Dine muligheder med webinarer

I dette afsnit kan du læse om de muligheder som du og din enhed har for at udbyde webinarer.

Hvad er et webinar?

Et webinar er et online-seminar, -kursus eller -interview, hvor underviser/oplægsholder og webinar-deltagere mødes direkte på nettet – og ofte med hjælp fra en moderator/studievært.

Vi gør brug af Intercall Web Studio.

Man kan enten vælge at:

1) Sende webinaret fra a) IDAs tv-studie, b) et lokale i IDA Mødecenter eller c) fra et sted uden for IDA
2) At køre webinaret som et live webinar eller som on-demand.

1a) IDA har sit eget tv-studie med professionelt udstyr, hvor man kan lave et webinar med mulighed for at deltagerne kan deltage interaktivt med spørgsmål og afstemninger. Det er en professionel kameramand, der står for optagelsen.
1b) Der er også mulighed for at sende direkte fra et møde i IDA Mødecenter. Her er det teknikere, som står for optagelsen.
1c) Endelig er der også mulighed for at sende et sted uden for IDA, hvor IDA gør brug af en ekstern kameramand. Den eksterne kameramand  Tag gerne en snak med din netværkskoordinator for valg af løsning. IDA står som sagt for booking og koordinering af det hele.

2a) Normalt udbyder vi først webinaret live, hvor deltagerne har mulighed for at deltage interaktivt med spørgsmål og afstemninger. Derefter – når webinaret er slut – laver vi et on-demand webinar, hvor andre har mulighed for at tilmelde sig.
2b) Alternativt kan man også vælge ”bare” at optage webinaret og så efterfølgende udbyde det som on demand.

Hvad skal du gøre, hvis du ønsker at lave et webinar?

Hvis du vil lave et webinar, så skal du kontakte din netværkskoordinator, og fortælle hende om din idé/tanke. Du står normalt selv for kontakten med oplægsholder, mens IDA tager sig af det tekniske.

Inden du kontakter din netværkskoordinator bedes du overveje om det er ”rentabelt” at afholde webinaret i forhold til de økonomiske udgifter som er forbundet dermed, og om det er et emne, som vil kunne tiltrække nogle deltagere? Der er nemlig foruden de reelle udgifter, som du kan læse mere om nedenfor, nemlig også ressourceomkostninger forbundet dermed.

Hvad kræver det at se et webinar?

Som bruger kræver det blot at du har webcam i din pc’er. Du vil ved tilmelding modtage et bekræftelseslink, hvor du vil finde nedenstående muligheder:

  • For at gå til webinaret tryk på dette link og indtast din emailadresse i højre side: http://engage.vevent.com/rt/ida/index.jsp?seid=3949
  • Du kan teste dit system her: Testside.
  • For tekniske support og systemkrav, se Frequently Asked Questions.
  • Brug for support? Click here.

Hvordan finansieres et webinar?

IDA ønsker, at mange møder streames, så det kan nå ud til så mange medlemmerne som overhovedet muligt, og økonomien må ikke være en hindring. Hvis din enheden ikke selv har midler, så kan I evt. prøve at ansøge den regionale eller fagtekniske pulje. Ansøgningsskemaet fås hos Charlotte Faber, cf@ida.dk.

Alternativt, hvis der pludselig opstår en interessant mulighed, så er der eventuelt mulighed for at få webinaret finansieret på efterbevilling.

Der skal betales for brug af kameramand. Regn med ca. 5.000 kr. for en times webinar og 15.000 kr. for en hel dag. Kontakt Jakob Morthorst-Jensen på: jmj@ida.dk, som kan give dig et mere eksakt bud på økonomien.