Arrangement
Corner - Nu på Gammelgaard
Første Cornerudstilling på Gammelgaard - en kunsthal for dansk og international samtidskunst beliggende i det naturskønne Hjortespring i det nordlige Herlev. Omvisning ved Jens-Peter Kellermann.
Tilmeldingsfrist: 7. maj 2023 kl. 23.55
Gammelgaard, Herlev
Søndag den 21. maj 2023
kl. 12.00 - 15.00
110,00 kr.
Dansk
Den første udstilling åbnede 1932 i Corner-bygningen på hjørnet af Vester Voldgade og Studiestræde i København. Og her blev den i 3 år. Kunstnersammenslutningen var en kunstnerisk og folkelig succes fra begyndelsen. Statens Museum for Kunst købte Karl Bovins hovedværk Landskab fra Odsherred, og et stort publikum interesserede sig for de unge talenters tungsindige billeder, der lyste af ansvarlighed overfor synsoplevelse og miljø. 18 kunstnere præsenterede maleri, skulptur, tegning, grafik, kludeklip, vævning, keramik, og design. Kernen i gruppen var: Karl Bovin, Victor Brockdorff, Povl Christensen, Kaj Ejstrup, Lauritz Hartz, Alfred Simonsen, og Erik Raadal.
Det vakte opmærksomhed, at Corner åbenlyst gav afkald på modernismens spektakulære virkninger og i stedet for dyrkede inderlighedens spor i stoffet. Kunstnerne var trætte af
manifester og koncentrerede sig om værker, hvor det var intensiteten og ikke de rigtige meninger, som vedligeholdt de visuelle vitaminer.
Udendørsmaleri året rundt og den lyriske autoritet i en heftig penselskrift skabte en lang række bevægende billeder, hvor kun de ydre formater var små. Ja, sagde Karl Bovin: Vi opgav konditoriet og begyndte at bage grovbrød af det lokale mel. Vi ville lave gode billeder, som alle og enhver kunne forstå. En selvforklarende kunst.
Corner Udstillingens kunstnere var glade for salg til samlere, fonde og museer, men deres ønske om at nå frem til et bredere publikum fik dem til at pumpe cyklen og køre ud til arbejdsløshedskøerne i Ingerslevsgade. Her udleverede de fribilletter til udstillingen og dens koncerter samtidig med, at der blev gjort opmærksom på, at værkerne kunne købes på ratebetaling. Udstillingslokalerne var møbleret med moderne stålrørsmøbler og på rygebordet var der fremlagt kunsttidsskrifter og aviser. Man var indstillet på samtale. Og på et gennemsigtigt PH-flygel uropførte Herman D. Koppel sine første klaversonater.
Udstillingslokalerne i Vester Voldgade havde en fin beliggenhed man kunne se dem fra Rådhuspladsen. Men Corner-bygningen stod foran en gennemgribende renovering, så kunstnerne tog navneskiltet med og fandt midlertidigt husly i Kunsthallen i Købmagergade. Nu skulle der gøres status. De mange talenter, som gerne havde deltaget i Corners kraftige markering forsvandt til andre græsgange, da der blev skiftet adresse. Ophængningen i Købmagergade bestod derfor udelukkende af stifterne og Ernst Syberg, som tilmed havde den smertefulde opgave at præsentere en mindeudstilling af vennen Alfred Simonsen. Hans energiske begavelse havde været en drivkraft i sammenslutningen. Og det var vanskeligt at forestille sig, at 6 kunstnere alene skulle kunne videreføre Corner, selvom udstillingen fra alle sider blev betegnet som original og seværdig.
Hjælpen kom fra Høstudstillingen. Den stillede med fremragende malere som Knud Agger, Harald Leth, Mogens Zieler og Flemming Bergsøe (Cornergæst 1933), og i begge grupper blev
der hurtigt enighed om, at de i alt 14 kunstnere ville styrke hinanden ved en fælles årlig ophængning i Den Frie Udstillings bygning på Østerbro. De gode pladsforhold og forskellige berøringsflader gav udstillingen mulighed for nye medlemmer: Ole Kielberg, Hans Scherfig, Elisabeth Karlinsky, Sven Havsteen-Mikkelsen, Ejler Bille, Henry Heerup, Egill Jacobsen og Richard Mortensen. Så det var en stærk kombination, der under krigens tryk foldede sig frodigt ud i Willumsens bygning, som var opført 1914 og først og fremmest til sammenslutningsliv. Medlemmer af Radioens Symfoniorkester gjorde efterhånden Corners koncerter til tilløbsstykker, og skabte begrebet musik mellem malerier. I garderoben akkompagnerede Mogens Zielers sækkepibe afsyngelsen af danske sange afvekslet med drabelige, men venskabelige diskussioner.
Samarbejdet i Corner-og Høstudstillingen holdt i 6 år. Men da den abstrakte fløj krævede de figurative kunstneres medunderskrifter på et manifest, som angreb bl.a. det danske museumsvæsen for manglende samtidsinteresse, måtte Corner sige nej. Først og fremmest fordi det ikke passede for gruppens vedkommende og derfor ville fornærme Corners
bedste kunder, men også fordi man fandt det en anelse selvhøjtideligt, at proklamationen skulle oversættes til engelsk og sendes til Museum of Modern Art, New York, som en historisk dokumentation.
Fra Charlottenborg fik Corner tilbudt perioden omkring jul gratis, fordi den var vanskelig at udleje. Det var selvfølgelig dumdristigt at tro, at 10 kunstnere alligevel skulle kunne klare udfordringen i de berømte lokaler på årets dårligste tidspunkt. Men det gik. I 65 år. Og hvorfor? Først og fremmest fordi gruppens kerne holdt sammen og ikke lod sig friste af tilbud fra ældre, velrenommerede sammenslutninger. Corner ville fortsat dyrke et hjerteligt, selvforklarende budskab, og netop fordi man vidste, hvor man selv stod, kunne man roligt invitere et væld af gæster fra over 20 nationer her iblandt internationale berømtheder som f. eks. Edvard Munch, Chi Pai- Shi, Frank Auerbach og Lucian Freud.
Gennem de mange års frodige udstillingsliv på Charlottenborg fik Corner drejet skuden og gjorde – til gavn for alle – udstillingsbygningens dårligste tid til den bedste. Gruppen blev efterhånden udvidet til 42 inden- og udenlandske medlemmer, som årligt inviterede 5-10 gæster. Man fastholdt den strenge optagelsesprocedure som kræver 2/3 medlemsflertal for en ny deltager.
I 2007 måtte Corner sige farvel til Charlottenborg, men kunne heldigvis sige goddag til Sophienholm, hvor den første udstilling åbnede 19. januar 2008 og den sidste 18. marts 2022.
I år afholdes Cornerudstillingen på Gammelgaard, der råder over tre smukke udstillings-bygninger, hvoraf hovedhuset dateres tilbage til 1734. Der bliver 32 udstillere, 27 Corner-medlemmer og følgende 5 gæster: Maria Wandel, Krista Rosenkilde, Anne Marie Ploug, Matvey Slavin og Christian Lemmerz.
Vi starter kl. 12 med en let frokost i Gammelgaards hyggelige cafe, hvorefter vi igen i år bliver vist rundt og får fortalt om kunstværkerne af billedhuggeren Jens-Peter Kellermann.
Pris: 110 kr. pr. deltager.
Prisen dækker frokost med et glas vin/øl og kaffe/te med kage samt rundvisning.
Maks 1 ledsager.
Arrangør: Nils Rude Petersen
Mobil 42448509
Mail: rude-p@hotmail.com
Priser
Ledigt IDA-medlem | 110 kr. |
Medlem | 110 kr. |
Seniormedlem | 110 kr. |
Studiemedlem | 110 kr. |
Tilvalg
Ledsager | 110 kr. |
Praktiske Informationer
Hvor
Gammel Klausdalsbrovej 436
2730 Herlev
Hvornår
kl. 12.00 - 15.00