Arrangement

Automatisering i flycockpits og på skibsbroer: Udfordringer og muligheder

En berømt 40-år gammel artikel ('The Ironies of Automation') påpegede, at automation i vidt omfang kan erstatte operatører; men til gengæld er deres indsats endnu vigtigere, når automationen ikke slår til. Ironien er lige siden kun vokset.

Tilmeldingsfrist: 17. maj 2022 kl. 12.00

IDA Conference, København V

Onsdag den 18. maj 2022

kl. 17.00 - 19.15

0,00 kr. - 100,00 kr.

Dansk

Find flere praktiske informationer nederst på siden.

Moderne automatisering stiller store krav til piloter og brobesætninger. Automatisering overtager ensartede, repetitive og trættende opgaver, og operatørerne skal ikke kun monitorere men kunne gribe ind med kort varsel i komplekse situationer.

For næsten 4 årtier siden udkom artiklen med titlen ”The Ironies of Automation”. Den ironi, som den unge forfatter (Lisanne Bainbridge) pegede på, er at jo mere avanceret det automatiske system er, jo vigtigere er operatørenes indsats, når automationen pludselig ikke slår til. 

Artiklen, som ofte er citeret og anvendt i udvikling og forskning om operatørindsats og teknologi (HMI - Human Machine Interaction), var ikke mindst inspireret af Jens Rasmussen arbejde på Forskningsanlæg Risø.  

Siden artiklens fremkomst er ironien kun vokset, idet automatisering er blevet endnu mere avanceret - vi har fået langt mere signal- og datakapacitet end tidligere og en del af operatørenes "kognition" er lagt ud til automatiske systemer. Samtidigt er kravene til piloters og broofficerers evne til at bevare situationsforståelse og håndtere komplekse, og ofte uforudsete situationer steget. 

PROGRAM

Kl. 17:00 Velkomst og indledning / Henning Boje Andersen, IDA Risk og SimTrans

  • Automatisering i luftfart / Nicolai Bondo Rasmussen, Luftkaptajn, Head of Training, SunClass Airlines
  • Automatisering på skibsbroen / Øssur Jarleivson Hilduberg, Undersøgelseschef, Havarikommissionen

Kl. 18:15 Sandwich/drikkevare - networking

Kl. 18:35 Diskussion 

Kl. 19:15 Tak for i aften

Automatisering i luftfart
v/Nicolai Bondo Rasmussen, Luftkaptajn, Head of Training, SunClass Airlines 

Det moderne cockpit er i dag langt fra de cockpits, der blev udstyret for bare 30-40 år siden. Det stiller helt nye krav til piloterne og deres kompetencer for sikkert at kunne
flyve og navigere. Nye generationer af fly tilbyder nye automatiseret løsninger til at afhjælpe problematikker med design, procedurer eller nye krav til trafikafvikling. Hver generation forsøger at lave et mere sikkert, effektivt og bedre ydende fly. Men kompleksiteten skal forstås af piloterne for at kunne højne sikkerhed og effektivitet. Desværre opleves det, at nye generationer af fly ikke højner sikkerheden i deres første år. Piloterne skal trænes og briefes for at kende til systemerne. Til tider opleves det, at systemerne vanskeliggør piloternes arbejdsgange og forståelse - eller I værste fald er årsag til fatale hændelser. Den moderne pilot står overfor nye udfordringer, og deres træning må derfor også nytænkes.  

Automatisering på skibsbroen
v/Øssur Jarleivson Hilduberg, Undersøgelseschef, Havarikommissionen 

Ulykkesrapporter om navigationsulykker har adskillige gange påpeget, at automatiserede navigationssystemer har bidraget til skibes grundstødning, men forklarer ikke, hvordan udstyret bidraget til sikker navigation. Der er dog en tiltagende erkendelse af, at skibes navigatører og skibes navigationsudstyr udgør en samlet enhed, som ikke kan adskilles. Sømandsskab eller mangel på samme er så at sige blevet indbygget i navigationsudstyret. Havarikommissionen vil præsentere erfaringer med automatisering af skibes navigation. Hvordan er navigations-sikkerheden blevet forbedret, og hvilke nye udfordringer er opstået?

Arrangementet sendes også live: Tilmeld dig til webinaret her

Seminaret arrangeres i samarbejde med SimTrans (www.simtrans.dk)

Billedkilder: P Sharma og Natasha Heap

IDA Risk-medlemmer og SimTrans medlemmer har gratis deltagelse. For alle andre: Spar en halvtredser! Du kan som IDA Medlem spare kr. 50 på billetten, ved at tilmelde dig netværket IDA Risk og modtager nyhedsmail med info om netværkets fremtidige arrangementer.
Det er gratis for IDA medlemmer at være medlem af IDA Risk, er du ikke medlem, så meld dig ind her inden du tilmelder dig (Husk du skal være logget på ida.dk).

Er du ikke medlem af IDA? For at kunne tilmelde dig, skal du oprette en brugerprofil. Bemærk, ved oprettelse af en brugerprofil får du adgang til IDA's online tjenester - du bliver ikke medlem af IDA.
Du kan tilmelde dig IDA Risk som gæstemedlemskab via denne formular, årligt gebyr kr. 500,-. Firmamedlemskab kan tegnes via denne formular.

Alle kan tilmelde sig IDA Risk' nyhedsmail og få info om de sidste nye arrangementer: Tilmeld dig nyhedsmail her.

Vigtig oplysning vedr. persondata på deltagerlister
Dit navn, titel og firma vil optræde på deltagerlisten til dette arrangement. Deltagerlisten er tilgængelig for arrangøren og de øvrige deltagere på selve arrangementet i form af en fysisk deltagerliste og online deltagerliste. Ved nogle arrangementer udleveres endvidere navneskilt, hvor dit navn, titel og firma fremgår. Hvis du afmelder dig arrangementet, vil dine oplysninger ikke fremgå af deltagerlisten.

Priser

Deltager, ikke medlem af IDA

100 kr.

Studerende, ikke medlem af IDA

50 kr.

Firmamedlem

0 kr.

Medlem af arrangør

0 kr.

Ledigt IDA-medlem

50 kr.

Medlem

50 kr.

Seniormedlem

50 kr.

Studiemedlem

50 kr.

Praktiske Informationer

Hvor

IDA Conference
Kalvebod Brygge 31-33
1780 København V
Lokale: Se infotavle i receptionen

Hvornår

Onsdag den 18. maj 2022
kl. 17.00 - 19.15

Tilmeldingsfrist

Tirsdag den 17. maj 2022 kl. 12.00

Afmeldingsfrist

Tirsdag den 17. maj 2022 kl. 12.00

Arrangementssprog

Dansk

Antal tilmeldte

34

Arrangør

IDA Risk

Medarrangør

IDA Maritim
IDA Fly

Arrangementsnr.

344017
Login og se tilknyttede filer