Teknologiens Årsdag 2019: Dataetik som konkurrenceparameter

Temaet på Teknologiens Årsdag 2019 var ”Dataetik som konkurrenceparameter – hvordan realiserer vi datapotentialet med respekt for privatlivets fred? Se en række skarpe indlæg fra bl.a. Margrethe Vestager, en Silicon Valley-investor og CEO for Cliqz.

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, gav et indblik i lovgivernes kamp for en en etisk omgang med data. (Foto: Henrik Frydkjær)

Data er en afgørende forudsætning for fremtidens service og produktion i industri 4.0 og en vare i sig selv. Datakraft og næsten uendelige datalagre har muliggjort en udvikling, hvor dataproduktionen fra mennesker og forbundne enheder på få år overgår de seneste flere 100 års datamængder tilsammen.

Mulighederne er enorme; vi kan forudsige adfærd, finde nye behandlingsmuligheder for sygdomme, reducere trængsel, øge produktiviteten gennem automatisering, øge den offentlige service 24/7/365 og meget mere. Det skal Danmark naturligvis udnytte.

Men udviklingen har også en bagside. Gør Tech-giganterne fx nok for at sikre vores privatliv? Samtidig har vi ingen demokratisk kontrol med data og infor-mation, som påvirker alt fra vores information, valgkampe og forbrug. Det kan meget vel blive fremtidens konkurrenceparameter at finde en måde at udnytte store datamængder uden at miste tilliden fra brugerne/befolkningerne.  Her har Danmark mulighed for at gå forrest og blive “det etiske Silicon Valley”.

Teknologiens Årsdag 2019

”Dataetik som konkurrenceparameter – hvordan realiserer vi datapotentialet med respekt for privatlivets fred?

Dato: 10. maj. 2019
Arrangør: IDA
Sted: IDA-huset

 

IDA: Dataetik som konkurrenceparameter

Hvordan realiserer vi datapotentialet med respekt for privatlivets fred?

Indlæg af Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA:

”Det er vigtigt for os i IDA, at etik spiller en rolle i udviklingen af teknologi.”

 

Den europæiske vej til dataetisk vækst

Dilemmaer og løsninger i omkring politisk regulering og dataetik.

Indlæg af Margrethe Vestager, EU’s konkurrencekommissær.

"I alle industrielle revolutioner har samfundet måtte sætte retning. Det skal vi også gøre her. Men det er nu."

 

Cliqz – A privacy business model

Cliqz er en tysk søgemaskine, hvor respekt for brugerens privacy er bygget ind fra starten.

Indlæg af Marc Al-Hames, CEO, Cliqz.

 

Dataethics and investment in Silicon Valley

Onset Ventures ligger i Silicon Valley og investerer i Tech-firmaer og bruger dataetik som selvstændigt konkurrenceparameter.

Indlæg af Shomit Ghose, partner.

 

Techambassadørens bud på dataetik

Danmarks techambassadør i Silicon Valley fortæller om mulighederne for at bruge et højt niveau af dataetik som internationalt konkurrenceparameter.

Indlæg af Casper Klynge, techambassadør, Udenrigsministeriet.

 

Leikr - løbeure og telemedicin

Den danske virksomhed Leikr startede med løbeure, der tog udgangspunkt i brugerens ret til selv at bestemme om, data skal deles. Erfaringerne bruges nu til at udvikle produkter til telemedicin.

Interview med Lars Møller , CEO, Leikr.

 

Dataetik er næste skridt efter GDPR

Birgitte Kofod fortæller om PrivacyKompasset og GDPR og, hvordan det næste skridt er en bevidst holdning til dataetik, der skal sikre troværdighed fremover.