du i gang med at opstarte virksomhed, kan det være en god ide at snakke med dem. Væksthusene tilbyder:

  • Individuel rådgivning/vejledning
  • Målrettede udviklingsforløb
  • Kurser og temamøder
  • Netværkstilbud
  • Udlejning af kontorlokaler

IDA står klar til at støtte dig

IDA står altid klar til at støtte dig i opstarten af din virksomhed. Tag kontakt til IDA allerede i dag.

IDA holder løbende arrangementer for nystartede selvstændige, eller hvis man er i overvejelsesfasen, hvor du bliver klædt på til at starte egen virksomhed: Kom godt fra start som selvstændig

Mere om opstart og drift af egen virksomhed: